This is the end (progressive rock)

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Eindelijk – na een veelste druk half jaar :erm: – weer eens een liedje afgemaakt.
Het begon met wat melancholische akkoorden spelen op een akoestische gitaar en opeens zat er een Mellotron en een Moog in 8)
Pittige lyrics dit keer… over iemand close die deze winter overleed.

Synths en VSTs:
• Arturia Mini V3 Minimoog
• UVI HX-20 synth hits
• M-tron (mellotron) pro strings & French horn solo
• EZbass vst
• AD2 drums vst

Andere instrumenten:
• Fender western guitar (acoustic recording)
• Telecaster electric guitar
• Ride (acoustic recording)

No AI.

Zelf ben ik wel tevreden over het middenstuk vanaf 2:00

Zoals altijd, vooral benieuwd wat je van de mix vindt.
Still learning… dan weer te schel, dan weer te veel bas, teveel/te weinig punch, teveel/te weinig saturatie, arghhhhhhhhhhh :stupid

Cheerzzz, Dorian

Laatst gewijzigd:
mooi gitaar geluid en ook goeie stem voor het nummer! ook altijd fijn als je je emoties zo in muziek kan gebruiken/verwerken

het is voor mijn smaak net wat zacht voor progressieve rock (kwa geluiden niet thema) maar snap ook zeker wel dat je het zo noemt

er zit voor mij wel iets onaangenaams in dat lofi geluid van de horns/strings.. kan het niet helemaal plaatsen beetje alsof er af en toe ergens een mug net aan je gehoor grens vliegt verder vind ik hem erg goed!

Hey gecondoleerd!

Heeft wel potentie.
Veel meer potentie dan hoe het nu klinkt.
Vind idd het midden ook het mooist.
De fender en akkoestische gitaar klinken fijn.

Denk dat het komt dat die detuned synth / mellotron er niet echt fijn inzit.
Ook mist er een beetje een lijn.
Dus zou je de melodie sterker maken dan wellicht
Bv in het begin hoor je gelijk de bas. die zou ik later in laten komen.
Om de boel beter te maken zou ik meer aan het arrangement werken en die detuned synth/mellotron met iets anders vervangen.
Want dat is de lead. Of wellicht erin houden maar iets vinden wat dat countered.
Dat effect hoor je een beetje op 2.14 wanneer er die andere lead in komt ( trompet? ) .
Ik denk dat het komt dat de melodie lijn, maar ook gewoon dat dat detuned geluid wat naar is in het geheel.
Daarom zou ik die zeker niet de hele tijd laten horen en het nummer verder uitwerken.

Zou ook leuk zijn als je mij eens feedback geeft. thanks

het is voor mijn smaak net wat zacht voor progressieve rock (kwa geluiden niet thema) maar snap ook zeker wel dat je het zo noemt
Om eerlijk te zijn had ik echt geen idee hoe dit genre heet, behalve dan dat het wat 70s achtig klonk. Het deed me zelf qua sfeer wat pinkfloyterig aan, dus toen heb ik opgezocht onder welke stempeltje die vallen volgens de almachtige wikipedia goden die daar verstand van hebben :D en voila, toen heette het dus progressive rock :)

Hey gecondoleerd!
Thanks.

Denk dat het komt dat die detuned synth / mellotron er niet echt fijn inzit.
Toegegeven, ik ben wel enigszins een sucker voor lofi geluiden dus wellicht zit hierin een bias. Ik zal eens kijken wat een ander string geluid doet. Zal niet de eerste keer zijn dat er achteraf nog flink aan gesleuteld wordt. Thanks voor de uitgebreide comment! Heel fijn.

Zou ook leuk zijn als je mij eens feedback geeft. thanks
Ga ik zeker doen! Er is altijd het streven om een aantal nummers van anderen ook goed te beluisteren als ik zelf eens iets post. Vanavond tijd. Is er een bepaald nummer van je waarvan je wilt dat ik er feedback op geef?

