Behringer BX1 : DX1- en CS80-kloon

behringer-bx1.jpg

Blijkbaar heeft Behringer onverwachts dit systeem uitgedokterd. Ik heb het filmpje nog niet volledig bekeken maar op het eerste zicht lijkt ie interessant. 32 stemmen polyfoon en gebruikers UI gelijkend op die van de DX1.

Last edited by a moderator:
Ik denk dat we hun businessmodel eindelijk doorzien. :D Zoals een spelconsole met verlies verkocht wordt om winst te maken op de games, haalt Behringer winst op de verloopjes.

Voor Behringer moet je niet bij Meibergen zijn,
want dat zit niet in hun assortiment.

Aantrekkelijk product en interessante spec's. De eerste sounds die ik hoor vind ik helaas niet echter niet speciaal.
Aangezien er tegenwoordig meer dan genoeg FM opties beschikbaar zijn gaat deze het voor mij vrijwel zeker niet worden.

Ik luister naar die demo's... maar heel eerlijk? Zelfs m'n cheap ass TX7 klinkt beter. Laat staan m'n TX-802... en die is nog steeds minder dan een kwart van de verwachte prijs van deze clone? Ik vind hem maar mager in z'n sound, zie ik iets over het hoofd?

er zijn maar 2 of 3 audio demo's.
Vind het ook dun klinken maar goed.
Ik verwacht gewoon een rasperi PI en DEXED erin.

Heb zelf Dexed en de TX7 goed naast elkaar gehad en dat heeft me doen besluiten mijn TX816 te houden.
Denk niet dat het verschil voor iedereen er is en dat het belangrijk is.

Zou wel wat meer willen horen. waarom staan we maar zo weinig demo's online? en zijn ze alleemaal onder 'streng' toezicht?

Met een Rpi en dexed kunnen ze toch nooit polyfoon analoog filteren?

Luigi zegt dat er 4 DSP in zitten, 1 per 8 digi voices. En een treinvracht cv signalen voor de polyfone analoge filters.

Laatst gewijzigd:
ja das wel een goed punt.
Een PI kan wel toch met een multiplexed DAC erachter?
Of iig een ARM mcu en Dexed lijkt me wel een optie.
Dexed is wel opensource.
Maar goed is maar een idee.
Lijkt mij iig heel sterk dat ze de DX7 zelf hebben gecode..

Ik dacht zelfs dat je in Dexed een 'vintage dac' kon kiezen. Niet zeker of ik dat nu door de war haal met Plogue.

er zijn maar 2 of 3 audio demo's.
Vind het ook dun klinken maar goed.
Ik verwacht gewoon een rasperi PI en DEXED erin.

Heb zelf Dexed en de TX7 goed naast elkaar gehad en dat heeft me doen besluiten mijn TX816 te houden.
Denk niet dat het verschil voor iedereen er is en dat het belangrijk is.

Zou wel wat meer willen horen. waarom staan we maar zo weinig demo's online? en zijn ze alleemaal onder 'streng' toezicht?
Ja inderdaad, ik vermoed ook dat deze BX1 gewoon Dexed draait... nergens foto's van de binnenkant, uiteraard. De eerste die hem openschroeft weet het direct :D
Ik hoor het verschil hier toch wel heel duidelijk, daar waar in andere gevallen ik het veschil amper hoor, zoals bijvoorbeeld bij diverse Roland Boutiques versus de originelen. Handig voor Behringer dat mensen met een DX1 nooit een BX1 zullen kopen en vise versa, dus een goede vergelijking zal wellicht uitblijven. De DX1 is toch vooral interessant vanwege z'n uitmuntende DAC's en andere hand picked componenten.

Hij is ook nog lang niet af toch. Dus op zich niet zo gek dat er amper demo's zijn. Op NAMM was meer een 'sneak preview' geloof ik.

ja das wel een goed punt.
Een PI kan wel toch met een multiplexed DAC erachter?
Of iig een ARM mcu en Dexed lijkt me wel een optie.
Dexed is wel opensource.
Maar goed is maar een idee.
Lijkt mij iig heel sterk dat ze de DX7 zelf hebben gecode..

Ik dacht zelfs dat je in Dexed een 'vintage dac' kon kiezen. Niet zeker of ik dat nu door de war haal met Plogue.
Zou inderdaad erg waarschijnlijk zijn als de boel intern op Dexed draait, maar ik vermoed dus qua hardware iets meer custom dan een Pi (of 4). Al is het maar voor hun marges. :)

De versie van Dexed die ik gebruikte miste sowieso al de 'Sync on/off' (per key press) feature al, die in de 6OP fm uit de originele en latere SY/TG fm synths wel zat. De 4OP fm had deze functie ook niet. Het zou wel een gemiste kans zijn als ze deze functie ontbrak.. free run oscillators is een van de dingen wat analoge synthesizers zo een levendig geluid geeft..

Back