Maak een stukje met polyritme/polymetriek/een afwijkende grid

Ik snap het belang van een "afwijkende grid" die geen polyritme is dan niet zo goed. Het is toch gewoon een verhoging van de resolutie in dezelfde maatsoort, net zoals je 4/4 opneemt maar je hihats in 16e noten staan bv? Ik zie niet echt in wat er uberhaupt afwijkend is aan 9 tellen op 18 tellen leggen, of 16 op 4 bv.

Of bedoel jij met "afwijkende grid" gewoon een niet zo courant getal (laat ons zeggen geen 3 of 4)? OK dan kan ik jou volgen maar dat is dan wel net het omgekeerde van de courante definitie van polyritmes waar je typisch net wél die lage getallen combineert.

Een polyritme heeft minimaal 2 sporen met dezelfde lengte, maar een afwijkende grid

Of bedoel jij met "afwijkende grid" gewoon een niet zo courant getal
Juist
Onjuist. Misschien is het beter om te zeggen, de grid valt niet samen met de andere grid. 4 staps en 8 staps hebben samen wel de overeenkomst, maar 4 staps en 3 staps niet.

Laatst gewijzigd:
:) Je eerste klankvoorbeeld klonk trouwens wel leuk.

Ik vind het zelf moeilijk om op voorhand een polyritme van bv 3 en 4 in mijn hoofd te horen, dus als ik er mee aan de slag zou gaan zou het resultaat meer trial & error dan gericht werk zijn.

@barend postte laatst een steengoed nummer in 9/4. Nou weet ik niet of dat verschillende grids zijn. 4/4 (16 staps) met euclidisch 9 staps? Alleen euclidisch 9 staps? Polymetriek, waarbij de grids hetzelfde zijn, maar de 9 stapsbar steeds loopt op de 10e, 19e, enz grid van de 16 stapsbar (4/4)?

Hier is de draad: Prog/fusion in 9/4

Hier is het Youtube filmpje:

9/4 op zich is gewoon een maatsoort en hoeft niet polyritmisch te zijn (het wordt pas polyritmisch als je een 9/4 bar tegelijk zou gaan combineren met een even lange bar in een andere maatsoort). 9 kwartnoten per bar. 3 groepjes van 3 kwartnoten, als je de tel wat minder snel kwijt wil raken. "1 en-ne 2 en-ne 3 en-ne" is dan 1 bar tellen.

Of, als je er zo goed in bent als ik, raak je alsnog na 4 seconden de tel kwijt. :D

Je kan trouwens ook doorheen een nummer verschillende maatsoorten na elkaar gebruiken, dat maakt het nog niet polyritmisch.

Het getal van de kleinste gemene veelvoud waarbij alle verschillende ritmes te samen die gebruikt worden, zich weer opnieuw naadloos herhalen.

Chat GTP hielp me weer uit de `brand`
Het kleinste gemene veelvoud (kgv) van 2, 4, 3, 8,
We berekenen het kleinste gemene veelvoud (kgv) van 2, 4, 3 en 8.
Stap 1: Priemfactorisatie
2 = 2
4 = 2²
3 = 3
8 = 2³
Stap 2: Neem de hoogste machten van alle priemfactoren
2³ (uit 8)
3 (uit 3)
Stap 3: Vermenigvuldig de hoogste machten.

×3=8×3=24
Dus het kgv(2,4,3,8) = 24

Laatst gewijzigd:
-knip-
combineren met een even lange bar in een andere maatsoort).
-knip-
☝🏻😁 dát wordt vaak vergeten!
Door mij ook tijdens het ontwerpen van een euclidische sequencer 🫣
Want dat is weer een hele andere tak van sport waar ik nog niet uit ben of ik dat wel voor elkaar ga krijgen.
Nu is het zo dat mijn sequencer 1 tot 32 triggers kan krijgen vóór hij weer opnieuw start met een euclidische verdeling van 0 tot "aantal triggers" pulsen en een shift.
Hij (de sequencer) heeft 4 kanalen die onafhankelijk ingesteld kunnen worden, BEHALVE de trigger, die is voor elk gelijk.

9/4 op zich is gewoon een maatsoort en hoeft niet polyritmisch te zijn (het wordt pas polyritmisch als je een 9/4 bar tegelijk zou gaan combineren met een even lange bar in een andere maatsoort). 9 kwartnoten per bar. 3 groepjes van 3 kwartnoten, als je de tel wat minder snel kwijt wil raken. "1 en-ne 2 en-ne 3 en-ne" is dan 1 bar tellen.

Of, als je er zo goed in bent als ik, raak je alsnog na 4 seconden de tel kwijt. :D

Je kan trouwens ook doorheen een nummer verschillende maatsoorten na elkaar gebruiken, dat maakt het nog niet polyritmisch.

Inderdaad.

@barend postte laatst een steengoed nummer in 9/4. Nou weet ik niet of dat verschillende grids zijn. 4/4 (16 staps) met euclidisch 9 staps? Alleen euclidisch 9 staps? Polymetriek, waarbij de grids hetzelfde zijn, maar de 9 stapsbar steeds loopt op de 10e, 19e, enz grid van de 16 stapsbar (4/4)?

Hier is de draad: Prog/fusion in 9/4

Hier is het Youtube filmpje:

gewoon een 9/4 in triolen afgewisseld met 4/4 met triolen. In het begin is er wel polymetriek, de toetsen spelen een andere maatsoort. In het rustige middengedeelte zit ook iets polyritmisch met de toetsen.

Philip Glass heeft een paar pianostukken geschreven waarbij 3/4 en 4/4 tegen elkaar in spelen.
Deze zijn vrij goed te spelen.
Interessanter vind ik de stukken van Steve Reich waarin hij gebruik maakt van phase-shifting.

Ik speelde ooit in een driemans doe-maar-moeilijk-bandje een nummer waarin de bas (ik) en de ene helft van de drums (bassdrum en hihat) in 4/4 speelden en de gitaar en rest van drums in 5/4. Werkte nog ook. Ik begrijp nog steeds niet hoe die drummer dat voor elkaar kreeg.

Naar aanleiding van mijn eerdere opmerking over Steve Reich. Hier een voorbeeld.
In deze stukken komen zowel polyritmiek als phase-shifting voor.
Alles uitgevoerd met acoustische instrumenten maar het blijft inspirerende muziek voor mij.

Hier nog een knap staaltje ritmiek (geen polyritmiek).
2 dezelfde ritmes tie telkens 1/8 t.o.v. elkaar verschuiven.

Back