Ik wil graag een vintage Roland Juno 106 kopen.. is 1600E dan OK?

retro fairytales

Ingeburgerd
In de jaren 90 had ik een hele batch aan coole analoge synths die ik allemaal heb verkocht toen ik op vakantie wilde midden jaren 90.

Nu ben ik ouder en rijker en wil graag een vintage roland polysynth kopen/bezitten.

Is 1600 euro voor een mooi exemplaar OK? prijzen fluctueren, Hoeveel kost een revamp met nieuwe voice chips?

heeft iemand nog een fijn exemplaar voor mij?

groeten!

1600 is goedkoop als je de prijzen van tegenwoordig ziet.

Weet niet of er nog andere bekende problemen zijn naast de voice chips, maar ik zou daar heel goed op letten. Want waarom zit ie zo ver onder de marktprijs?

De vervanging van de voice chips uit de mijne was iets van €500. Maar dat is al weer een jaar of 8 geleden en zal inmiddels ongetwijfeld duurder zijn.

ok dan, wat is nu de redelijke marktprijs voor een goede Juno 106?

Wie heeft er nog een goed exemplaar te koop voor mij?

Ik heb overigens best fijne Vst clones van de Roland 106 zoals softube model 84 en zenology etc.

Laatst gewijzigd:
De vervanging van de voice chips uit de mijne was iets van €500. Maar dat is al weer een jaar of 8 geleden en zal inmiddels ongetwijfeld duurder zijn.
Ook nu ze weer gemaakt worden (of in elk geval clones)?

ok dan, wat is nu de redelijke marktprijs voor een goede Juno 106?

Wie heeft er nog een goed exemplaar te koop voor mij?
Volgens mij is 2k meer in de richting. Er is te koop gevraagd sectie op het forum om je verzoeken te plaatsen.

Als ik 2k betaal wil ik gloednieuwe voices. En helemaal in orde. Voor die prijs heb ik mijne 2 jaar terug ook verkocht.

Voor 1600 euro ‘if it ain t broke don t fix’ onzin in onzin. Dat weet je nu al wat je te wachten staat. Betaal geen 1600 euro voor oude voices! Turnlab had n poos terig zeker n shitload juno 106 te koop en de prijzen waren aan t dalen. Nog pakweg 2250 of zo. Dus nogmaals: reken minstens 500 euro aan service dus 1500 is teveel indien gn nieuwe voices.

Wow… ik vind dat nog al een prijs die je voor die synth moet neerleggen tegenwoordig. Ik snap dat dit niet echt bijdraagt aan het topic, en iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar zou er voor dat bedrag geen betere synth te koop zijn. Dat is iets wat ik me dan afvraag…

2000 voor een 106 vind ik een beetje een plek in synth-niemandsland: als de portemonnee al zo ver open moet, kan er dan niet even doorgegaan worden voor een Juno 6/60, of anderzijds heb je voor minder een goede Polysix.

Dan heb ik het even puur over hands-on polysynths uit die periode. Als je het opentrekt naar moderne bakken dan zijn er weer veel afwegingen mogelijk, als het ook digitaal mag zijn al helemaal.

Haha.. de Juno X is echt een marketing stunt van Roland die nog een paar centen uit een oud succes wil slaan.
Kan natuulijk in de verste verte niet tippen aan een echte juno 106.
Als je dan toch een fake juno 106 wil, gebruik dan de Tal plug-in:

Of een (echte) JX-8P, daarmee was mijn 106 wens gelukkig verdwenen, maar ik snap het wel als je een echte juno wilt. Dan wil je gewoon die :)

Waarom al die ongevraagde adviezen? Hij wil een Juno 106. Die is top en nostalgisch. Ja er zijn ook 10.000 andere opties, lekker belangrijk.
1600.- is te goedkoop waarschijnlijk. Rond 2k zal je moeten kijken maar nu staat er 1 voor 1500.- (vanaf bieden) op Marktplaats met nieuwe voice chips en rapport in Den Haag.
Zou die persoon in ieder geval even contacten.

Vintage draait om het denken in risico's voor de toekomst, niet zozeer in 'doet het wel' of 'doet het niet'.

Zorg dat de technische staat en onderhoudsgeschiedenis glashelder is voordat je iets vintage koopt. Een kritische koper zal om risico-redenen (terecht) gaan afdingen als je niet duidelijk kunt aantonen wat de staat van een synth is, zeker bij vintage spul. Na degelijk professioneel onderhoud krijg je netjes een verslag van de staat en fixes aan een apparaat (ook om de factuur te onderbouwen). Dat kost uiteraard meer dan DIY-onderhoud, maar dan geeft wel zowel jezelf als een toekomstige koper een eerlijk beeld van een synth. Een professional zoals @Bob1991 zal tijdens inspectie ook wijzen op risico's zoals nauwelijks zichtbare haarscheurtjes in soldeerpunten of PCB traces die in de toekomst een probleem kunnen vormen.

@Phontaq kweetniet.. soms moet je gewoon je slag slaan. Heb ik ook gedaan in 2019 toen er een juno 106 op marktplaats stond voor 1000 euro in mijn woonplaats. Aleen gekeken of alle voices het deden en een rug uit mijn portemonnee getrokken. Heb ik nu echt geen spijt van.

Waarom al die ongevraagde adviezen? Hij wil een Juno 106. Die is top en nostalgisch. Ja er zijn ook 10.000 andere opties, lekker belangrijk.
1600.- is te goedkoop waarschijnlijk. Rond 2k zal je moeten kijken maar nu staat er 1 voor 1500.- (vanaf bieden) op Marktplaats met nieuwe voice chips en rapport in Den Haag.
Zou die persoon in ieder geval even contacten.
TS vraagt duidelijk om een 106 en ze zijn waardevast. Dus waarom al die alternatieven?

waarom niet? Er zijn meerdere wegen naar Rome en wie weet komt er wel een tip langs waar TS zelf niet aan gedacht heeft. En serieus Nap? Hoe ongevraagd is jouw moog one advies wel niet elke keer? :P

@Phontaq kweetniet.. soms moet je gewoon je slag slaan. Heb ik ook gedaan in 2019 toen er een juno 106 op marktplaats stond voor 1000 euro in mijn woonplaats. Aleen gekeken of alle voices het deden en een rug uit mijn portemonnee getrokken. Heb ik nu echt geen spijt van.
Oh ja hoor, als de prijs laag is kun je altijd een synth kopen "as is". Dan zitten de risico's in de prijs verwerkt en als later blijkt dat je geluk hebt gehad voelt het als een extra goeie deal. :-) Maar voor de gangbare marktprijs zou ik nooit een vintage synth kopen zonder dat de technische staat duidelijk is, want vroeg of laat ga je dan een keer nat en ben je een hoop geld of hoofdpijndossier verder.

Back