Make Noise Multimod

Weer een nieuwe innovatieve module van Make Noise, Multimod:

1739400246336.png

Press-blurb:

Met MultiMod...van één stuursignaal creëren we er meerdere.

MultiMod vertegenwoordigt een nieuwe benadering van complexe modulaties: er is één enkel stuursignaal nodig en dit wordt acht keer gekopieerd, waarbij deze kopieën bovendien worden gewijzigd door een gewogen aanpassing van hun relatieve fase en snelheid. Het resultaat is een zwerm gerelateerde modulatiesignalen, allemaal afkomstig van dezelfde enkele input.

Fase bepaalt de afstand tussen de signaalkopieën in de tijd, gewogen per kanaal, waarbij elk progressief kanaal meer uit fase raakt ten opzichte van het originele signaal en van elkaar. Spread maakt het mogelijk om de kopieën in verschillende hoeveelheden te versnellen, waarbij elke snelheid steeds sneller of langzamer wordt dan het originele signaal. De tijd bepaalt het tijdsbereik dat aan de ingang wordt vastgelegd en dus ook de modulatiediepte over kopieën van het ingangssignaal wanneer fase en spreiding worden gemanipuleerd. MultiMod bevat ook Tempo-, Hold- en Reset-functies, en een verscheidenheid aan Read Shapes voor tijdelijke herschikking van ingangssignalen.

Als de input niet is gepatcht, genereert MultiMod een LFO die acht keer wordt gekopieerd en op dezelfde manier wordt gemanipuleerd.

MultiMod is gebouwd op gloednieuwe DSP-hardware die is ontwikkeld voor de New Universal Synthesizer System (NUSS). Het biedt acht outputs met hoge resolutie, waarbij de signaalingangs- en uitgangsbereiken de bovengrenzen van het analoge eurorack-modulaire systeem benaderen. Alle I/O's hebben een bereik van 20V bij +/-10V, wat ruimschoots het typische 0-5V CV-ingangsbereik op typische digitale modules overtreft.

Features:

- Genereer vari-speed, fasegemoduleerde kopieën van elk modulatiesignaal.
- Bedien op dramatische wijze 8 CV's met slechts 3 volledig moduleerbare parameters.
- Meerdere unieke read shapes voor variërende doorkruising van gekopieerde signalen
- Tempo/Reset-inputs en clock output voor tijdelijke systeemintegratie
- Hold-functie voor het loopen van vastgelegde signalen
- Ultrabrede 20V p-p I/O-bereiken benaderen de analoge maxima van het Eurorack-systeem
- Volledige TechniColor, maximale Blinkenlights
- Gekalibreerd om kritische stuursignalen, zoals gekwantiseerde pitch-CV, nauwkeurig door te geven
- Intern gegenereerde signalen voor “LFO-modus” wanneer er niets naar de signaalingang is gepatcht.
  • Width: 10hp
  • Max Depth
    (incl. power cable): 39mm
  • Power:
    195mA @+12V
    10mA @-12V
Het zou 1 van de eerste modules in het genoemde NUSS zijn, er moeten er nog meer volgen.

Prijs is (bij Thomann) 429 Euro. Ik heb er vast 1 besteld ter vervanging van 1 van mijn Tempi's, ben benieuwd. Ik denk dat Multimod een mooie combi vormt met mijn andere Tempi, René2 en Maths. Zou over een week ongeveer in stock moeten zijn.

Manual

New Universal Synthesizer System... Ben benieuwd wat dit mag betekenen, maar hoop dat het meer inhoud heeft dan deze term mij doet vermoeden.

Mijn eerste indruk is dat deze module zo goed en compleet is dat werken ermee saai wordt.

Wat ik zelf leuk vind is A-typisch gebruik van je huidige modules om bijvoorbeeld een nieuw model wat op de markt uitkomt na te bouwen, maar als je gewoon een dikke case wilt en met name live sets doet is een dedicated unit zoals deze wel een aanwinst.

Wat ik zelf leuk vind is A-typisch gebruik van je huidige modules om bijvoorbeeld een nieuw model wat op de markt uitkomt na te bouwen, maar als je gewoon een dikke case wilt en met name live sets doet is een dedicated unit zoals deze wel een aanwinst.
Ja, en betere muzikanten dan ik zullen komen met nieuwe, vooruitstrevende muziek omdat ze dankzij een module als deze hun handen vrij hebben voor andere dingen.

Ik vind zelf vooral hoe Sarah Belle Reed hem gebruikt als audio sampler heel tof.

Ik vind het wel een heel interessant ding! Veel prijziger dan gehoopt, maar qua modulatie heel uitgebreid (en dat zonder wazige combos zoals op de Morphagene).
8x phaseshifted lfos
Shift register
CV recorder
Lofi sampler met verschillende playback modes
Pitchshifter
En dan nog een hele hoop andere manieren om het te gebruiken.

Het enige jammere is dat shape geen cv input heeft, maar het zou me niet verbazen als de Rest of Tempo inputs daarvoor gebruikt kunnen worden in een komende update.

Bevalt het, @SmartBits?

Bevalt het, @SmartBits?
Ik heb er gisteravond eventjes mee zitten spelen, maar zonder de manual er bij te houden. Dus gewoon knopjes draaien en kijken wat het doet. Ik had 1 sequence lopen op René2 en die in de input van de Multimod gedaan. Het tempo van de Multimod werd bepaalt door Tempi, die ook de andere CV en gate sequenties bepaalde. Vervolgens vanuit 4 verschillende outputs naar vier verschillende oscillators (DPO osc 1 en 2, STO en XPO) en die weer allemaal terug op de 4 inputs van de QMMG laten komen. De verschillende QMMG kanalen met 4 verschillende gate seguenties getriggerd gaf een leuk resultaat vanwege de onderliggende samenhang. De channel index heb ik gebruikt om alvast eens te kijken of ik die kon combineren met de RxMx en dat werkte ook goed. Biedt perspectief om die output te gebruiken om specifieke kanalen op de RxMx te activeren.

Wat ik in ieder geval al kan zeggen is dat hij behoorlijk hands-on is, geen combo-knop akties ofzo (daarom gebruik ik Phonogene ook nog steeds meer dan Morphagene). Ik had even mijn bedenkingen bij het gebruik van de kleuren, wat Make Noise wel vaker doet. Omdat ik kleurenblind ben is dat bij sommige modules wat onhandig. Maar ik moet zeggen dat bij bv het shape venstertje het zelfs voor mij redelijk goed te onderscheiden was.

Morphagene is een van mijn meest favo modules, maar soms weet ik toch die combos even niet, super irritant inderdaad.

Back