Balanced outputs op synths

Balanced is zeker niet alleen zinvol voor lange kabels die zooi oppikken. Ook voor synths die via usb aan een noisy computer hangen is het bijvoorbeeld al een goed idee. Dus ik begrijp niet zo goed waarom dit iets is waar fabrikanten op beknibbelen.
Mijn studio is een stuk stiller sinds ik al mn synths gebalanceerd heb aangesloten. De synths zonder gebalanceerde outputs gaan nu via een trafo box.

Leuk detail: de meeste behringer synths hebben netjes gebalanceerde outputs. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Zoiets als een Radial? Welke ben je voor gegaan?

Veel van de synths hier zijn ongebalanceerd aangesloten en heb geen last van storingen die daardoor veroorzaakt kunnen worden. De monitors, patchbay, 500 rack en mic preamp zijn wel gebalanceerd aangesloten. In sommige omgevingen kan het inderdaad helpen om storingen te voorkomen, maar dan is er meestal meer aan de hand zoals ground loops, slecht afgeschermde apparatuur en dergelijke.

Zoiets als een Radial? Welke ben je voor gegaan?
Ik ben voor de ART T8 gegaan, ik heb er een om 8 signalen uit mn modular op te kunnen nemen en eentje voor mn synths, maar ik heb veel synths weggedaan dus daar hangen alleen nog mn Waldorf Pulse 2 aan en mn Sequential Pro 2.
Mijn Novation Peak heb ik wel gebalanceerd aangesloten.
Alles van Sequential is voor zover ik weet unbalanced. Waldorf ook. Die gebruiken op sommige van hun synths TRS connectors voor stereo signalen, dus dat gaat helemaal mis als je die gebalanceerd aansluit.
Modern spul van Moog is voor zover ik weet allemaal uitgerust met balanced in en out. Behringer synths vaak ook.

Er zijn meerdere redenen waarom ongebalanceerd nog steeds de norm is:
-kosten en complexiteit, in een synth zit zo goed als altijd actieve balans met een opamp of THAT1646. passieve balans (met een transformator) zit vaak in bijv. mastering gear
-stroom verbruik, ze verbruiken meer stroom, daarom zitten ze ook nooit op batterij aangedreven gear
-doelgroep en gebruiksscenario "Omdat het niet belangrijk is en buiten internetforums er amper iemand zich druk over maakt"
-historische compatibiliteit, mijn AS Fusebox is een goed voorbeeld, die wil echt jaren 70 synth zijn zegmaar
-marketing

Ikzelf gebruik gebalanceerd waar mogelijk, omdat het luider en schoner is.
(waarschuwing:ik heb AI gebruikt voor dit antwoord maar zelf gefilterd)

Omdat het niet belangrijk is en buiten internetforums er amper iemand zich druk over maakt..
Goddank dat SF bestaat, dus. Moet er niet aan denken morgen bij de koffieautomaat uitgebreid over de zegeningen van gebalanceerde uitgangen te moeten beginnen.

Ik gebruik best wat TRS jacks op TS aansluitingen. Dit omdat ik nog wat TRS multikabels had liggen en dit makkelijker aansluiten was op de desbetreffende mixer (en geen nieuwe kabels). Op zich werkt dit goed, alles zit op patchbays en daar zitten dan wel ook gebalanceerde connecties op.

In de praktijk ervaar ik hier geen (grote) issues mee, maar het is nog wel voor mij wat zwarte magie wat er dan exact gebeurt.

Zo heeft de Octatrack MKII (dit is ook de voordeel van de electron mk2's) gebalanceerde in/outs. Deze zijn dan met TRS op de patchbay aangesloten. Maar deze gaat dan met TRS kabel naar een TS input. Maar ik kan hem ook direct patchen naar gebalanceerde inputs van iets. Kennelijk wordt dan de juiste draadjes gepakt per situatie.

Al mijn balanced spul TRS aangesloten. Waarom beknibbelen zo groot is het prijsverschil toch niet? Begrijp niet waarom fabrikanten erop beknibbelen. Waldorf Iridium/Quantum is ook unbalanced, dat vind ik voor zo'n apparaat (en die prijs) echt een misser.

Qua overige noisebronnen had Loopop laatst een aardig overzichtje:

Met dit kastje (van NB Behringer !) heb ik zelf, voor een paar tientjes, diverse bromproblemen kunnen oplossen door omzetten naar gebalanceerd signaal.
Snap het zelf nog steeds niet ...

Ik heb de HD400 ook even geprobeerd, was toch iets aan het bestellen bij thomann en die even erbij gedaan. De HD400 is wel een passief doosje, dus het signaal zet hij wel om naar gebalanceerd, maar er zijn geen gain verschillen (en verschillen in impedantie). In mijn geval merkte ik geen verschil, maar het zou nog wel van pas kunnen komen om snel even tussen de outputs van de NTS1 te zetten oid, die USB doosjes zijn notoire groundloop veroorzakers.

Deze heb ik ook, de DI800
Die is dan powered, maar kennelijk gaat dat wel een klein beetje ten koste van de geluidskwaliteit.

Ik heb de HD400 ook even geprobeerd, was toch iets aan het bestellen bij thomann en die even erbij gedaan. De HD400 is wel een passief doosje, dus het signaal zet hij wel om naar gebalanceerd, maar er zijn geen gain verschillen (en verschillen in impedantie). In mijn geval merkte ik geen verschil, maar het zou nog wel van pas kunnen komen om snel even tussen de outputs van de NTS1 te zetten oid, die USB doosjes zijn notoire groundloop veroorzakers.

