Maar toch maak ik een onderscheid.
Voor mij is een synthesizer een keyboard met minstens 61 toetsen of zo.
En een synth is meer het kleiner grut.
Dingen met pads en / of alleen schuifjes en knoppen. Of minikeys etc.
Hoe zien jullie dat ?
Gewoon nieuwsgierig (of ik zeer waarschijnlijk de enige ben die zo denkt ).
Je bent misschien de enige die dit onderscheid maakt maar als je het uitlegt, begrijpt iedereen je en dan is het goed.
Ik maak in mijn apparatuurlijstjes bij de cd's onderscheid tussen synthesizers en keyboards, ook al hebben veel synthesizers een klavier (keyboard).
Voor mij is een synthesizer een instrument waarmee je zelf je geluid samenstelt door instelling van parameters die toonhoogte, klankkleur, volume en het verloop (envelope) van ten minste de laatste twee regelen.
Een Solina String-Ensemble bijvoorbeeld is geen synthesizer omdat die een paar presets heeft met beperkte regeling van parameters, namelijk het volumeverloop.
Een Expressive E Osmose is geen synthesizer omdat de geluiden buiten het instrument worden gemaakt.
Op een Yamaha VL-1 en 7 kun je veel zelf instellen maar omdat je per geheugenplaats niet zelf het natuurkundige model - zeg maar het equivalent van de golfvorm - kunt kiezen - dat moet via een editor - verdienen ze volgens mijn maatstaven het predicaat synthesizer niet.
Een Moog Taurus met slechts een golfvorm en een MiniKorg 700 met beperkte regeling van het klankverloop zijn het wel, ook al zijn ze beperkt.
Een synthesizer hoeft dus voor mij geen lfo te hebben om die naam waardig te zijn, maar dat betekent niet dat zo'n apparaat er bij mij inkomt.
Voor mij zijn beide gelijk.
Synth is volgens mij de afkorting voor synthesizer.
Ga maar eens zoeken op synth en wat krijg je dan
in je browser te zien?
Dat het hetzelfde is, snap ik haha.
Dat bedoelde ik ook met de eerste zinnen in m'n post.
Maar ik bedoelde dus meer als ik aan het woord synthesizer denk, zie ik echt zo'n mega keyboard van de jaren 80 voor me.
Een Jupiter of zo denk ik dan ? Of een Yamaha.
Denk ik aan het woordje synth, zie ik bv. een Deluge of Hydrasynth Desktop voor me. Of een OP-1 Field.
Maar ik denk dat ik al weet wat er gaande is haha
Omdat het voor mij allemaal nog steeds vrij nieuw is, heb ik misschien nog een andere beeldvorming in m'n hoofd.
Nogmaals, ik weet dat synth gewoon een afkorting is van synthesizer. Maar de beeldjes in m'n hoofd associeren andere dingen bij beide woorden.
Oh man, ben nu wel erg aan het ratelen of niet. Ik hou gauw op
Zie het verschil niet. Synth is gewoon kort voor synthesizer. Daarmee verandert toch de betekenis niet?
Volgens de Van Dale betekent 'synth': 'synthesizer' en legt dat woord vervolgens heel erg behulpzaam uit als een 'elektronisch muziekinstrument waarvan de werking op die van een synthesizer berust' of 'een elektronisch apparaat waarmee de klanken van muziekinstrumenten gewijzigd en gecombineerd kunnen worden'.
Verrassend. Nooit geweten dat ik met mijn 'synthesizer' de klank van een viool of mondharmonica (dat zijn immers muziekinstrumenten) kan 'wijzigen of combineren'.
Wordt de uitleg van @Myrrhman plots toch heel wat logischer.
Maar ik bedoelde dus meer als ik aan het woord synthesizer denk, zie ik echt zo'n mega keyboard van de jaren 80 voor me.
Een Jupiter of zo denk ik dan ? Of een Yamaha.
Denk ik aan het woordje synth, zie ik bv. een Deluge of Hydrasynth Desktop voor me. Of een OP-1 Field.
Het woord 'pint' gebruik ik nooit. Dus dit dilemma is mij vreemd.
Maar om terug te komen op de OP van Myrhman; ik kan mij wel vinden in de reactie van Bono. Hij stelt dat het om hem overkomt alsof je een bekende bij een kortere naam noemt. Zelf vind ik het vervelend als mensen mijn voornaam (twee lettergrepen, zes letters) gaan afkorten of verkorten. Het is nergens voor nodig. Bovendien heb ik al een naam. En dat heb ik ook bij het woord synthesizer. Althans, in het Nederlands. Op websites zoals Gearspace doe ik mee met de conventie en gebruik ik een vijfletterig woord. Dus helemaal consequent ben ik niet.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.