Balanced outputs op synths

Vic

Soldeerprofeet
Beetje aan het opzoeken op elke synths en effecten ballanced kabels zin hebben.

Blijk het eerder zeldzaam te zijn? de meeste hardware synth hebben enkel een TS unballanced output.
Met hi-end stereo line level effect stompboxjes is dat blijkbaar ook zo.

Waarom is dat?
Aande onderdelen kan het niet liggen, een paar opamps en wat caps + weerstanden en klaar is kees ...1,5 euro zonder korting.

Omdat doorgaans balanced voor lange afstanden gebruikt worden zoals mics en gitaren enzo. Synths zitten niet vaak aan meer dan 10mtr kabel.
Dat is de voornaamste reden.

Er zijn er wel een paar, maar dat zijn er inderdaad niet veel. System-8 heeft bijv TRS uitgangen, de Integra7 ook dacht ik .

Gisteren net deze oefening gedaan.

High end fx units hebben vaak balanced connectoren. Die met XLR uiteraard (ook gij, mijn ouwe cheapo Behringer!). Let op: veel mixers met jacks hebben geen balanced sends/returns.

Balanced synths: Virus, Emulator IV, CP70, Wavestate(!). Misschien vergeet ik nog wat.

Unbalanced synths: minimoog, minikorg, ms20, electribe, juno 60, ensoniq esq1, behringer td3, GEM, Elka orgel...

Unbalanced synths kan je ook met TRS aansluiten, alleen heeft dat geen nut. En bij de korg M1 moét je zelfs TS gebruiken.

Waar ik de meeste ruis win is niet zozeer de afscherming van de kabels, maar het komt luider de mixer binnen dus die zijn preamps moeten minder ver open.

Ik heb vrijwel alles unbalanced aangesloten en geen last van ruis. Voor thuisstudio vrij oninteressant allemaal tenzij je inderdaad echt grote afstanden te overbruggen hebt.

Balanced is zeker niet alleen zinvol voor lange kabels die zooi oppikken. Ook voor synths die via usb aan een noisy computer hangen is het bijvoorbeeld al een goed idee. Dus ik begrijp niet zo goed waarom dit iets is waar fabrikanten op beknibbelen.
Mijn studio is een stuk stiller sinds ik al mn synths gebalanceerd heb aangesloten. De synths zonder gebalanceerde outputs gaan nu via een trafo box.

Leuk detail: de meeste behringer synths hebben netjes gebalanceerde outputs. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Mijn stokoude Virtualizer pro kan inderdaad gebalanceerd. De TD3 was blijkbaar té goedkoop daarvoir, die is ongebalanceerd.

Arp ody

Ult sound ds 4 m

Verder gn idee. Ik doe enkel balanced voor micro. Soms.

Te vaak gedoe gehad met trs, ik heb ze allemaal weggegeven

• Duimpje
Duimpjes: Vic
gewoon storing. Gedoe.

Mogelijk patchbay. Ben t vergeten. Heb ooit pro sssnake gehad en dat was ook gedoe met patchbay. Was ook te zien: die jack punt was anders. Hele boel terug gestuurd. Goedkope snake werkt wel.

Sherman filterbank lust ook gn trs dacht ik want Herman tipt dat je jacks half kan insteken voor andere lfo of zoiets

• Duimpje
Duimpjes: Vic
De M1 is in ieder geval niet de enige die dat probleem heeft, ben vergeten bij welke synth maar ik heb dat TRS probleem ook nog gehad, als je de TRS jack er dan een klein beetje uittrekt dan doet ie het wel.

Nu waar het kan gebruik ik nu XLR pluggen, daar heb ik veel betere ervaring mee dan jacks. TRS waar ballanced en de rest gewoon TS jacks.

Heb nu ook nog 10m kabels in gebruik, die gaan er ook uit en worden vervangen door een digital snake.

Meeste goedkopere zooi (enkele uitzonderingen daargelaten) hebben unbalanced. Is gewoon besparing door fabrikant. Meer profi spul eigenlijk altijd balanced. Zo is het altijd al geweest zolang ik me kan herinneren. Als de keuze er is zou ik altijd voor balanced kiezen. Je kunt er altijd nog een unbalanced kabel inprikken als je dat wenst. Andersom gaat niet. En met half analoge routing en half computer hardware zaakjes (usb kabels, niet geaarde voedingen) zit je toch al snel met een puzzeltje om lekspanning en groundloops te voorkomen, maar hoe meer balanced en geaard op zelfde spanningsader , hoe beter als startpunt.

Al mijn balanced spul TRS aangesloten. Waarom beknibbelen zo groot is het prijsverschil toch niet? Begrijp niet waarom fabrikanten erop beknibbelen. Waldorf Iridium/Quantum is ook unbalanced, dat vind ik voor zo'n apparaat (en die prijs) echt een misser.

Qua overige noisebronnen had Loopop laatst een aardig overzichtje:

Laatst gewijzigd:
Ja, mijn recent aangekochte UDO GEMINI is ook unballanced.

Virus C dus ook.

Een overweging bij gebruik van TRS in unballanced aansluitingen is:
-Je kan 6db aan signaal onnodig verliezen, niet goed voor de S/R verhouding. (volgens SCI Rev2 manual)
-Je kan een floating input krijgen op pin 3 van de XLR - TRS kabel, ook niet goed.

Dus altijd best een TS jack gebruiken in een un-ballanced synth output.

Wat me eigelijk tot de conclusie leid dat alles wat kort is gewoon unballanced aansluiten beter is, tenzij je goed uitzoekt waar je mee bezig bent.

We leren weer bij, dat is wel leuk :baco:

ja balanced alleen als je lange kabels gebruikt.

hoe lang hangt dan wel van de kwaliteit van de kabel af. slechtere kabel, grotere voltage drop.

heb zelf maar een paar dingen balanced aangesloten. mijn monitors omdat dat gemakkelijk was. modular want daar zitten lange kabels aan. drums via de andere kamer en natuurlijk microfoons.

Back