DIY module en weerstanden

coinoperator

Gevorderd Kakofonist
in de ban
Hey allemaal,
ik ben op het moment bezig een vactrol van Fonitronic in elkaar te zetten,
nou vraag ik me af of ik koolfilm weerstanden zal gebruiken of metaalfilm.

alle input is welkom

Wil je een ruisend, temperatuur gevoelig instrument? Gebruik dan koolfilm weerstanden.
Vind je een ruisarm, temperatuur stabiel instrument belangrijk, ga dan voor metaalfilm weerstanden.

Volgens mij wordt koolfilm niet echt meer gebruikt? Matthias is trouwens ook erg vriendelijk, heeft me ook weleens geholpen. Je kunt hem ook even een berichtje sturen als je het echt zeker wil weten.

Laatst gewijzigd:
@coinoperator ik hèb zelf voor deze module nu alles metaalfilm, maar heb je een bepaald high end merk met strakke tolerantie en specifiek karakter voor ogen? Dat lijkt mij ook wel interessant.

oke duidelijk
ik pik dat spul wel ff op bij mijn groothandel, dat scheelt nogal heftig in prijs.

alle input is welkom

Als het nog de versie is met twee vactrols,pas dan de mod toe die je toelaat om een single dual vactrol te gebruiken.

De oude dual single vactrol versie klinkt als een heeeel natte vod.

Metaalfilm is prima,het verschil zal hem zitten in de Vactrol(s) die je gaat gebruiken en niet weet of die de right specs heeft om te voldoen.

Het gaat om deze:
@coinoperator heeft zelfde pcb maar wellicht andere vactrols.

image.jpg

die ken ik niet,is nog een latere versie (ondanks de V1 erop),de LPG denk dat het zijn eerste ontwerp was en 10+ jaar terug,maar je kan waarschijnlijk twee van de vactrols door een dubbele vervangen.

Er staan oude schemas van zijn eerste versie en mod naar dubbele op het net (normaal gezien,want het is al heel lang geleden)

Dit is de eerst en tweede versie ,de originele versie was er nog van ervoor van Thomas White,Fonik heeft het overgenomen met toestemming en productie van gemaakt,Thomas White had toestemming gevraagd first hand aan Don Buchla om het na te maken.

Attachments

• low pass gate.pdf
    911,3 KB · Bekeken: 63
  • Schematic.jpg
    Schematic.jpg
    64,4 KB · Bekeken: 70
Hier kan je lezen waarom die caca gaat klinken als je twee apparte vactrols gebruikt,en de kans dat het echt dikke natte vod is,is heel groot,
Dus als je die Buchla bongo sound wil (anders zie ik weinig zin om zo een LPG te bouwen) is de kans echt NUL dat je die gaat bekomen,sorry.

Met een dual vactrol is de kans groter ,maar still heel groot risico,je moet een pak Vactrols kopen en dan de goede uit pikken,niet makkelijk.
Ook de nieuwe repro Vactrols reageren niet als de Perkin Elmers.

Heb er velen gemaakt (andere) maar ook in begin deze exemplaren,heb ook nog steeds paar honderd Vactrols in stock ,maar niet te koop.

Zonder deze stock zou ik er zelfs niet meer aan beginnen...

Good luck!

Ik heb dit nog gevonden ,dit is de aller eerste versie die Fonik heeft overgenomen en dan erna vervangen heeft door een dubbele vactrol zoals te zien in de pdf in vorige post.

Blijkbaar heeft die erna terug overgeschakeld op dual single vactrols,eigenaardig,mogelijks te maken met beschikbaarheid..

Attachments

• Lopass Gate Rev3.0 Board Layout.pdf
    35,2 KB · Bekeken: 67
  • Lopass Gate Rev3.0 Bottom Copper - Actual Size.pdf
    37 KB · Bekeken: 62
  • Lopass Gate Rev3.0 Build Document.pdf
    57,3 KB · Bekeken: 60
  • Lopass Gate Rev3.0 Component Overlay.pdf
    22,1 KB · Bekeken: 59
  • Lopass Gate Rev3.0 Parts List.pdf
    48,3 KB · Bekeken: 65
  • Lopass Gate Rev3.0 PCB Image.pdf
    38,2 KB · Bekeken: 54
  • Lopass Gate Rev3.0 Schematic.pdf
    67,8 KB · Bekeken: 62
  • Lopass Gate Rev3.0 Top Copper - Actual Size.pdf
    23,4 KB · Bekeken: 58
Opgelet de LPG doet geen mirakels,je moet de right freqs content er ook door gooien om die nice tail te hebben (een cluster van verschillende frequenties)

Maar met de right vactrol is het like this:

(Ow,en vergeet al die nieuwe moderne Easels,die hebben geen Perkin Elmer of Vactec er in,de Vactecs vind ik nog beter,maar hard to find.)

Als het nog de versie is met twee vactrols,pas dan de mod toe die je toelaat om een single dual vactrol te gebruiken.

Metaalfilm is prima,het verschil zal hem zitten in de Vactrol(s) die je gaat gebruiken en niet weet of die de right specs heeft om te voldoen.
Deze is met 3 dual vactrols.
Kostte ff moeite maar ik heb er een stel gekocht

Ja klopt maar die heb ik dus niet 😂
Maar ik krijg het gevoel dat als ik hier klaar mee ben het beter klinkt dan een Rabit Elephant Natural gate ;)

Tof dat je zo veel data hebt @egres 🙌🏼

Laatst gewijzigd:

Ik heb vrije keuze, das wel makkelijk hihihi
molens-thuis.jpg

Back