Suno tracks over mijn collega's, mijn nichtje en mijn duitse muziekvriend

Aparte categorie invoeren voor AI tracks lijkt mij het meest logisch....
Het moment komt angstaanjagend dichtbij dat het inkloppen van de tekst 'maak 30 albums in dezelfde stijl en doe er een paar nummer 1 hits bij' al teveel gedoe wordt.

Hallo,

Ik heb dan ook maar eens met SUNO gespeeld vandaag en het heeft ongelooflijk veel plezier gemaakt :D

De eerste 2 tracks gaan over mijn collega Wim die op de administratie werkt en niet naar ons personeelsfeest wil komen omdat hij daar ooit jaren geleden eens zo zat vertrokken is dat hij de trein volgekotst heeft en dan in slaap gevallen is en veel te ver weer wakker werd:

De 2 volgende tracks gaan over Olivia, een andere collega die momenteel in ziekteverlof thuis is omdat ze haar taken op het werk moest afgeven door een herstructurering en de nieuwe verzendingstaken niet wou aanvaarden:

Dan nog 2 tracks over mijn nichtje Cloé die geweldig is maar 1 grote zwakte heeft, ze kan niet zingen en ze denkt van wel:

En tenslotte nog 3 track in het duits over mijn vriend Dj Andi die sinds Corona gebrainwashed werd door amerikaanse politiek en nu Trump en sindsdien bijna geen techhouse meer maakt:

En dan zeker zeggen: 'het kostte me weken zo niet maanden dit voor je te maken, maar het is niets hoor!':P

Ja, helemaal mee eens, het is ook niet nep in mijn ogen, het wordt gewoon niet meer gegenereerd door een mens, hoewel alle learning en input nog menselijk is.

Misschien wordt de AI kwaliteit van hierboven de standaard en gaan de artiesten zelf, met hulp van AI een paar levels omhoog moeten gaan?
Uiteindelijk haalt die bot toch ook alles uit zijn learning voorbeelden? Dus gaan we misschien nieuwe akkoordprogessies krijgen? Meer songs die niet meer in 4/4 gemaakt zijn? Dingen waar die AI nog niet teveel van weet? Ik heb eigenlijk helemaal geen idee :) Benieuwd waar het naartoe gaat...angstaanjagend en interresant en grappig tegelijkertijd :)

Heb vanmorgen nog zo een gangsterrap track gemaakt, kan je hieronder horen. Deze heeft compleet andere lyrics, beetje ander tempo en AI heeft ook andere beat gemaakt maar toch lijkt hij ergens wel hard op die Gullydeckel track van hierboven:

Indien ik niet wist dat dit a.i. is had ik daar nooit aan gedacht, maar het wetende hoor ik dat de stemmen uit laagjes zijn opgebouwd. Dus idealiter zouden de vocalen nog overgedaan moeten worden door een mens. De beats echter zijn gewoon niet te onderscheiden van wat er uit een keyboard komt aan synthesizer based hiphop. Dat is echter nooit mijn ding geweest, ik houd van de sample based style, het bij elkaar gepikte zootje waar door zichzelf respecterende muzikanten unaniem op wordt neergekeken.

Dat heb ik van a.i. nog niet gehoord en ook heb ik nog niks gehoord dat me echt raakte. Totdat a.i. met iets vergelijkbaars op de proppen komt als Kool G Rapp en DJ Polo hun Live and let Die of P.E. Fear of a Black Planet, Ice Cube z'n eerste drie albums zeg ik: het loopt als een aap, praat als een aap maar toch is het geen echte aap!

Ow ja, ik ben niet schizo hoor maar heb vandaag een heldere dag! :D

🎤 Titel: "Atzenbunker Anthem"
BPM:
89
Beatstil: Boombap, staubige Drums, düstere Cuts, Sample-Loop aus 'nem 90er-Film

[Hook – Scratches + Rap]
Atzenbunker – seit zwei Dekaden stabil,
Die Mods wachen scharf, keiner macht hier Profil,
Jede Nacht neue Drops, nur der harte Shit,
Deutschrap-Katakomben, wo das Feuer noch brennt, Kid!

