Behringer BX1 : DX1- en CS80-kloon

behringer-bx1.jpg

Blijkbaar heeft Behringer onverwachts dit systeem uitgedokterd. Ik heb het filmpje nog niet volledig bekeken maar op het eerste zicht lijkt ie interessant. 32 stemmen polyfoon en gebruikers UI gelijkend op die van de DX1.

Last edited by a moderator:
Dit zou mijn gedacht over Behringer wel een enigszins watje veranderen.

"Gaar" de perfecte omschrijving voor dat ranzige karakter wat een DX7 heeft tov van de latere uitgaven.. Dikke sounds uit een DX7? Ik heb er een, en heel hard op geprogrammeerd en er niet iets "dik klinkends" uit kunnen halen. Wat op de latere uitgaves (met meerdere feedbacklussen) wel lukt.

Om er nog maar wat subjectieve begrippen tegenaan te gooien: Voor lushe en glazige FM sounds pak ik de Alesis Fusion :P (behalve wat delay geen modulatie fx gebruikt..)

Laatst gewijzigd:
Zoals gezegt het is een smaak ding.
Ik houd gewoon niet van een bepaalde sound. Linn drum en DX7 factory patches komen daarbij echt in de buurt
Synthwave, 80's pop ..... nee liever niet.
Ik hoor liever de DX zoals AFX twin die gebruikt. Brute bassen, vet modulerende pads...
Puur een smaak ding, valt niet over te twisten.

Ik maak geen vrienden op het forum met deze uitspraak want synthwave is hier best populair geloof ik, heb ooit een DX 21 gehad maar fm synthese vind ik ook al niet zo leuk en de sound staat me niet echt aan, saxofoons en brass die nogal plastic/synthetisch klonken en samen met de Linn Drum heel erg het tijdsbeeld bepaalden, teveel 80ties synthwave, Stock Aitken en Waterman (brrr) Duran Duran, Madonna, Lionel Ritchie, Prince en dat soort artiesten dus voor mij is het in ieder geval niet een synth waar ik op zit te wachten.
Misschien had het ook wel te maken met m'n weerstand tegen de manier van produceren, allemaal glad en snel met weinig ruimte in de muziek terwijl de DX 7 volgens mij best wel mooie klanken kan produceren maar dan denk ik meer aan ambiënt, lounge en dat soort muziek maar dan nog programmeren ipv aan knoppen draaien is niet mijn ding.
Ik vind bijv de remake van de PPG wel weer heel lekker qua klank, misschien dat ik die nog 'ns ga kopen.

Laatst gewijzigd:
Ik vind het verder echt een super mooie bak.. om te zien.. heb ik ook met alle andere DX en.. ook al vind ik ze gewoon niet zo lekker klinken als nieuwere FM bakken..

B1X, BX1...
Lekker verwarrend voor het bestellen kom je later pas achter dat je geen synthesizer hebt maar een speaker dus opletten!

Ziet er serieus en strak uit. Maar verwacht Uli dat al zijn klanten straks synth collecties van 15+ apparaten hebben of zo.

Ik zit hier ook over na te denken, of alle home dj’s worden geconverteerd naar home producers.

Als andere oudere modellen zoals de Model D of neutron etc etc gelimiteerd worden zouden het zelfs collectors items kunnen worden maar als er dagelijks td-3’s bijkomen zie ik wel een probleem

Ik zit hier ook over na te denken, of alle home dj’s worden geconverteerd naar home producers.

Als andere oudere modellen zoals de Model D of neutron etc etc gelimiteerd worden zouden het zelfs collectors items kunnen worden maar als er dagelijks td-3’s bijkomen zie ik wel een probleem

Zeg nooit nooit maar de initiele oplage van de Model D's, neutrons etc. was natuurlijk al behoorlijk, zonder massaproductie konden ze nooit voor die lage prijzen uitgaan.

