ESI XSynth bekend?

Heb al een reactie van ESI ontvangen.. Clipping wordt ook door hun aangehaald als.mogelijke oorzaak.

Ergens dit weekend probeer ik een nieuwe video met beter beeld te maken.

Laatst gewijzigd:
Heb conform de ontvangen email de settings aangepast, zoals voorgesteld door de persoon bij ESI (Heike) om het probleem op te lossen en dit vastgelegd in een video.
Het bleek dat in mijn vorige video de High EQ van de Master EQ helemaal cranked up was. Zat in een van de Patches die ik als startpunt gebruikt heb. Even leek het weg toen ik de EQ gains op 0 zette maar het is er helaas nog steeds.

Hieronder de video en daaronder de mail met adviezen hoe het (mogelijk) op te lossen. Heb mijn telefoon gebruikt samen met OBS. Ik vind het vreselijk om te doen omdat ik er niet goed in ben, maar iemand moet het doen.. :D Hopelijk overtuigend genoeg. Ik hoor nog steeds kraakjes jammer genoeg. Zo jammer want de geluiden zijn best ok.

it seems that your issue might be caused by internal clipping.

If volume settings are too high at certain points, clipping may occur which can result in those clicky sounds.

Please try the following points. Recheck after each point and let me know if this solved your issue.

1. Please go to MIX and reduce all Osc volumes so none of these is above 80.

2. On Xsynth set FX>Patch vol to about 80.

3. Go to Mix>Page 2 (Routing) and set all four options to OFF.

4. Set Env1+2 Attack to 5 or more.

5. Disconnect all cables from Xsynth. Only connect a power bank and headphones and retry.

Laatst gewijzigd:
Ik weet het nog niet..
Had em nog niet ingeplug-t in een computer maar OMG.. die vreselijke groundloop.. dat kan ook niet anders als je via USB voeding en midi tegelijk laat lopen ja..

Tevens even gecheckt hoe hij nootjes die rechtgetrokken zijn (via quantize) afspeelt.. toch wat sloppy ook.. En dan dat gekraak nog.. zucht..

Edit: zojuist retour gemeld. Ik ga hier geen vriendjes mee worden.. Het enige nut van dit ding zou zijn als ultra compact midi keyboard.. maar ik denk dat ik dan beter die Korg Fold ga proberen ergens.

Laatst gewijzigd:
Wordt vandaag gerouteerd. Hij heeft me gaandeweg als synthesizer toch verrast, maar ik merkte ook dat ik (figuurlijk) 'n oogje dichtkneep en het leuk probeerde te vinden.. Ergens staat het als synthesizer en qua prestaties natuurlijk helemaal nergens in vergelijk met alles wat er op de markt is. Maar als ik de bijgeluiden (het zwichten onder hogere polyfonie) niet had waargenomen, was het qua design, formaat en de extra mogelijkheden een leuk ding en zeker de moeite.

Ik ga er even vanuit dat mijn bevindingen niet specifiek voor mijn exemplaar van toepassing zijn en het een producteigenschap is maar speel je er een basje of een mono leadje op, is het prima te doen.

De groundloop buzz is natuurlijk begrijpelijk.. maar hoe dan moet je het als geluidskaart gebruiken als je de synthengine wil aansturen?? (even los van de 96khz only setting).
Weet niet of dit met een iPad of Mac anders is maar als je em op Windows aansluit, kun je er niet veel anders mee dan de editor gebruiken, of genoegen nemen met dat vreselijk, irritante piep geluid uit mijn laatste video.

Heb nog geen reactie van Heike, maar ik meld maar dat ik er toch als product vanaf zie. Hopelijk verrichten ze een wonder.
Ik ben ooit met mijn allereerste synthesizer, als herintreder, door een product van Alesis teleurgesteld. De Fusion was dat. Dat ding deed het 'n paar uur, en viel dan zomaar uit, net als je er lekker in zat. Ze konden em ook niet fixen bij Alesis. Heb mijn geld teruggekregen en het bij een slechte productervaring gelaten. Maar de synthengine was eigenlijk niet slecht. Het was meer dat de prestaties die hij kon leveren voor de voeding teveel werden.
Deze synthesizer heb ik jaren later toch weer eens teruggekocht, na een grondige test bij iemand die een 'werkend' exemplaar aanbood. En na grondig testen en een bevestiging van de verkoper allemaal in orde bleek. Is toen alsnog één van mijn favoriete synths geworden.