[Part 1]
Yo, Atzenbunker – der Name steht wie’n Denkmal,
Zwei Jahrzehnte stark, kein Platz für'n Blender-Skandal,
Der Admin lenkt das Schiff, Kapitän mit Vision,
Zwischen Leak und Diskussion, hier herrscht Präzision.

Kest am Rad seit Tag Eins, ein OG mit Verstand,
Dyms daneben, mit dem Banhammer in der Hand.
Legenden im Mod-Game, kein Platz für Spammer,
Wer dumm kommt, kriegt den Bann wie ‘n Flash in die Cam, ah.

Neue Mods am Start – Twiddler und der Killer,
Painkiller mit’n Blick für'n Cringe im Thriller,
Die graben Perlen aus, diggen tief wie Archäologen,
Kein Fake, kein Trap-Spam, nur Audio-Drogen.

[Hook – mit DJ Cuts]
Atzenbunker – der Tresor für den Sound,
Jede Line sitzt fest, wie 'ne Faust in dein'n Traum,
Von Berlin bis zur Küste, man kennt unser'n Code,
Kein Platz für’n kleinen Hund mit TikTok-Mode.

[Part 2]
Wir reden von Respekt, von Kultur und von Ehre,
Nicht von Gimmicks oder Clowns, die sich feiern mit Leere.
Der Hund aus Berlin? Bruder, der flog wie Papier,
Hat gebellt wie ‘n Welpe, doch wir schließen hier die Tür.

Denn die Bunkerwände hören jeden Takt, jeden Bass,
Wenn du echten Rap liebst, dann findest du hier was.
Von Azad bis Absztrakkt, von Morlock bis Savas,
Jeder Drop hat Gewicht, Digga, bleib besser wach.

Hier zählt nicht dein Fame, sondern was du postest,
Was du teilst mit Respekt, nicht was du bloß ghostest.
Die Community lebt, durch Mods und Admins vereint,
Und wer pisst, kriegt ‘nen Kick, so wie Karma gemeint.

[Hook – Finale mit Adlibs & Cuts]
Atzenbunker – digitales Untergrund-Beton,
Mit den Mods an der Front und dem Rap als Kanon,
Kein Platz für Clowns, kein Platz für Fake,
Atzenbunker bleibt stehen – egal, was auch geht.

Outro (gesprochen, verrauscht wie ’n altes Tape):
"Zwei Jahrzehnte Rap, zwei Dekaden Kultur.
Im Bunker sind wir Brüder – und keine Poser-Tour."
Klick… Tape stop.

Schreib ein gangster rap track auf deutsch. Titel ist "Mehr strasse als ein Gully Deckel"

ChatGPT:​

Klar! Hier ist ein deutscher Gangster-Rap-Track mit dem Titel „Mehr Straße als ein Gullydeckel“ – hart, direkt, und mit einem Hauch von Humor und Wortspiel. Du kannst den Beat in deinem Kopf wie ein langsamer, düsterer 90-BPM-Track laufen lassen:

🎵 Titel: Mehr Straße als ein Gullydeckel 🎵
[Hook – 2x]

Ich bin mehr Straße als ein Gullydeckel,
Komm mit Bass und Druck wie'n Dampfhammer-Schädel.
Kein Diplom, doch ich halt Reden mit Gewicht,
Straße spricht – und du hörst, wie Beton zerbricht.

[Part 1]
Junge aus'm Block, keine Villa, kein Pool,
Aber jeden Tag Schule – im Asphalt die Schul’.
Lern die Sprache der Sirenen, das Flüstern vom Beton,
Werd erwachsen auf dem Bordstein – kein Märchen, nur Zement, Sohn.
Keine Werbung, kein Filter, nur echtes Geknall,
Zwischen Blaulicht und Deals unterm Treppenhausknall.
Die Cops woll'n mich stoppen, doch ich kenn jede Ecke,
Kenn die Namen der Dealer wie den Weg zur Apotheke.

