Roland G800 restauratie probleem

frankvnk

Nieuwkomer
Ik heb voor een zacht prijsje een Roland G800 op de kop getikt. Bij de restauratie ben ik op een (ernstig?) probleem gestoten.

Het toestel had een hele resem problemen:
  • Schakelde soms niet in (LCD bleef blank).
  • LCD werkte slecht (knipperen, strepen).
  • backlight driver schakelde uit.
  • verschillende drukknoppen werkten niet.
  • drukknop kapjes afgebroken.
Het toestel werd volledig gedemonteerd en volgende reparaties werden reeds uitgevoerd:
  • LCD vervangen door nieuwe met LED backlight.
  • Backlight driver componenten verwijderd (R60, R61, R62, C49, C50, C51, Q5, FL17 en T1) en 5V verbonden met de backlight connector op het CPU board ( CN11).
  • Alle 126 drukknoppen vervangen (verschillende werkten niet meer, dus maar ineens besloten om ze allemaal te vervangen :)).
  • Drukknop kapjes hersteld.
  • Bodemplaat opgeschuurd en opnieuw gelakt.
  • Keyboard volledig gereinigd.
  • Backup batterij vervangen.
  • Voeding volledig nagemeten (is ok).
Daar het opstarten niet altijd werkte, vermoedde ik dat beide Eproms (IC14 en IC17) wel eens last konden hebben van 'bitrot'. Deze eruit gehaald en in mijn (gouwe ouwe Stag Stratos) Eprom programmer eens uitgelezen. In eerste instantie kreeg ik leesfouten te wijten aan oxydatie van de pootjes. Eens dit opgelost, kon ik de Eproms uitlezen maar bij herhaald uitlezen kreeg ik steeds een andere checksum. Dus besloten om ze te wissen en opnieuw te programmeren met nieuwere firmware, V1.06 in plaats van de originele V1.05 (1.05 is nergens te vinden, 1.06 gevonden op Synthesizer ROM archive).
Daar deze Eproms vrij oud zijn, terug checksum test meerdere malen herhaald - alles was OK. Ook memory dump van de Eproms gemaakt en vergeleken met de gedownloade versie - OK.

Tenslotte alles terug netjes gemonteerd en ingeschakeld, opstart zag er als volgt uit:
G800 boot.jpg

Jammer genoeg hangt het systeem bij dit scherm. Geen enkele knop werkt.
Ik heb ook de reset procedure geprobeerd, de batterij verwijderd en teruggeplaatst, niks helpt.
Wat ik al weet is dat de reset lijn op het CPU board ok is én dat een manuele hardware reset werkt (pin 4 van IC3 laag maken).
Ik ga nog enkele metingen doen op de adresbus, databus, I/O bus en de kloksignalen (ervaring heeft me geleerd dat deze vorm van blokkeren soms te wijten is aan latchup van de adres/databus).
Ook ga ik de Eproms er weer uithalen en verifiëren met de programmer.

Misschien kent hier iemand dit probleem en kan me sneller op de goede weg helpen (hopelijk geen defecten aan CPU of XPGS board).

Laatst gewijzigd:
UPDATE
Ik heb het oude LCD terug aangesloten (zonder backlight) en het toestel start normaal.
Om welke reden dan ook zorgt het nieuwe LCD ervoor dat alles blokkeert. Wordt verder onderzocht - meer info volgt.

Probleem opgelost, Op het LCD was een R/C reset circuit aangebracht (pull-up weerstand naar 5V, condensator naar GND).
Op zich geen probleem maar dit zorgde ervoor dat I/O interface IC2 niet correct kon aangestuurd worden:
LCD reset lijn is verbonden met RESET ingang (34) van IC2 (VIOCRST label), aangestuurd door SP2 uitgang (57) van IC19.
Met het R/C circuit aanwezig op VIOCRST kon IC19 geen correct RESET signaal genereren voor IC2 waardoor geen info meer op het display verscheen én geen enkele drukknop werkte.

Het LCD werd aangekocht op AliExpress (waarschijnlijk ook verkrijgbaar via andere kanalen).

