Moog Messenger

De Messenger levert een enorm geluid in een compact pakket en beschikt over twee oscillatoren met wavefolding-functionaliteit, een suboscillator met continu variabele golfvormen, dubbele looping ADSR-envelopes, 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch, en het legendarische Moog-ladderfilter, aangevuld met resonantiebascompensatie, meerdere filterhellingen en echte multimode-functionaliteit.

Volledige lijst met functies

• 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch voor een responsieve feel en dynamische controle
  • Twee continu variabele VCO's en unieke hybride wavefolders, sync- en FM-mogelijkheden
  • Sub-oscillator met continu variabele golfvorm voor extra basgewicht
  • White noise generator voor interessante textuur en diepte
  • Moog transistor ladderfilter met uniek pole-mixing ontwerp voor 4-polige low-pass, 2-polige low-pass, band-pass en high-pass responsen
  • Resonantiecontrole met resonantiebascompensatie (RES BASS) schakelaar om de lage tonen te behouden en te accentueren
  • Externe ingang voor filter, feedback en VCO FM van filter cutoff voor uitgebreide audioverwerking
  • Dubbele loopbare ADSR-envelopes met aanslaggevoeligheid en multi-trig
  • Variabele LFO (LFO 1) met sync, reset en onafhankelijke modulatiebus voor pulsbreedtemodulatie, dynamische wavefolding, filter FM en meer
  • Triangle-wave LFO (LFO 2) gekoppeld aan MOD-wiel en routeerbaar naar meerdere bestemmingen
  • Pitchwiel, octaaftransponering en variabele respons-gliding
  • 256 presetlocaties met 240 fabriekspresets, verdeeld over 16 gecategoriseerde banken, voor directe toegang tot professioneel ontworpen klanken en texturen (bassen, leads, pads, arps, percussie en meer)
  • Sla tot 256 sequenties op, elk met maximaal 64 stappen, en voeg probabilistisch generatief gedrag en parameterregistratie toe
  • Unieke configureerbare arpeggiator met meerdere patroonmodi en ritmische programmering
  • Hoofdtelefoonuitgang
  • Analoge klok-in/-uit, stuurspanning-in/-uit, gate-in/-uit via 6x 3,5mm-aansluitingen voor koppeling met analoge synthesizers en Eurorack
  • MIDI-IN/-UIT via 5-pins DIN of USB-C voor compatibiliteit met je favoriete DAW
  • Sustainpedaal- en expressiepedaalingangen via 2x 6,5mm-aansluitingen voor verdere controle over het geluid in performance-instellingen

moog-messenger-09.jpeg

Attachments

• moog-messenger-08.jpeg
    moog-messenger-08.jpeg
    77,7 KB · Bekeken: 258
  • moog-messenger-06.jpeg
    moog-messenger-06.jpeg
    81,7 KB · Bekeken: 198
  • moog-messenger-05.jpeg
    moog-messenger-05.jpeg
    71,7 KB · Bekeken: 197
  • moog-messenger-04.jpeg
    moog-messenger-04.jpeg
    117,4 KB · Bekeken: 188
  • moog-messenger-02.jpeg
    moog-messenger-02.jpeg
    115,2 KB · Bekeken: 188
  • moog-messenger-01.jpeg
    moog-messenger-01.jpeg
    112,3 KB · Bekeken: 202
  • moog-messenger-03.jpeg
    moog-messenger-03.jpeg
    283,4 KB · Bekeken: 213
  • moog-messenger-07.jpeg
    moog-messenger-07.jpeg
    56,6 KB · Bekeken: 273
Last edited by a moderator:
Hij komt er niet al te best uit in de SOS review:

Moog Messenger
dat valt toch wel mee.
behalve de manual, geen effecten en de soms wat complexe diepere programmering tgv het ontbreken van een display komt hij er best goed uit ( zeker de sound).