[Hook – 2x]

[Part 2]
Meine Narben sind aus Stahl, meine Träume aus Blei,
Doch ich träum’ trotzdem weiter – zwischen „frei“ und Polizei.
Mach kein'n Hype, ich mach Geschichte mit der Faust,
Mach mein’n Weg wie'n Pitbull – laut, stolz und braus’.
Egal ob du Gucci trägst oder nix im Schrank,
Bruder, Straße kennt kein Label, nur Charakter und Rang.
Kein Netflix-Drama – hier sind Kugeln der Plot,
Und das Happy End kommt selten, meist mit’m Schuss in den Gott.

[Hook – 2x]

[Outro]
Ich spuck kein Image – ich spuck Beton,
Mach aus Reimen Revolten, aus Sätzen Kanon.
Mehr Straße als ein Gullydeckel – das ist kein Witz,
Das ist Lebenslauf in Punchlines – direkt aus’m Dreck, nix Glitz.

Niks niks meer...het zijn dus AI tracks, ik heb alleen de prompt ingegeven...
Ik wou je eerst nog complimenteren met je lyrics maar da's ook AI dus...🤔😊
Ik vind het zelf heel frapant omdat ik een amateur ben die hiphopbeats maakt maar als ik dan hoor wat er hier uitkomt met 2 regels tekst en 2 muiskliks moet ik mij echt afvragen of ik niet beter ophou.....
Ja, het is ongelooflijk wat een progressie die AI maakt, ik ben zelf een paar maanden terug 'ns wezen kijken en ik verbaasde me er toen over hoe makkelijk het allemaal gaat.
Ik heb nog wat tracks van anderen zitten luisteren en dat viel best mee moet ik zeggen.

Ik wou je eerst nog complimenteren met je lyrics maar da's ook AI dus...🤔😊
Ik heb wel mijn eigen prompts geschreven :D:D:D

Iedereen moet er zelf mee leren omgaan maar ik heb er uiteindelijk 3 dagen me gespeeld, was leuk, was lachen, de resultaten waren verbazingwekkend maar heb het uiteindelijk nooit meer opnieuw geprobeerd en knutsel in mijn vrije tijd ijverig verder aan mijn eigen beats. Als ik ooit zover kom dat ik er zelf op zou rappen en dit opnemen wil ik wel eens een vergelijking maken en mijn tekst ook door AI laten inrappen op mijn beat om het verschil te kunnen beoordelen.

Maar ik wil er vooral niet mee overdrijven omdat ik wel denk dat het risico er inzit dat je muziek maken hierdoor plots heel anders gaat beleven door inzichten of zichtwijzes die je krijgt door AI resultaten (hoe amateuristisch je nog maar bezig bent bijvoorbeeld) en dat wil ik momenteel helemaal niet. :D

Laatst gewijzigd:
Sample based hip-hop heb ik nog niks van a.i. gehoord maar ik vermoed dat ie daar z'n hand ook niet voor omdraait.

Sample based hip-hop heb ik nog niks van a.i. gehoord maar ik vermoed dat ie daar z'n hand ook niet voor omdraait.
Je kan em in je prompt vragen om een sample te gebruiken in je hook bijvoorbeeld. En je kan zeggen waarop hij zich moet baseren, bijvoorbeeld:
Jazz sample-loop uit een jaren 90 film om maar iets te zeggen.

Je kan em in je prompt vragen om een sample te gebruiken in je hook bijvoorbeeld. En je kan zeggen waarop hij zich moet baseren, bijvoorbeeld:
Jazz sample-loop uit een jaren 90 film om maar iets te zeggen.
Heb ingetypt: 'Make a hiphop song with samples in the style of fear of a black planet' maar wat er uit kwam leek er in geen velden of wegen op en klonk synthetisch. Helaas heb ik geen Suno account dus kan niets laten horen, maar vooralsnog lijkt a.i. dus niet in staat te zijn sample based hiphop zomaar na te maken. Ironisch dat nota bene de style waar het meest op wordt neergekeken door 'echte muzikanten' kopzorgen bezorgt. 8o)

ralsnog lijkt a.i. dus niet in staat te zijn sample based hiphop zomaar na te maken. Ironisch dat nota bene de style waar het meest op wordt neergekeken door 'echte muzikanten' kopzorgen bezorgt. 8o)
Maar wat bedoel je met namaken? Hij gaat geen echte samples gebruiken hé dus namaken doet hij inderdaad op een synthetische manier. eigenlijk een beetje zoals de Soniccharge Synplant 2. Daar kan je ook je samples inwerpen en dan maakt de synplant die zo goed mogelijk na. Suno zal wel zo geprogrammeerd zijn dat ze nooit problemen kunnen krijgen met copywrite.

