ESI XSynth bekend?

Toch een topic gevonden.. :)

Toevallig gekocht zojuist. Ik heb al een CME Xkey en ESI maakt hetzelfde keyboard ook schijnt het.. alleen zijn deze toetsen wat korter.

Ben heel benieuwd naar de synthengine... Volgens de maker is het Sample-based. Geen echte modeling helaas.

Ja, ik heb deze besteld vandaag. Was door de Bax aanbiedingen aan het scrollen en hij viel me op omdat ik voor mijn portable kitje al een tijdje zat te zoeken naar een geschikt compact klaviertje met niet alleen USB maar ook MIDI out. Deze heeft dat allemaal, en dan ook nog polyAT en audio/midi interface EN een ingebouwde synth. Een veelzijdig en handig ding denk ik. Ik vond de sound demo's niet eens gek klinken en het zag er verder niet heel ingewikkeld uit. Hopelijk komt 'ie morgen binnen, maar DHL geeft al voorwaarschuwingen voor vertraging ivm de hitte dus we zullen zien.

Zeker een leuk apparaatje.. maar ik haat romplers.. :D alhoewel ik Chord-stabjes sampelen wel weer lekker vind..

Voor jouw doel is ie zeker geschikt.. EN ja. Audio interface..
maar DHL geeft al voorwaarschuwingen voor vertraging ivm de hitte dus we zullen zien.
Ga je dit weekend weg??

Mijne is ook net binnen. USB erin en werkte meteen, ook als audiointerface. Ben nu een beetje door de presets aan het skippen, klinkt niet slecht.

Ik vind de geluidskwaliteit ook goed.. FX maken alles beter.. en klinken ook prima. ik lijk wel wat latency waar te nemen.. Sommige waves.. kom er niet exact achter nog. Interne sounds schijnen ook aanstuurbaar te zijn.. via USB midi.
Het keybedje is iets minder 'Clacky' dan dan de ESI xkey OG die ik hier heb staan.

Heb je nieuwste OS er al op? Je kunt die installeren via handig editor tooltje, geeft ook meteen goed overzicht van de synth.

1782482031832.png

Zit een beetje door de menu's heen te graven maar het is allemaal erg overzichtelijk en nog verrassend volwassen allemaal. 3 oscs per voice, 3 LFO's, 3 ENVs, multimode filter inclusief 12 en 24dB LPF, vrij grote mod matrix, 3FX en nog een EQ. Valt niet tegen.

Ik had wel gisteren ff gezocht maar kon dat niet zo snel vinden. OS versies.. ga ik ff doen als ik in de gelegenheid ben. Thanx!!

De manual is hilarisch. Moet zeggen dat ik eigenlijk in ieder opzicht aangenaam verrast ben. Ik had verwacht dat het een beetje janky en brollerig zou zijn maar zowel de hardware als de synth/UI voelen prima. Als ik iets mag zeuren is het dat ik de labels op de knoppen niet duidelijk vind als ze niet verlicht zijn, en dat zijn ze alleen bij actief (en dan oranje en soms knipperend, de Roland S-1 heeft hetzelfde euvel).

Het is echt een hele goede synth die erin zit. Schijnbaar zit er een ex-engineer van Waldorf achter, ene Lukas? De ingebouwde effecten vind ik niet allemaal even sterk, met name de reverb stelt me wat teleur. Maar een goede pad uit de Xsynth door Blackhole Immersive: wow :D

Het is echt een hele goede synth die erin zit. Schijnbaar zit er een ex-engineer van Waldorf achter, ene Lukas? De ingebouwde effecten vind ik niet allemaal even sterk, met name de reverb stelt me wat teleur. Maar een goede pad uit de Xsynth door Blackhole Immersive: wow :D
Mooi dat je er zo blij mee bent.. Die gast in de video (2e post die ik postte) is Lukas ;) Daar had ik ook de informatie vandaan dat het 'n Rompler is. En via single waves werkt. Behalve dan PWM op 1 oscilator. Ik had em toen nog niet.. Ik probeerde het toch meer als een midi keyboard te zien met als bonus een synthengine ingebouwd.
Effects vond ik juist weer een hoop goed maken maar misschien had ik de lat wat de laag gelegd?? Bediening is zeker goed te doen.. Het voelt wel goed en steardy idd. maar ik ben er als synth nog niet echt verliefd op ofzo.. :D

Laatst gewijzigd:
Update gedaan. Nog steeds geen free-run oscillators. Het behoud dan het rompler effect door dezelfde startphase.

Dan de PWM. is ok.. en werkt voor de singlewaves en op alle oscillators.. maar veel stepping hoorbaar (LFO fine geselecteerd)
LFO doet helaas ook niet aan free-run. Sync lijkt op BPM te werken??. Ok. Dat kan wel weer leuk zijn. Maar doordat het niet in te stellen is als Free-run, ook hier weer dezelfde startphase. PWM is doorgaans (op de meeste analoge synths die ik ken) free-run. Vaak eigen LFO, zoals op een Polysix bv. Heb eigenlijk maar een paar synths waar de LFO wordt gereset en niet in te stellen is. Veelal nieuwere synths uit de prille begin periode waar hybride synths hun intrede deden.

Het heeft veel mogelijkheden maar er wordt heel duidelijk niet het emuleren van een analoge synth nagestreefd. Het lijkt (ook qua fx) een beetje Op Waldorf synths, (Voice Architecture bv)
Ik heb bv de Microwave (met controller). En ook wat latere Waldorf synths. Blofeld, Micro Q. Hierin is een vorm van Wave scanning (PWM variant) ook mogelijk. Maar dan is het altijd mogelijk de LFO te triggeren of in free-run te zetten.

