Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Een polyritme heeft minimaal 2 sporen met dezelfde lengte, maar een afwijkende grid
JuistOf bedoel jij met "afwijkende grid" gewoon een niet zo courant getal
Of bedoel jij met "afwijkende grid" gewoon een niet zo courant getal
Onjuist. Misschien is het beter om te zeggen, de grid valt niet samen met de andere grid. 4 staps en 8 staps hebben samen wel de overeenkomst, maar 4 staps en 3 staps niet.Juist
Je eerste klankvoorbeeld klonk trouwens wel leuk. 

= 24-knip-
combineren met een even lange bar in een andere maatsoort).
-knip-
9/4 op zich is gewoon een maatsoort en hoeft niet polyritmisch te zijn (het wordt pas polyritmisch als je een 9/4 bar tegelijk zou gaan combineren met een even lange bar in een andere maatsoort). 9 kwartnoten per bar. 3 groepjes van 3 kwartnoten, als je de tel wat minder snel kwijt wil raken. "1 en-ne 2 en-ne 3 en-ne" is dan 1 bar tellen.
Of, als je er zo goed in bent als ik, raak je alsnog na 4 seconden de tel kwijt.
Je kan trouwens ook doorheen een nummer verschillende maatsoorten na elkaar gebruiken, dat maakt het nog niet polyritmisch.
@barend postte laatst een steengoed nummer in 9/4. Nou weet ik niet of dat verschillende grids zijn. 4/4 (16 staps) met euclidisch 9 staps? Alleen euclidisch 9 staps? Polymetriek, waarbij de grids hetzelfde zijn, maar de 9 stapsbar steeds loopt op de 10e, 19e, enz grid van de 16 stapsbar (4/4)?
Hier is de draad: Prog/fusion in 9/4
Hier is het Youtube filmpje:
Ik vond "jazz" ook altijd al een misleidend eufemistische term.driemans doe-maar-moeilijk-bandje