Maar wat bedoel je met namaken? Hij gaat geen echte samples gebruiken hé dus namaken doet hij inderdaad op een synthetische manier. eigenlijk een beetje zoals de Soniccharge Synplant 2. Daar kan je ook je samples inwerpen en dan maakt de synplant die zo goed mogelijk na. Suno zal wel zo geprogrammeerd zijn dat ze nooit problemen kunnen krijgen met copywrite.
Nou ja, 'maak een sample based hip-hop nummer in de style van fear of a black planet' lijkt me een duidelijke prompt.
Maar het klonk gewoon helemaal niet als dat album en mogelijk inderdaad door copy rights. Maar het lukt dus niet, hetgeen mij als sample based producer hoop geeft! :D

Nou ja, 'maak een sample based hip-hop nummer in de style van fear of a black planet' lijkt me een duidelijke prompt.
Maar het klonk gewoon helemaal niet als dat album en mogelijk inderdaad door copy rights. Maar het lukt dus niet, hetgeen mij als sample based producer hoop geeft! :D
Ik heb ook wel 'ns een prompt gebruikt met de naam van een artiest en wat er uit kwam dat was vaag in die stijl maar zeker niet dat het 't zelfde klonk.
Volgens mij hebben ze dat bewust ingebouwd zodat ze geen problemen krijgen met copyrights.

Ik heb ook wel 'ns een prompt gebruikt met de naam van een artiest en wat er uit kwam dat was vaag in die stijl maar zeker niet dat het 't zelfde klonk.
Volgens mij hebben ze dat bewust ingebouwd zodat ze geen problemen krijgen met copyrights.
Dat betwijfel ik want gezien de bureaucratie van dergelijke zaken zijn die regels vermoedelijk nog niet eens geüpdate omtrent a.i. En ook is het maar zeer de vraag of er met een sample based a.i. nummer (als dat gemaakt kan worden) geld te verdienen valt. Voor een mens is dat niet meer redelijkerwijs mogelijk dus laat staan voor een imitatie.

Voordat rappers platen begonnen te samplen, waren er ook geen copy rights die hun muziek 'beschermden' tegen andere artiesten zoals later het geval werd. Dat was een gigantische klap die de hiphop nooit weer te boven is gekomen. Vaak waren de gesamplede artiesten compleet in de vergetelheid geraakt, of hadden nooit het succes gekend dan de rappers door wie ze gesampled werden en weer tot leven gewekt én dientengevolge vertegenwoordigt bij een nieuwe generatie. Kortom, het is sowieso twijfelachtig aan wie de eer toekwam. Het draait om de stem en niet om de muziek. Dus eigenlijk hadden die rappers alles moeten krijgen wat er aan geld binnenkwam.

Net zoals je soms op bepaalde plaatjes moet klikken om te bewijzen dat je een mens bent, denk ik dat gesamplede muziek ons onderscheidt als mensen van computers.

Maar bewijs me gerust het tegendeel met een instrumentale 90's like golden age banger waardoor ik direct in de pen klim. Ik sluit het zeker niet uit als ik op youtube luister naar hoe a.i. jaren 60 soul reproduceert met komische teksten als 'that turkey was dry as hell' en ook versies van bekende hip-hop nummers worden in een jaren 50 jasje gegoten zoals deze:

Als je het dan hebt over copy right rechten, lijkt dat argument me hierbij wel weerlegd. Als zoiets mag, dan mag sample based zeker.
Maar visa versa heb ik b.v. nog geen Elvis nummer omgebouwd zien worden naar een die op b.v. Fear of a Black Planet niet had misstaan. Dus echo ik:

Net zoals je soms op bepaalde plaatjes moet klikken om te bewijzen dat je een mens bent, denk ik dat gesamplede muziek ons onderscheidt als mensen van computers.

De style called boombap hip-hop die de muzikanten verworpen hadden, is tot een hoeksteen geworden.

Back