Napkey Instruments NapKey Chord

napkeychord.png

Napkey Chord is een draagbaar (29,9 x 15,7 x 2,8 cm) hardware-akkoordinstrument, geïnspireerd op de klassieke Autoharp. Het is zowel een standalone synthesizer als een MIDI-controller.Het beschikt over 36 speciaal gemaakte akkoordknoppen, waarmee je tot wel 108 akkoordcombinaties binnen handbereik hebt. Het biedt 36 majeur-, mineur- en septiemakkoorden.Zoals gezegd kun je met maximaal 108 akkoorden werken, waaronder 24 majeur-7- en mineur-7-akkoorden, 24 augmented en decreased-akkoorden, en 24 sus4- en add9-akkoorden. Een akkoordomkeringfunctie biedt meer opties. Naast de knoppen heeft het ook een strumplate.Drie speelmodi om te verkennen. Met de strum-modus kun je akkoorden tokkelen zoals op een gitaar. De akkoordmodus houdt je noten aan terwijl je eroverheen kunt tokkelen, en de speelmodus activeert de akkoorden zonder ze aan te houden.
De akkoorden kunnen op twee manieren worden uitgevoerd: via USB-C MIDI of TRS MIDI-uitgang. Je kunt ook de ingebouwde 20-stemmige polyfone synthesizer gebruiken. Deze synthesizer is zeer beperkt in functionaliteit en geeft je controle over de golfvorm met naadloze overgangen van sinus- naar zaagtandgolven, envelopverval en volume. De Napkey Chord van Napkey Instruments wordt gevoed via de bus en heeft geen extra voeding nodig wanneer hij als MIDI-controller op een computer of tablet wordt gebruikt. Verder heeft hij een ingebouwde luidspreker. Wat betreft connectiviteit beschikt hij over een MIDI TRS Type A 3,5mm-aansluiting, een USB-C-aansluiting (die MIDI en stroom ondersteunt) en een stereo 3,5mm-audio-uitgang.
Feedback sturen
De NapKey Chord van Napkey Instruments is nu beschikbaar voor pre-order op Indiegogo tot medio juni voor € 349 (zwart) en € 399 (transparante ghost-editie, gelimiteerd tot 500 stuks). De officiële prijs is nog niet bekend, maar Ben, de ontwikkelaar, schat dat deze € 379 (zwart) en € 479 (ghost) zal bedragen. De Kickstarter-pre-orders worden begin juni 2025 verzonden. Daarna opent de officiële website met de mogelijkheid om de Chord rechtstreeks bij de ontwikkelaars te bestellen. Napkey Chord wordt gemaakt in Frankrijk.

Ik heb deze gebacked op Kickstarter en kijk er erg naar uit!

Hij zal voornamelijk als midi controller in jam sessies gebruikt worden waar je lekker hands-on wilt pielen. Ook lijkt het me een heerlijk ding voor op vakantie ed, zodat je toch een beetje creatief kunt doen zonder dat je je halve studio mee hoeft te slepen.

Betere prijs dan de nieuwe Omnichord, maar lijkt me qua ergonomie een draak. Wil wel eens zien hoe iemand daar op speelt.

Een weer eentje die behoorlijk prijzig is. Snap ook niks ervan waarom die Omnichord zoveel geld moet kosten.

Een weer eentje die behoorlijk prijzig is. Snap ook niks ervan waarom die Omnichord zoveel geld moet kosten.
Heel simpel: dat ding heeft 'cult status'. Youtube video's waarin David Bowie, Gorillaz en andere bekende artiesten op zo'n ding pingelen zijn gratis marketing en de oude modellen zijn ook al jaren >400 euro. Een nieuw, probleemloos exemplaar mag dan wat meer kosten.
Mensen die per se een Omnichord willen of een complete verzameling van alle modellen willen leggen het wel neer.

Misschien willen die mensen ook gewoon een boterham verdienen met hun werk, gek idee misschien.

Zo duur is het toch niet?

Ik vind dit soort dingen best interessant, maar ik wacht nog even op Nopia. Die intrigeert me al vanaf het begin en heeft een vorm die me meer aanspreekt.

midichord pack in hardware form.
kun je je geld beter aan muziek lessen besteden lijk mij.

midichord pack in hardware form.
Ongeacht je kennis van muziek zijn dit soort tools (noem het toys) gewoon leuk om mee te spelen imo. Het is weer eens wat anders dan standaard keys spelen, en allicht triggered het wat nieuwe creatieve vibes waardoor je daadwerkelijk iets afmaakt ipv alleen maar 4 bar loops maakt. Ja, ik heb het nu over mezelf, maar toch 😜

Krijgen we die discussie weer.
Ik wil geen les, ik wil niet eens beter kunnen spelen. Ik wil leuke apparaten waarmee ik uit de voeten kan.

Ongeacht je kennis van muziek zijn dit soort tools (noem het toys) gewoon leuk om mee te spelen imo. Het is weer eens wat anders dan standaard keys spelen, en allicht triggered het wat nieuwe creatieve vibes waardoor je daadwerkelijk iets afmaakt ipv alleen maar 4 bar loops maakt. Ja, ik heb het nu over mezelf, maar toch 😜
ja goed ieder zijn insteek.
als we maar lol hebben.
ik heb hem natuurlijk niet geprobeerd. wellicht denk ik er dan anders over.

Zo duur is het toch niet?
Bedoel je die Napkey? Ik zie eigenlijk een soort 'custom built' computer toetsenbord met een touch strip en 2 encoders. Waarschijnlijk betaal je hoofdzakelijk voor de kleinschaligheid, want zelfs 'boutique' PC keyboard fabrikanten zijn in staat om <200 euro iets op de markt te brengen en voor echt grote oplages is het tientjeswerk...
Er is een hoop te koop voor 400-500 euro waar aanzienlijk meer technologie in zit...

Misschien willen die mensen ook gewoon een boterham verdienen met hun werk, gek idee misschien.
Ik snap niet waarom jij je naam hieraan verbindt.

Overigens, ik heb zo’n Isla Kordbot en die is net zo leuk als zaaddodende pasta.

Ik dacht eerst aan een custom atari 2600 console....
Kan wel leuk zijn, maar al die kickstarter shit...ik wacht wel tot ie ergens in een shop ligt, teveel verhalen gelezen over zaken die nooit de eindstreep halen.
En als je op zon manier inkoopt/meedoet (kickstarter ipv aandeelhouder) deel je ook niet eens in de winst, die is helemaal voor de ontwikkelaar, ondanks dat er velen mee financieren. Zoals bij aandelen :D
Call me ouwerwets, maar dat ben ik ook.

ha ha ha ,een BOSS dr5 doet het zelfde en 10 x meer en die vindt je voor + - 50 euro

Dat lijkt meer op zo'n bordkartonnen Korg NTS ding dat je zelf in elkaar moet klikken.

Back