Sid chip 6581 gezocht

Status
Please reply by conversation.
Wat brengen die tegenwoordig ongeveer op?

Laatste prijs die ik kon vinden is €55 op een Etsy winkel, voor het laatst verkocht ergend in 2023.

Ik denk dat ik er nog 1 heb bewaard van een oud Midibox project. Die ga ik niet meer gebruiken (heb daarvoor 8580 en 6582 ingeslagen destijds).

Maar goed, niet te koop betekent vaak Heel Duur (tm). Mijn openingsbod is €75.

Oh dat moet je zéker doen dan! Wel even testen als je hem ophaalt.

Het kan ook lonen om op marktplaats te kijken naar de mainboards van de C64. Die heb ik ook eens voor een Euro of 20 per stuk gekocht, SID er af gehaald en bijna voor hetzelde bedrag zonder SID weer doorverkocht. Er staat er nu iig eentje op MP, maar kan zo snel niet ien of de SID er nog op zit. Is uiteraard wel een beetje een gok of de SID nog goed is.
Los heb ik ze nog voor tussen de 20 en 40 Euro gekocht, maar is wel alweer een paar jaar geleden.

Goede tip. Maar waarom dan je oproep hier om er 1 te kopen?

Yep, heb ik er ook twee van. Dikke prima!
En ik weet hoe een SID moet klinken, ik maak ook muziek op een Commodore 64 met een 'echte' SID.
Wat ik van die niet helemaal begrijp is hoe je het type omzet? In de beschrijving staat:

Automatic recognition of 6581/8580 mode. You can change it anytime by using simple configuration utility to change the SID type, tune the audio filters and test your ARMSID. Lower power consumption than the original. Easy firmware update from the C64/C128 app.

Maar hoe doe je dat dan als de chip in een synth zit (in mijn geval de TherapSID)? Ik zou het onhandig vinden om 'm in mijn C64 te moeten plaatsen om 'm te kunnen configureren. @Vonmir & @AxiMaxi , hoe doen jullie dat?

Wat ik van die niet helemaal begrijp is hoe je het type omzet? In de beschrijving staat:

Maar hoe doe je dat dan als de chip in een synth zit (in mijn geval de TherapSID)? Ik zou het onhandig vinden om 'm in mijn C64 te moeten plaatsen om 'm te kunnen configureren. @Vonmir & @AxiMaxi , hoe doen jullie dat?
In een Commodore 64 kan je de chips niet uitwisselen.
Het voltage waarmee de chips gevoed moet worden, verschilt namelijk en dat kan je in de oorspronkelijke hardware niet (eenvoudig) veranderen.
De 6581 draait op 12V, de 8580 op 9V en daarnaast zijn waardes van de filter-condensatoren anders.

De ArmSID schakelt op basis van voltage: bij 12V voeding schakelt de kloon naar 6581, bij 9V naar 8580.

In de Therapsid regel je het met jumpers, die ervoor zorgen dat het juist voltage geleverd wordt.
Dat kan je niet veranderen zonder het apparaat open te schroeven (zie onderstaand plaatje uit de handleiding).

1742901072542.png

Klopt, ik dacht (ff uit t hoofd weer) dat de voeding ervan een dingetje was, maar voor de amrsid is er meende ik ook een configurator. K heb de dubbele met fm koppeling, ik ga dat es proberen ook trouwens,, das mij ff helemaal ontschoten dat daar nog mee te rommelen is

Status
Please reply by conversation.
Back