Net in huis, moet zeggen dat de eerste indruk zeer positief is. De Sub37 en Matriarch zijn voor mij simpelweg teveel van het goede, al is het maar vanwege de prijs (beiden kort gehad). Deze nieuw ruim onder de 700 euri, heb je toch de Moog sound in je setup, fijner keybed dan de Bass station 2 of de Karp Ody, en vreemd genoeg vind ik de knopjes fijner dan die op de Sub37 .. geen plakkerig wordende zijpanelen of wheels .. allemaal niet veel mis mee! In de presets (graag en veel afgebrand) toch een aantal fijne sounds die mij herinneren aan de Sub37, in elk geval leuk om als vertrekpunt te hebben als je even wat minder inspiratie hebt of meer bezig bent met muziek arrangeren dan sound design .. Hopelijk geen bugs of kinderziektes - maar so far so good! (nieuwere OS zijn al wat problemen mee verholpen?). Hij ziet er wat minder spannend uit maar wel heel praktisch, lekker compact. Sound lijkt iets ‘geciviliseerder’ maar dat is alleen even een eerste indruk. De Matriarch is wat dat betreft toch wel een ander koekje, maar genoeg ruimte voor een leuke reverb/delay pedaaltje erbij .. 😎

Net in huis, moet zeggen dat de eerste indruk zeer positief is. 😎
Succes ermee. ik heb gewoon de pech gehad van een verkeerd gemonteerd exemplaar waardoor ik voorlopig wel genezen ben van Moog en Messenger. Zolang er geluid uitkwam was ik daarover best te spreken, helemaal als de idiote UI voor instellingen je niet stoort.

Ik snap het, heb een Moog Grandmother gehad met het ‘bekende’ probleem van hangende noten. Ik kon deze gelukkig retourneren maar ik was er helemaal klaar mee (hoe fijn hij ook klinkt ..). De Messenger zijn ook wel wat kinderziektes van bekend, dus goede reden om toch een keer nieuw met garantie aan te schaffen. Hopelijk zijn de ergste issues opgelost met de laatste OS fingers crossed .. Inderdaad af en toe wat minder intuïtieve bediening (UI) maar dat is denk ik de keerzijde van het ontbreken van een display (en toch instellingen kunnen wijzigen)? Moet wel zeggen dat ik werken met de display op de sub37 ook niet echt intuïtief vond .. kijken hoe het gaat met de learning curve op deze instap Moog 😊

Wat betreft de settings in elk geval wat meer visuals dan bij het instellen van de global setting op de Matriarch 😅😬

Ik snap het, heb een Moog Grandmother gehad met het ‘bekende’ probleem van hangende noten. Ik kon deze gelukkig retourneren maar ik was er helemaal klaar mee (hoe fijn hij ook klinkt ..). De Messenger zijn ook wel wat kinderziektes van bekend, dus goede reden om toch een keer nieuw met garantie aan te schaffen. Hopelijk zijn de ergste issues opgelost met de laatste OS fingers crossed .. Inderdaad af en toe wat minder intuïtieve bediening (UI) maar dat is denk ik de keerzijde van het ontbreken van een display (en toch instellingen kunnen wijzigen)? Moet wel zeggen dat ik werken met de display op de sub37 ook niet echt intuïtief vond .. kijken hoe het gaat met de learning curve op deze instap Moog 😊
Je kunt er altijd nog een editor op een goedkope Windows tablet mee laten draaien. Zo bedien ik de Minitaur ook als ik presets wil beheren of ‘under the hood’ wat wil tweaken. En zelfs de S37 bedien ik soms via de editor.

Heb nu een paar uur de Messenger in huis. Ik ben er erg over te spreken. Klank is goed, als verwacht. 2.5 octaaf vind ik wel prettig voor een compacte monosynth. Leuke features zijn de “Res bass”, 2-pole filter, suboscillator met instelbare golfvorm (wat flexibel is maar ook lekker direct vergeleken met volwaardige osc door die vaste octaaf afstand), aftertouch, leuke minimoog-achtige pitch/mod wheels, die handige up/down knopjes, cv/gate, en de hands-on manier van modulatie instellen.

Doet me denken aan de sh-101/ms-1 qua hands-on bediening, maar dan met veel flexibeler geluid en patch memories - ideaal voor optredens dus.