Deze heb ik ook, de DI800
Die is dan powered, maar kennelijk gaat dat wel een klein beetje ten koste van de geluidskwaliteit.
Ben nieuwsgierig: hoor je dat laatste ook terug ?

Is die HD400 niet hetzselfde als zo'n Groundloop isolator?? Zo een ding:

Ik had geloof ik met mijn MicroMonsta 2 ook problemen via de USB midi aansluiting.. de audio staat ook weer op hetzelfde apparaat wat midi (via USB stuurt) en bingo.. Roland MX1 Aira mixer met meerdere Boutique's via Airalink (USB power problem)
Wat er over Groundloop isolators en geluidskwaliteit de ronde doet, is dat het hoog iets kan degraderen.. ik hoorde het zelf niet echt maar wellicht met een computer en audio afspelen (waar deze dingen vaak van pas komen) zal je er wel iets van merken.

Een DI werkt anders. Lostte mijn probleem ook niet op trouwens. DI wordt vaak om Hi-Z apparaten over een langere afstand het geluid te versturen via een gebalanceerde aansluiting. In sommige situaties lopen zoveel kabels langs elkaar (denk een podium) waardoor er interferentie optreed met voedingskabels.. en soms moet het geluid nog door een 30 meter lange multikabel.. voordat het dan in de mixer komt wordt er dan een DI gebruikt om een gebalaneerd singaal van te maken..

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik trs op de tanzbar… omdat ik enkel zo alle outs apart heb 😀

Nagenoeg al mijn synths zijn unbalanced. Die zijn deels aangesloten op een AD/DA converter (deze heeft overigens balanced inputs). De andere helft zit aangesloten op een DI, en die zit ook op de AD/DA converter via een balanced snake. En vandaar via Adat naar de mixert. Ik heb echt nooit problemen. Goeie audio kabels is sowieso een goed idee. En je moet je input levels voor elkaar hebben. Zie thread over gain staging.

Live komt het wel eens voor dat er problemen zijn, zoals een 50 Hz brom of andere bijgeluiden 😉. Maar dat los je op met een power conditioner, en/of met een goede DI. Ook voor de studio trouwens.

......
Live komt het wel eens voor dat er problemen zijn, zoals een 50 Hz brom of andere bijgeluiden 😉. Maar dat los je op met een power conditioner, en/of met een goede DI. Ook voor de studio trouwens.
Welke kun jij aanraden ?

Welke kun jij aanraden ?
Ik heb al jaren een Furman PL Plus CE power conditioner. Je hebt ook nog goedkopere modellen die ook prima zijn. Deze heeft wat extra opties, o.a. een volt meter. Ik heb ooit meegemaakt dat 1 van mijn synths tijdens een optreden continu aan het rebooten was. Bleek dat er slechts 180V binnen kwam. Een festival met aggregaat als stroomvoorziening….echt fantastisch….not. Dat was nog in de tijd met ouderwetse PAR verlichting (geen led), en die trekken mega veel stroom.

Als DI gebruik ik een Radial duplex (stereo in/out) als ik zonder mixer met balanced outputs op pad ben. Radial is echt top, en ze hebben nog diverse andere modellen.

Wat ook helpt: zorg dat je mede bandleden de stroom van 1 power conditioner aftappen. Dat scheelt ook een hoop ellende. Zeker guitaristen hebben nog wel eens te maken met gear die gevoelig is. De Radial heb ik al regelmatig uitgeleend aaan een guitarist om een issue op te lossen. Wat overigens minder goed lukte met een Samson of een BBS DI van het theater zelf. Er zit dus echt wel verschil in.

.........
Als DI gebruik ik een Radial duplex (stereo in/out) als ik zonder mixer met balanced outputs op pad ben. Radial is echt top, en ze hebben nog diverse andere modellen.
Veel dank !
Moet wel even slikken v/d prijs.

Veel dank !
Moet wel even slikken v/d prijs.
Radial is het beste wat er te krijgen is. Is echt duur ja. Maar het lost wel shit op 🙂 Ze hebben ook een goedkopere stereo DI voor 229,-, de DI Pro 2 . Is ook passief, maar heeft minder toeters en bellen. Ik had die evengoed kunnen kopen. Tip: Palmer heeft ook DI’s die volgens mij ook goed zijn, zie Thomann.

dure DI's zijn niet echt nodig. maar in veel van die Radial DI's zitten wel Luhndahl transformers en dat zijn heel goede transformers.

Mijn plan is om zelf een DI en splitter te maken met Luhndah transformers.

ik hen een goedkope passie DI van millenium en die doet het prima. daar sluit ik bv gitaar op line inputs mee aan.

heb ook een dbx stereo di die weer handig. klinkt ook prima. phase switch hoef ik niet want die heb ik op mijn mic pre's.

Als je geen mic pre hebt of slechte mic pres in je interface zou ik niet voor passieve di's gaan.

dure goede passieve di moeten, luhndahl, jensen, cinnemag, sowter transformers hebben. anders is het gewoon niet het geld waard.
zulke di's hebben dan alleen zin als de rest van de chain dezelfde banbreede en distortion heeft.

Back