Voor dat andere, ik dat zelf dat dat de goede misrekening of misvatting van Behringer is, Behringer richt zich niet excusief op home producers, ook wel natuurlijk maar het is veel bredere markt van hobbyisten. Ik weet niet meer of de uitspraak van Uli zelf was, maar de strekking was dat de concurrentie niet andere synthmerken zijn, maar andere typen van media/bezigheden zoals youtube, spotify en andere (moderne) hobbies. Door de lage prijzen is het veel laagdrempeliger geworden voor je boomer buurman of noob oom om af en toe wat te kutten met een 200 euro synthbakje. Op zich niets mis mee (vind ik persoonlijk).

Een beetje te vergelijken met bijvoorbeeld de goedkope telescoop bij de Aldi denk ik.
Het wordt wat makkelijker een impulsaankoop of een vervulling van een vage, sluimerende wens eens een telescoop/synthesizer/whatever te bezitten.

Ik vind dat Uli het top doet!

Als er een onderscheiding was binnen de synth-fabrikanten wereld, dan zou Uli die absoluut moeten verdienen. Hij doet tenminste zijn best om het onmogelijke toch mogelijk te maken voor de die-hard synth-liefhebbers! En deze BX1 klinkt top, ik ben ook wel wat gewend.

Dit vraag ik mij dus ook af. Aangezien er steeds maar weer nieuwe synths bij blijven komen zou je toch zeggen dat hun productiecapacieteit een keer volledig is benut en ze moeten stoppen met de oudere modellen of de modellen die minder goed verkopen.

Ik heb in mijn naïviteit (toen ik nog heel jong was) weleens de vraag gesteld in de muziekwinkel, voor welk merk moet ik nu gaan als ik muziek wil gaan maken.. Roland of Yamaha.. er werd mij al snel uitgelegd dat ik alles mocht kopen wat ik kon betalen en het elkaar niet beet :D Als je nu jong bent en muziek wilt maken moet je hier in Nederland goed zoeken naar Behringer. Bax verkoopt het niet meer en ik vraag me eigenlijk af of er nog Nederlandse muziekwinkels zijn die Behringer verkopen? En eigenlijk alle jonge Home DJ's gebruiken toch al een computer met een controllertje dus een DAW met een midiklaviertje it is.. en bovendien.. als je alle negativiteit op Behringer op SF leest ben je als beïnvloedbare jongere al heel snel Behringer af, als je ergens bij, of juist niet bij wil horen.. Het merk is in Nederland sowieso al verbannen dus.. :D (als in bijna nergens nieuw te koop)

Of alle home DJ's Behringer gaan kopen omdat het zo goedkoop is?? mwah.. ik denk dat DAWless maar een tijdelijke hype is.. de meesten draaien gewoon een DAW crack die ze van elkaar kopiëren, dat is nog het allergoedkoopste en kun je uiteindelijk alles mee en een computer hebben ze al.. Een hok vol apparaten met knipperende lampjes moet je ook aan elkaar knopen met kabels. Verhalen over ruis, brom en goundloop noises door kabels zijn voor sommigen al een reden om weg te blijven van een DAWless setup. Maar er zijn gelukkig weer mensen die het allemaal beter weten en hun kennelijk niet zo kostbare tijd een heel forum van content voorzien.. je zal maar geen muziek moeten maken :okdan:

Als je nu jong bent en muziek wilt maken moet je hier in Nederland goed zoeken naar Behringer. Bax verkoopt het niet meer en ik vraag me eigenlijk af of er nog Nederlandse muziekwinkels zijn die Behringer verkopen?
Maakt het uit? Musicstore, Thomann, Gear4music hebben alles van Behringer wat door de synthfluencende youtubers wordt geshowed. Misschien dat Bax besloten heeft dat Behringer ze te weinig oplevert maar uiteindelijk zal iemand die Behringer wil gewoon een deur verder shoppen.

ik denk dat DAWless maar een tijdelijke hype is..
Mooie inzending voor een tijdcapsule ;)

Back