Ik zie soms opmerkingen over de shift-functies van deze synth en hoe vervelend die zijn. Heb de handleiding nog niet geopend en kan zonder die functies al meer instellen dan op de meeste andere analoge synths. (Bijv aftertouch, of velocity to f/a envelope). Dus de complexiteit van de shift-functies zal me verder een worst wezen.

Uiterlijk is ook in orde, zoals iemand al schreef oogt ie wat als een Macbeth m3x, door de kleur en belettering. Eigenlijk missen alleen de houten zijkantjes nog… ;) wie weet dat ik ze nog eens maak of bestel.

• Duimpje
Duimpjes: L56
Een paar dagen verder.
Het is nog steeds een leuke en veelzijdige synth. Maar ik heb hem eens naast mijn Behringer Model D gehouden, en die klinkt toch wat lekkerder. Met filter open “knettert” ie iets meer. Envelopes voelen natuurlijker aan. Ik heb het idee dat men op de Messenger het “bass drop” gedrag van het originele filter heeft overdreven om het “resonant bass” filter er beter uit te laten komen.

Dit is allemaal volledig subjectief, en de Messenger blijft een goed klinkende en ongelofelijk handige synth. Waarschijnlijk krijg ik de Messenger dichter bij de Model D als ik wat meer moeite doe. Maar ik had de hoop dat een Minimoog in disguise was, en dat is vooralsnog niet helemaal het geval.

Een paar dagen verder.
Het is nog steeds een leuke en veelzijdige synth. Maar ik heb hem eens naast mijn Behringer Model D gehouden, en die klinkt toch wat lekkerder. Met filter open “knettert” ie iets meer. Envelopes voelen natuurlijker aan. Ik heb het idee dat men op de Messenger het “bass drop” gedrag van het originele filter heeft overdreven om het “resonant bass” filter er beter uit te laten komen.

Dit is allemaal volledig subjectief, en de Messenger blijft een goed klinkende en ongelofelijk handige synth. Waarschijnlijk krijg ik de Messenger dichter bij de Model D als ik wat meer moeite doe. Maar ik had de hoop dat een Minimoog in disguise was, en dat is vooralsnog niet helemaal het geval.
Die analyse klopt wel. Qua architectuur en DNA zit de Messenger dicht op de Subsequent 37, en die klinkt een stuk moderner/cleaner/strakker dan een traditionele Model D/Minimoog. Als je meer de klassieke organische Moog-sound in een betaalbaar jasje zoekt, dan kom je met de Grandmother (of eventueel de Matriarch) een stuk dichter denk ik. Of natuurlijk met één van de clones.

• Duimpje
Duimpjes: pip
alles klinkt op zichzelf wel goed, maar het algehele “gedrag” en die sound in de hogere frequenties zijn dusdanig anders dat ie denk ik toch weer teruggaat. Maar ik twijfel nog, want hij is handzaam, direct en veelzijdig. Maar in die categorie zijn er wel meer synths. :)

Ik snap de vergelijking met de bass station daardoor wel. Maar daar heb ik in muziekwinkels nooit aan kunnen wennen. 2 octaven is net te weinig. Net iets te veel dubbele functies per knop ook.

alles klinkt op zichzelf wel goed, maar het algehele “gedrag” en die sound in de hogere frequenties zijn dusdanig anders dat ie denk ik toch weer teruggaat. Maar ik twijfel nog, want hij is handzaam, direct en veelzijdig. Maar in die categorie zijn er wel meer synths. :)

Ik snap de vergelijking met de bass station daardoor wel. Maar daar heb ik in muziekwinkels nooit aan kunnen wennen. 2 octaven is net te weinig. Net iets te veel dubbele functies per knop ook.
Heb je de Sequential Fourm ook bekeken? Zelfde prijscategorie als de Messenger, maar dan met de ultraromige (meer vintage klinkende) voice-architectuur van de Prophet-5. Ik heb er eerder dit jaar op Superbooth even meegespeeld, en ik vond 'm toen verrassend goed en veelzijdig.