Om eerlijk te zijn had ik echt geen idee hoe dit genre heet, behalve dan dat het wat 70s achtig klonk. Het deed me zelf qua sfeer wat pinkfloyterig aan, dus toen heb ik opgezocht onder welke stempeltje die vallen volgens de almachtige wikipedia goden die daar verstand van hebben :D en voila, toen heette het dus progressive rock :)
ja precies dat, ik vond het wel wat weg hebben van deep purple kwa vibe (de stukken van hun met wat meer synth dan) dus voor 70s achtig is het progressief maar het is gewoon een beetje een beetje een weird genre/naam waar je veel onder kan laten vallen en het hangt maar net af naar welke era je kijkt of iets progresief is of niet :D

Prachtige stem, kerel.. ben er weg van. Treurig nummer, maar heel erg goed geproduceerd. Dat de bass soms dissonant klinkt is wellicht muggenzifterij.
Succes!

Gloomy :)

krijg er Bowie vibes bij, niet 100% en je moet m ook verder vooral niet nadoen, maar; Fucking vette track! Geweldig! 🤘🤘🤘🤘

Goed weer man,
Enige wat ik in eerste instantie beetje apart vond was die french horn (denk ik).
Maar is eigenlijk wel een aangenaam geluid (deed me ook ergens aan denken, en volgens mij is dat geluid of iets wat er erg op lijkt in een paar ouwe games gebruikt ook). Top track

Erg tof, enorm genoten.
Paar dingen die je zou kunnen proberen als je wilt -> De gitaar partij waar je mee begint 1x of vaker wat meer terug laten komen om de luisteraar iets meer houvast te geven.
-> Als luisteraar hoopte ik er af en toe op dat de lyrics wat meer variatie hadden.

Het deed mij idd ook denken aan Bowie, wat met name ook jou stem is, en wat ik en anderen ongetwijfeld vaker hebben gezegd. Maar het doet me ook een beetje denken aan sommige dingen van MGMT. Ik denk met name van hun tweede album Congratulations

Dat is een wat afwijkend genre hier, interessant. Toen de stem inviel, moest ik meteen aan David Bowie denken (na het lezen van wat commentaren was ik blijkbaar niet de enige).

Twee keer achter elkaar geluisterd. En eigenlijk vind ik het goed zoals het nu is. Je kan altijd wel dingen anders doen en dan is het misschien ook tof, of beter, of niet. Dat gezegd hebbende: ik zou zelf misschien de opbouw wat (lees: een stuk) trager doen. Nu heb je eigenlijk alles rond 1:00 al weggegeven. Volgens mij leent het nummer er zich wel voor om er een lange uitgesmeerde bende van te maken die steeds verder opbouwt cq. uiteenvalt in ellende.

ik zou zelf misschien de opbouw wat (lees: een stuk) trager doen. Nu heb je eigenlijk alles rond 1:00 al weggegeven. Volgens mij leent het nummer er zich wel voor om er een lange uitgesmeerde bende van te maken die steeds verder opbouwt cq. uiteenvalt in ellende.
Dat is een goed plan. Ik zat er van de week al aan te denken om een akoestische remix ernaast te maken, maar wellicht is het inderdaad nog spannender om de opbouw langer akoestisch te laten, en pas veel later in de song los te barsten met drums en synths. Daar ga ik zeker mee aan de slag.

Voor wie het leuk vindt om te volgen: Op basis van de forum opmerkingen (dank!!!) :okdan: nieuwe versie geüpload (de vorige is overschreven).

1. Strings zijn iets minder bandpass-lofi en hebben minder wow&flutter
2. Strings zijn af en toe wat meer naar de achtergrond of voorgrond geautomate voor een betere songopbouw. Als de zang begint is het tijdelijk zo goed als akoestisch nu.
3. Drums en western gitaar hebben meer attack/punch.
4. De mastering is flink verbeterd. Veel ruimtelijker (width) en prettiger in ’t gehoor, met dank aan zojuist ontdekte UnitedPlugins. :okdan: Ook wat meer air (treble) dus hopelijk niet te ver daarmee gegaan…

Back