Maak een stukje met polyritme/polymetriek/een afwijkende grid

peterdh

Collabs
Mijn definities:

Een polyritme heeft minimaal 2 sporen met dezelfde lengte, maar een afwijkende grid; bijvoorbeeld een spoor met een 16 steps grid met een 2e spoor met dezelfde lengte van 12 steps. Waarbij bij de 2e bar van het 1e spoor bij step 17 begint en bij het 2e spoor bij step 13.

Polymetriek heeft minimaal 2 sporen met verschillende lengte, maar dezelfde grid; bijvoorbeeld een spoor met een 11 steps grid met een 2e spoor met een 6 steps grid. Waarbij de 2e bar van het 2e spoor begint bij de 7e step van het 1e spoor.

Bij een afwijkende grid hebben alle sporen dezelfde, niet gangbare grid; bijvoorbeeld 7, 9,13, enz steps.

Hoewel ik polymetriek en een afwijkende grid niet zo moeilijk vind, is polyritme vaak moeilijk voor mij. Ben benieuwd naar jullie inzendingen :kimono:

Mijn 1e inzending is een track met een afwijkende grid, 9 steps en een veelvoud daarvan, 18 steps. Het nummer heet “u love” en gaat over de universele liefde, die voor mij met het getal 3 heeft te maken. De 3e aangeslagen noot in sommige sporen wordt ook geaccentueerd met een hogere volume-velocity of een hogere toonhoogte.

Attachments

• u_love.mp3
    2,4 MB
De Cirklon heeft een PRH mode waarmee hij de noten verdeelt over het aantal stappen welke je aan kunt geven. Zie video voor meer duidelijkheid...

Een polyritme heeft minimaal 2 sporen met dezelfde lengte, maar een afwijkende grid; bijvoorbeeld een spoor met een 16 steps grid met een 2e spoor met dezelfde lengte van 12 steps. Waarbij bij de 2e bar van het 1e spoor bij step 17 begint en bij het 2e spoor bij step 13.
Volgens de video klopt die laatste zin dus niet maar beginnen beide 2e bars op step 17.

deze niet zelf gemaakt maar in een thread over polyritmes/ritmes vond ik dat deze channel toch wel even voorbij moest komen bijzonder hypnotyserend voor iets heel simpels (hij shift de tijd ook nog ofzo volgens mij waardoor het steeds net verschuift)

Ik begrijp er geen snars van, lol :) Maar het klinkt, denk ik, zoals het moet horen.

<3

Gloomy :)
uitleg:

Hier geen uitleg maar een leuk resultaat

ga van de week zelf iets maken en posten, maar zal t ongetwijfeld niet volgens de regels doen;)

Volgens de video klopt die laatste zin dus niet maar beginnen beide 2e bars op step 17.

Hier een afbeelding van een polyritme. De 1e tel van de 2e cycle ("bar") van kanaal 1 is dan step 25 en de 1e tel van de 2e cycle van kanaal 2 is step 17.

Laatst gewijzigd:
Ah ja, op die manier begrijp ik je zin beter. Ik ga er vanuit dat er één leidend ritme is vanwaar ik de tel bepaal maar misschien is dat wel onorthodox... In mijn geval op de Cirklon is dat 4/4...

Ik ben altijd heel dom met dit soort beschrijvingen en snap dus geen reet van wat je bedoelt :D

Ik heb ook wat zitten prutsen, zit veel te weinig achter de synths momenteel.
Ik heb in ableton session view wat clips gemaakt met verschillende maat lengtes en daarna opgenomen naar arrangement view en een beetje heen en weer zitten schuiven.
Ook voor de gein een autopan ergen in geplert die elke 3/4 maat van kant veranderd en wat offtiming op de echo/pingpong, dat soort dingetjes....
Tis denk ik een flink zooitje geworden...
ongeacht of het resultaat ergens op slaat... t was wel weer ff leuk om met muziek bezig te zijn :)

misschien ook leuk om t arrangementje erbij te plakken... kun je net een beetje zien hoe scheef (of recht) alles loopt:
1743370604288.png

Mijn 1e inzending is een track met een afwijkende grid, 9 steps en een veelvoud daarvan, 18 steps.
Noem je 9 vs 18 een polyritme? Is dat niet gewoon een vermomde 18 step? Want alle steps van de 9 beginnen steeds precies op een step van de 18. Je kan er als dusdanig niet echt twee tempo's in horen.

dit is toch een euclidisch ritme?
Euclidean ritmes zijn een wiskundig geintje dacht ik.

Je neemt een set noten en een stukje tijd.
Dan spreid je die noten zo ver mogelijk uit elkaar over de genomen tijd. Hoort een algortime/formule bij.
Dus ook een four to the floor past in dat algoritme.

(Correct me if im wrong - ik heb er ook alleen maar even iets over gelezen toen ze euclidian ritme toevoegden aan de analog rytm)

Ik heb ook wat zitten prutsen
Mooi!
dit is toch een euclidisch ritme?
Ik dacht(?) dat euclidisch ritme en polyritme hetzelfde zijn. Verschillende, evenly spaced grids met dezelfde barlengte. Ik beschouw triplets op een 4/4 maat ook als polyritme en euclidisch ritme.

Even los van definities, puur naar muzikaal effect kijkend: een 9 op een 18 gaat ritmisch niet anders klinken dan een 18 op een 18 omdat alle mogelijke posities voor je 9 ritme reeds beschikbaar zijn in je 18 ritme. Er is dus de facto maar 1 ritme. Bij een 2 versus 3, een 3 versus 4 of pakweg een 7 versus 18 vullen de posities van het tweede grid gaten van het eerste grid op. Afwijkende grids, zoals je zegt. 9 tegen 18 past volledig op het reeds aanwezige 18 grid. Bij 2 versus 3, 3 versus 4 of 7 versus 18 is er werkelijk een afwijkend grid en kan je nooit alle posities op 1 grid plaatsen zonder de nodige resolutie te verhogen (naar resp 6, 12 en 136 steps). Dat vind ik net zo typerend voor een polyritme: het toevoegen van een tweede ritme aan het eerste ritme zorgt voor een verfijning van de stappen van het resulterende polyritme. En dat heb je dus niet als je een 9 aan een 18 toevoegt.

Je eerste genoemde voorbeeld van 16 tegen 12 heeft dat effect wel: je krijgt ze alleen op een gemeenschappelijke grid als je je resolutie naar 48 verhoogt, omdat de grid van 16 werkelijk afwijkt van de grid van 12.

Laatst gewijzigd:
Dat vind ik net zo typerend voor een polyritme:
Bij een afwijkende grid hebben alle sporen dezelfde, niet gangbare grid; bijvoorbeeld 7, 9,13, enz steps.
Mijn 1e inzending is een track met een afwijkende grid, 9 steps en een veelvoud daarvan, 18 steps.
Daarom noemde ik mijn 1e inzending een afwijkende grid en geen polyritme of polymetriek; de looplengte en de grid zijn hetzelfde

Back