Ja zeker, lijkt me ook erg gaaf.

Ik heb eigenlijk al genoeg synths ;) maar wat ik hoopte bij de Messenger was dat ik de SH-101/MS-1 ervaring van extreme directheid en compactheid kon combineren met de sound van de Minimoog.
Ik ben niet perse een supergrote fan van de SH-101 sound, maar ik ben toch teruggekomen op dit instrument, want er zijn weinig synths waar ik zoveel plezier van heb bij jam sessies. Voor het eerst kon ik "on the fly" de sound shapen tijdens het soleren zonder in de war te raken. Ik dacht "misschien kan de Messenger dit voor me doen, maar dan met de Moog sound". En dat is op zich wel waar denk ik, maar het knaagt toch dat het niet zo lekker klinkt als een Minimoog (clone).

Misschien toch maar gebruiken wat ik al heb.

Of de Fourm ;)

Laatst gewijzigd:
Ja zeker, lijkt me ook erg gaaf.

Ik heb eigenlijk al genoeg synths ;) maar wat ik hoopte bij de Messenger was dat ik de SH-101/MS-1 ervaring van extreme directheid en compactheid kon combineren met de sound van de Minimoog.
Ik ben niet perse een supergrote fan van de SH-101 sound, maar ik ben toch teruggekomen op dit instrument, want er zijn weinig synths waar ik zoveel plezier van heb bij jam sessies. Voor het eerst kon ik "on the fly" de sound shapen tijdens het soleren zonder in de war te raken. Ik dacht "misschien kan de Messenger dit voor me doen, maar dan met de Moog sound". En dat is op zich wel waar denk ik, maar het knaagt toch dat het niet zo lekker klinkt als een Minimoog (clone).

Misschien toch maar gebruiken wat ik al heb.

Of de Fourm ;)
De Roland SE-02 is dan nog een leuke outsider. Ontworpen door Studio Electronics, volledig analoog met fantastische oscillators, en zwaar geïnspireerd door de Minimoog qua sound en architectuur. Daar heeft Studio Electronics natuurlijk ook veel ervaring mee vanuit haar Minimoog-clones. De SE-02 heeft wel mini-controls, maar tegelijkertijd is ie ook een stuk goedkoper.

Ja fantastisch klinkende synth inderdaad. Heb hem gehad. Toch weer weggedaan vanwege de ergonomie: knoppen dicht op elkaar, ik kon de stand nooit goed aflezen en wil voor live situaties iets met keyboard - die twee octaven mini keys voor de boutiques waren niet ideaal. Maar het is zo’n powerhouse qua sound. (Wordt niet meer gemaakt denk ik…)

Ben achteraf blij dat mijn Messenger een maandagochtendexemplaar bleek (instellingen schoten ongecommandeerd steed op panelmode) en met enige moeite is geretouneerd.

Vervolgens de Fourm laten komen en die is een blijvertje. Geen 1-op-1 vergelijking, daarvoor verschillen ze te veel, maar wmb veel flexibeler en 'vetter' (duh, met 4 stemmig polyfoon unison stapelen). Vond de basscomp van de Messenger dan wel weer lekkerder, maar is natuurlijk niet echt Moogs.

Kon absoluut geen vriendjes worden met die idiote UI, alhoewel die op detail bij de Fourm ook nog wel kan verbeteren.

Ja fantastisch klinkende synth inderdaad. Heb hem gehad. Toch weer weggedaan vanwege de ergonomie: knoppen dicht op elkaar, ik kon de stand nooit goed aflezen en wil voor live situaties iets met keyboard - die twee octaven mini keys voor de boutiques waren niet ideaal. Maar het is zo’n powerhouse qua sound. (Wordt niet meer gemaakt denk ik…)
Je kunt - mocht je hem weer overwegen - ook deze editor gebruiken: SE-02 Unofficial Editor. De SE-02 is qua sound ook erg goed, maar eens, de knopjes zijn wat aan de kleine kant.

Laatst gewijzigd:
Back