We Gaan Door - Yamaha PSR SX700

JimmyEyckmans

Beta The Mad Scientist
Had besloten pauze te nemen met muziek maken maar ben er gisteren nacht weer tot half zes smorgens in gevlogen en heb twee liedjes gemaakt en een derde half, dat ik deze morgen heb afgewerkt.

Deze track is met een rock ritme gemaakt van de Yamaha PSR SX700, dat ding heeft 1300€ gekost en dat hoor je. Ik heb geprobeerd het instrument er beter in te mixen. Als instrument heb ik gewoon 1 van de One Toch Settings genomen (OTS).
Ik heb ook wat meer moeite erin gestoken. Met meer gevoel proberen te spelen en ook in het midden de intro herhaald, maar er dan een melodie opgespeeld, waardoor er iets meer variatie is.

Ik ga de mastering achterwege laten omdat het soms toch niet zo goed klinkt. Het is ook moeilijker om verschillende genres op hetzelfde volume niveau te krijgen. Ik ga dus gewoon de peak op 0.10 zetten bij de liedjes of er zo dicht mogelijk tegen. Ze zullen dan een pak stiller zijn maar ik denk dat de verhoudingen beter gaan zijn.

Kan weer nieuwe dingen beginnen opnemen, heb na jaren eindelijk door dat ik beter in mono opneem dan in stereo. Als ik in mono opneem dan heb ik 1 audiofile, als ik in stereo opneem heb ik 1 audiofile in twee helften verdeeld. Daar gaat het altijd mis denk ik.

Ge moet gene bang hebben, het gaat een tijd duren voor ik nog iets deel want ik wil nu eerst wel zeker zijn. Maar als het klopt wat ik denk dan gaat het eindresultaat beter zijn.

Eindelijk gevonden hoe ik met mijn audio-interface moet werken. Ik kan nu de track makkelijk opnemen en nog een klein beetje verhogen naar 0.10 Peak. Het klinkt niet meer zo luid nu maar wel beter.
Door te masteren kwam er EQ en allerlei zaken aan te pas en dat zorgde ervoor dat het geluid veranderde. Daardoor werd soms het instrument gedempt tegenover de stijl waardoor je het bijna niet meer hoorde. Het instrument luider zetten hielp ook niks.

Ik heb nu eens mijn hoofdtelefoon in men audio-interface gestoken en het keyboard zo goed als volledig open gezet (met een hoofdtelefoon aangesloten natuurlijk). Nu is het al redelijk luid de opname, maar ik zorg dat ik onder de 0.10 blijf, zodat ik handmatig de audio file nog een beetje kan verhogen tot aan de 0.10.

Zo gaan alle nummers ook hetzelfde volume hebben, ongeacht het genre, vermoed ik. Door het masteren moest ik met LUFS werken, maar dat schilt, een Latin liedje moet je niet tegen 9 LUFS masteren want dat gaat vele luider klinken dan een ander genre dat je tegen 9 LUFS hebt gemastered.

Eigenlijk valt mij op dat masteren helemaal niet meer nodig is. Ja, het klinkt stiller, maar dat maakt mij allemaal niet meer uit. Het klinkt beter nu en ik ben tevreden.

Eindelijk ben ik van die master zever vanaf! Ik ben zo blij. Nu gaan de liedjes een pak beter klinken! Halleluja!

Ja lap zal het toch moeten masteren want doordat ik met verschillende genres werkt klinkt het ene nog altijd luider dan het andere omdat bij een rustig pop song de instrumenten niet zo luid spelen als bij een dance song.
Dus ik nog wat foeteren

Luister nu naar masters via audio interface en er is veel minder bass, zo klinkt het eigenlijk goed. Blijkbaar zal men laptop dan extra bass toevoegen? Is dat mogelijk? Heb nochtans alles van extra effecten uitgezet dacht ik.

Back