Hoewel de titel een tikje 'clickbait' gehalte heeft,
Tis allemaal clickbait:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hoewel de titel een tikje 'clickbait' gehalte heeft,
Ja,vooral dat, liever .wav en dan bouncen naar tape indien nodig.
Ik heb ook zoiets van de Tape sound opname is een geweldige mooie dynamiek maar als je dan de digitale opname hoort,is het een andere dynamiek met strakke transients,vooral met electronische muziek is het doorslaggevend en dan is de keuze snel gemaakt..
Dus tape is nice maar niet voor alles en altijd en ook niet voor alle stijlen van muziek specifiek dan een voordeel.
Ja, maar dat bedoel ik juist: Je kunt een DAW ook gewoon gebruiken als taperecorder als je dat wil. Ik doe dat zelf soms ook wel als ik ga jammen. Wat ik bedoel met 'tape workflow' is dat het gedoe met tapes fysiek installeren en het gedoe met spoelen enzo voor velen eerder als drempelverhogend dan als bevrijdend zal worden gezien en ik dat zeker niet zie als 'beter'.Ieder zijn mening maar wat jij stelt ben ik het niet mee eens.
Als je denkt van uit de spelende muziekant is de tapeworkflow wel een ding.
Ja kan je ook op een OP1 doen in het digitaal.
Kan je ook in je DAW doen maar daar is weer veel meer visuele afleiding.
Maar het kan.
Als je puur pragmatisch denkt heb je gelijk, Hellaas is muziek en muziek spelen niet een pragmatische skill.

Bijna helemaal mee eens. Zeker wat betregy tape recorders, wat een gekut was dat altijd met die Fostex R8. Tape die er af loopt na 20 minuten, hartsikke duur. Maar wel 8 kanalen. Als ik ze nu afspeel na 30 jaar regent het ijzeroxide (Ampex 457 tape).Het is clickbait omdat hij een controversiële stelling met voornamelijk subjectieve dingen en drogredenen onderbouwt. Workflow is inderdaad belangrijk, maar ik denk dat de meerderheid de workflow van tape juist ruk vindt. Zijn genoemde voordeel van steeds moeten stoppen als de tape opnieuw klaargemaakt moet worden, kan net zo goed gezien worden als"flowbreaker". Foutjes laten zitten kan digitaal ook, niemand dwingt je een miljoen takes op te nemen of de beste stukjes aan elkaar te plakken. Investeren in opslagsystemen is (was) duur, maar wat kost tape per minuut? Digitale audio van 40 jaar oude schijfjes spreelt ook nog steeds. Een non-discussie dus.
Dan kan een slecht contact, een rotte of uitgelebberde riem of de condensatoren vd voeding of motor zijn… ik heb er al n boel tot leven gewekt, soms is stuk kopen net de laag drempeligheid naar coole gear. Paar revox a77’s voor fles wijn of 50 euro… b77’s voor 100. Beetje googlen ivm repair en soms ook gewoon genorg proberen. Zaken komen tot leven, worden gangbaar (uitgedroogd vet) door ze te blijven proberen. Maar knip er maar eerst de rifa s uit voor ze in je toestel besluiten te kortsluiten want die rookbom stikt, dat vergeet je nooit meer.Ik zag pas een tape recorder te koop voor weinig, met 3 koppen, voor en nacontrole mogelijkheden (dus ook geschikt als tape delay).
4 Snelheden, mét tapes erbij, ingebouwde mixer, kortom precies wat ik zocht.
Maar helaas, tijdens testen wilde het wel voor- en achter -uit spoelen, maar gewoon afspelen deed het niet.
Een non-discussie dus.

... maar ik blijf een zwak hebben voor die apparaten.

Ik ook... heb er ondertussen 9
Welk merk/type is die van jou?
Cheers,
Exo.![]()