Hoe dan ook, als synth vind ik het maar meh.. wel markant dat jij het dan weer geweldig vindt.. maar niemand is hetzelfde.. :)

Ik hoop dat er nog een OS update gaat komen die een en ander aanpasbaar maakt. Anders echt gemiste kans voor dit product en dan beschouw ik het maar als leuk, compact midi keyboard. :D

Laatst gewijzigd:
Ik ben een liefhebber van de 90s rompler vibe, dus dat zal helpen. De dingen die je noemt zijn terecht, maar ik vind dat geen probleem omdat ik deze synth niet in wil zetten als een analoge synth (of digitale wannabe analoog). Daar heb ik de S-1 al voor in de reiskit. Maar ik kreeg een aantal hele fijne sounds uit, waaronder een hele mooi pad die ik meteen heel bruikbaar vind. Dat geeft vertrouwen.

Oops.
Sampling rate of the Audio Interface is fixed at 96kHz. This equals the internal sampling rate of the synth engine and cannot bechanged. When your computer recognizes the Audio Interface, the computer’s sampling frequency may also be set to 96kHz. If thiscauses issues, deactivate the Audio Interface in GLOBAL or select a different audio interface as the primary audio device in your
bij gebruik als geluidskaart is er idd slechts 96khz beschikbaar, net geprobeert. Ik probeer heel snel de consequenties in te zien.. maar ik ben bang dat alles wat je opneemt met de Xsynth als geluidskaart, je het daarna moet omzetten, wil je het in andere projecten gebruiken gebruiken.

Vraag me ook af of de Akai Sample en andere MPC's hier wat mee kunnen. Die werken volgens mij fixed op 44.1khz 32bit float.

Goed dat je het zegt. Ik zie ook dat als ik daarna terug schakel naar mijn normale audio-interface de sample rate ook op 96khz blijft staan en dat je die handmatig terug moet zetten (ik doe normaal alles op 48khz/24bit).

Laatst gewijzigd:
Voor DAW gebruik lijkt het in projecten niet uit te maken. Net even Reason getest. Audio speelt gewoon normaal af maar wordt kennelijk omgezet. Nieuwe opnames zullen dan wel in 96khz worden opgenomen. Dat ga ik sowieso niet doen..

En sowieso gaat de MPC Sample niet met deze settings connecten vrees ik. Had je dit al getest? De MPC's waren echt super compatible met externe geluidskaarten. Heb er heel veel op getest.. die draaiden dan wel in 44.1khz.

Netto gezien blijft er voor mij nu alleen nog maar een keyboard over.. ik probeer er op verliefd te worden en een oogje dicht te knijpen.. maar de lettertjes op het display zijn ook net iets te klein om zonder hulpmiddelen waar te nemen.. 8D

Verbinden met MPC Sample via USB-C werkt niet, want MPC Sample heeft geen USB host functie volgens mij en de Xsynth krijgt geen stroom. Kan alleen omgaan met audiosignalen die hij ziet als line out / headphones (vanuit een telefoon bijvoorbeeld). Overigens is de MPC Sample zelf ook een class compliant audio interface, die lockt idd op 44.1khz:
1782641233229.png

Verliefd is een groot woord, maar ik vind het een erg leuk en nuttig dingetje.

Pro's
- Goede synth met lekker glazig digitaal karakter (vind ik dan :P )
- Verrassend bruikbaar klaviertje
- Connectivity
- Audio interface + MIDI interface
- Duidelijke en snelle UI

Cons
- Niet dol op de accelerated knobs bij tweaken, soms zit er geen gang in maar als je sneller draait gaat 'ie juist weer te hard.
- Geen battery power
- Geen MIDI Through

In de studio zal hij niet veel potten breken, maar voor onderweg lijkt 'ie me zeer bruikbaar, hij gaat dan ook niet retour maar de koffer in.

Laatst gewijzigd:
Zojuist weer door alle mini midi keyboards heen geskipt.. opzoek naar iets waarop het Transmit Channel in te stellen valt. Separaat 1/8 TRS midi out heeft. En dan ook nog bespeelbaar is. De Korg Fold heb ik na veel video's toch ernsige twijfels over maar voldeed verder wel. Waarschijnlijk komt ie er ook ooit.. leuk ding ook maar het blijkt gewoon dat die rottige Xsynth tot dusver het enige is wat als midi klavier aan deze eisen voldoet.. dus maar weer uit de doos.. en verder onderzoeken.. :dubbel:

De PWM blijkt toch alleen op de 1e OSC toepasbaar (ipv alle Oscillatoren) maar kennelijk had ik in mijn eerste test de Lo-fi geselectereerd in het eerste FX slot, waardoor het allemaal wat brakkig klonk en een soort stepping ook.. Zonder dat effect klonk het al meer smooth..
En, na wat graven kwam ik in de OSC sectie 'drift' en 'startmod' als parameters tegen. Die laatste creëert wat 'randomness' in het startpunt van de Oscillatoren, waarmee het statische 'Sample' karakter verdwijnt. Geen echte free-run. zoals de andere Waldorf synths maar het klinkt met staccato geluiden al stukken levendiger. :)

Ik hoor nog wel afentoe 'glitches' in het geluid, wat dan doorklinkt in de reverb staart.. maar idd. Het UI, met deze hoeveelheid knoppen werkt toch wel erg goed..

Eerder vandaag dacht ik er echt aan om em terug te sturen maar ik voel nu toch wat kriebeltjes. :D

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back