Er zijn enkele aanpassingen nodig om dit LCD te gebruiken met de G800:
  • LCD RESET: R14 en C2 verwijderen (R/C reset circuit).
  • LCD Font Select (FS): R15 verwijderen omdat deze de FS lijn met GND verbindt (wordt aan +5V verbonden op het CPU board).
  • Dit LCD is hoger dan het originele LCD, daarom moeten de 4 afstandsbussen onder het LCD 1,6mm korter gemaakt worden. Anders wordt het displayvenster omhoog gedrukt bij de montage.
  • Op het CPU board van de G800 kan men alle backlight driver componenten verwijderd (R60, R61, R62, C49, C50, C51, Q5, FL17 en T1) en 5V verbinden met de backlight connector op het CPU board ( CN11). Zo kan men het originele backlight kabeltje hergebruiken voor het LED backlight (Wel opletten dat de polariteit correct wordt aangesloten).

De originele LCD contrastregeling (VLCD) van de G800 werkt perfect met dit LCD.

Aliexpress LCD 240x64 frontside.jpg

Aliexpress LCD 240x64 backside.jpg

Aliexpress LCD 240x64 FS and RESET modification.jpg

Attachments

• Aliexpress LCD 240x64 frontside.jpg
    Aliexpress LCD 240x64 frontside.jpg
    75,8 KB · Bekeken: 94
  • Aliexpress LCD 240x64 backside.jpg
    Aliexpress LCD 240x64 backside.jpg
    129,6 KB · Bekeken: 89
Goed geregeld. Leuk dat je alles deelt. Misschien heeft iemand er in de toekomst iets aan. (Plus interessant om te lezen)

Nice, lekker bezig :okdan:

Daar mijn primair doel het redden van toestellen is en niet zozeer het gebruik ervan, heb ik dit te koop gezet maar blijkbaar is de G-800 niet zo'n gegeerd toestel?
Is dit omwille van de steile leercurve (dat ding heeft een massa instellingen)?
Het staat sinds 10 juni te koop op 2dehands België, inclusief een FC-7 foot controller en DP-6 pedaal voor 250€ maar men biedt ver beneden de vraagprijs (dekt zelfs de gemaakte kosten niet).
Weet er iemand wat een eerlijke vraagprijs is voor dit toestel? Hopelijk voldoende om de materiaalkost te dekken (de vele werkuren niet want het is tenslotte een hobby).

Hi,
Op marktplaats.nl staan er diverse, allemaal hoger geprijsd.
Op reverb eentje voor 1100 euro!
Oudere keyboard workstations zoals deze zijn minder courant, ondanks dat ze nog steeds prima bruikbaar zijn, zeker na zo'n mooie display upgrade.

Misschien kun je 'm proberen te ruilen tegen iets interessants op dit forum?
Of anders bij een muziekzaak in de buurt vragen of je 'm kan inruilen.

Iha is bij dit soort instrumenten geduld nodig om er een nieuwe bestemming voor te vinden.

Dank je voor de info. Die prijzen had ik ook al gezien, vind ik eerlijk gezegd wat aan de hoge kant. Mijn doel was steeds om de toestellen redden van het schroot, ik was al tevreden als ik de gedane kosten kon recupereren (+ een heel klein extraatje). Ruilen zal er niet in zitten want ik ben bezig met het opruimen van alles wat ik ooit 'verzameld' heb om te herstellen zoals vintage HiFi, digitale piano's, synths, orgels (jaren geleden gestopt). De G800 heb ik nog in orde gebracht omdat ik alle onderdelen reeds had. Er rest nu nog een beetje HiFi materiaal én een hele hoop aan orgel onderdelen, voornamelijk luidsprekers, keyboards en printplaten (ooit gerecuperereerd van toestellen waarvan de kast te erg beschadigd was).
Ik heb ooit een Roland HP-1000 en een HP-4500 gerestaureerd. Digitale piano's, deze waren snel verkocht.
Zoals je vermeldt, wachten is de boodschap.

Back