Dit is wel mijn genre, en daarom ben ik vaak ook vrij kritisch in mijn feedback.
Qua mix vind ik het zeker niet slecht, maar de track is ook wat minimaal wat elementen betreft, zeker als je het vergelijkt met wat er aan tracks uitkomt op labels als Anjuna.
De structuur van de track is ook wat apart. Hij "valt" niet op de momenten dat je het verwacht, maar er is dan ook niet een kort moment van extra spanning opbouwen die dat rechtvaardigt. De track heeft veel mini-breaks - te veel naar mijn smaak. De elementen zijn ook niet allemaal in balans wat galm betreft; synths en leads zit genoeg op, maar bijvoorbeeld de crash cymbal is dan weer erg droog.
7,5 minuut is ook veel te lang voor een track als dit in mijn ogen. Daarbij mis ik de structuur DJ-intro - opbouw - break - climax - DJ outtro. Als je aspiraties hebt om je muziek uit te geven dan zijn de intro en outtro wel belangrijke elementen.
Mocht je op wat constructieve tips zitten te wachten:
Begin met 24 tot 32 maten DJ intro. Hierin speelt de kick ook, zodat de DJ kan beatmatchen. Je kunt de kick filteren, maar de DJ heeft zelf ook EQ op zijn mengpaneel, dus is aan jou. In de intro zit vaak nog geen (sub-)baslijn.
Dan een transitie naar je opbouw, kan kort, kan lang, doe je ding.
Dan je opbouw, begin wat kaal en maak het steeds voller tot aan je break. Je baslijn is hier vol aanwezig en de boel moet alvast lekker grooven, maar geef niet meteen alles weg; bewaar wat voor je break en climax.
Als je break valt, dan haal je even alle energie eruit. Nu bouw je rustig op zonder drums. Hoe je de break verder invult is aan jou.
Vlak voor je climax maak je een transitie waarbij je ook weer wat energie terugneemt zodat je climax harder valt.
De climax is het belangrijkste van je track, hier moet het publiek op losgaan.
Dan de overgang naar je DJ outtro, kan met een mini-break, kan ook abrupt.
DJ outtro is wederom ongeveer 32 maten. Hier moet de track al duidelijk gas terugnemen. Liefst ook niet te vol, zodat een DJ alvast elementen van de volgende track kan inmixen en een soort mini-mashup kan maken.