Mocht er toch een wonder in het OS plaatsvinden of iemand het tegendeel beweren, ik neem mijn woorden, dat ik em nix synth.. eh vind, terug. En zal em persoonlijk ergens aan de zaagtand gaan voelen en indien opgelost ga ik em wedeom ergens scoren. Maar het scenario dat ding gaande weg in shops wordt gedumpt, zoals een SEQTRAK bv, lijkt me aannemelijker.. ;{

Laatst gewijzigd:
Eerlijk gezegd hoor ik al die minpunten niet, zal wel aan mijn oren liggen.
Bedankt voor het testen! :P

Eerlijk duurt het langst.. en zolang je het niet hoort?? Ik zeg gewoon kopen die bak!! :D Het valt in een mix en met de FX erover waarschijnlijk niet op maar ik zou liegen als ik de kraakgeluiden moest ontkennen.

Maar hoorde je dat 'piep-buzz' geluid in mijn laatste video ook niet dan?

Nu je het zegt, ik hoor een piepje! Dacht eerst dat het een parkerende auto was, hier in de straat. :D
Ik hoop wel dat je de MPC Sample niet gaat testen, want die ligt hier al...

Ik hoop wel dat je de MPC Sample niet gaat testen, want die ligt hier al...

Ik wil er best een keer kijken maar dan pak ik wel mijn loep erbij. :D

USB noise is hinderlijk maar niet onoverkomelijk. Veel hangt af van je computer, voedingen, stekkerblokken, kabels, hubs etc. Ik heb er op mijn Roland S-1 last van maar op de Xsynth dan weer nauwelijks. Wat op zeker helpt zijn USB isolatoren. Daarmee zijn mijn MPC Sample en Roland S-1 muisstil geworden. Wel weer extra kosten natuurlijk.

Wat op zeker helpt zijn USB isolatoren.

Groundloop isolator (voor audio) ken ik. Welke USB isolator heb jij dan? Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje getest had.. :engel:

Zo een groundloop isolator is natuurlijk niet geheel zonder consessies in geluidskwaliteit.. om nog maar te zwijgen over alle extra zooi en spaghetti die het geeft..

Zo een groundloop isolator is natuurlijk niet geheel zonder consessies in geluidskwaliteit.. om nog maar te zwijgen over alle extra zooi en spaghetti die het geeft..
Waarom zou de geluidskwaliteit eronder lijden? Digitaal is digitaal. Die Amazon variant geeft nauwelijks extra clutter, die Expressive-E dingen wel.

Waarom zou de geluidskwaliteit eronder lijden? Digitaal is digitaal.
Je verliest hoog. Niet zelf getest maar een bevriende studio tech zijn advies.. niet gebruiken in high-end chains.

Ik worstelde ooit met een Waldorf Blofeld en Micromonsta II op de Akai MPC.. ff zoeken hoe het ook alweer was.. Mijn Waldorf Blofeld Ruist en heeft bijgeluiden ?? Iemand met een Blofeld die een test kan/wil doen?
Maar dat USB groundloop adaptertje is wel de moeite dan. Maar wel ander USB type. Eingelijk wil je USB C toch?? de standaard..

Ik gebruik ze alleen bij hoorbare USB noise. Wat vermeend verlies in hoog (zelf nooit gemerkt) neem ik dan maar voor lief, beter dan die constante digitale whine door alles heen.

beter dan die constante digitale whine for alles heen.
Dat sowieso..

Ach ja. Cramperen is leuk .. totdat je er klaar mee bent. En dat is het toch wel een beetje met al die compacte rommel, het heeft zijn beperkingen. Pas als je thuis bent en lekker de ruimte en je vertrouwde rommel in de buurt hebt, weet je weer waarom. :)

Ja, het is allemaal beetje behelpen maar ook wel weer leuk. Doet me denken aan de tijd dat ik nog met een Amiga, een budget synth en sampler, een fx dingetje en 2 minidisc recorders zat te kloten :D

Ik heb de Xsynth nu aangesloten en een vrij zware patch (3 oscs en lange release) maar zelfs bij 8 noten tegelijk hoor ik geen gekraak.

Ja, het is allemaal beetje behelpen maar ook wel weer leuk. Doet me denken aan de tijd dat ik nog met een Amiga, een budget synth en sampler, een fx dingetje en 2 minidisc recorders zat te kloten :D
Zeker leuk. Maar toen was alles vooral onbereikbaar / onbetaalbaar. En was je sowieso al verwend als je op een noisefloor van pakem beet 90db zat. :D
Ik heb de Xsynth nu aangesloten en een vrij zware patch (3 oscs en lange release) maar zelfs bij 8 noten tegelijk hoor ik geen gekraak.
FX uitgeschakeld en filter wat dichter zetten zodat de boventonen het gekraak niet maskeren, dat zou ik weleens willen horen via een audioclipje. Die kraakjes vallen minder op als het filter open staat.

Back