De iPod is dood. Lang leve ... ?

Nou, zoals ik al een beetje had gezegd in mn eerste post in dit topic, en wellicht verder aangejaagd door het hele bestaan van dit topic 😁, heb in die impuls aankoop gedaan.

Ik krijg vanmiddag mn DAP binnen (ibasso dx340). Ik kreeg toch last van onbedwingbare GAS na kijken van een paar reviews en wat gesprekjes met AI over wel/niet kopen.

Ik heb ook echt weer wat meer lol aan t muziek luisteren sinds ik weer focus op de mp3/flac collectie vergeleken met spotify (of tidal, die ik ook een tijdje probeerde). Heb zelfs een paar artiesten gesponsored door een album digitaal te kopen (die ik tot dusver alleen op spotify heb beleeft).
Ik weet dat je ook gewoon eigen files (die niet op spotify staan) in spotify kan importeren, maar vind dat soms een gedoetje, maar belangrijker nog - ik wil eigenlijk niet comitten aan een streaming service... Misschien wil ik later wel stoppen met spotify, of een andere service... Of whatever...
Met media monkey en een eigen collectie files en playlists commit ik niet echt. Dat doet mn psyche goed :) ... Maar goed dat heeft verder niks met een aparte dap te maken... Meer met mn ouderwetse onflexibele houding denk ik :D

De nieuwe DAP is in elk geval een goede reden/smoes om eens wat van die crappy mp3 te vervangen voor cd kwaliteit of hi res files en te kijken hoeveel t uitmaakt...
Andere redenen die in dit topic genoemd werden (zoals afleiding van telefoon) boeit me minder, maar ik zie dat toch ook als (klein) voordeel, maar was zeker niet wat me over de streep trok...

Als ik er wat ervaring mee opgedaan heb en wat zinnigs over te melden heb na poosje proberen zal ik t zeker hier ff posten :)

Elke dag pak ik weer een andere.... nope, just kiddin. Moet wel zeggen dat de ipod soms nog wel uit nostalgie mee gaat op vakantie als het een lange busreis betreft, maar verder werkt spotify, youtube en de mp3s op mijn telefoon helemaal prima.

IMG_1386.JPG

Ik heb mijn mp3-speler vervangen door mijn telefoon. Zo goed als al mijn cd's zijn geript (*.flac) en op mijn NAS (Synology) geplaatst. Op mijn telefoon staat DS Audio, zodat ik elke cd vanaf mijn NAS naar mijn telefoon kan streamen waar ter wereld ik ook ben. Nu nog iets vinden om dat ook thuis (in de woonkamer) te kunnen doen. Helaas wordt het steeds moeilijker gemaakt om fragmenten van een cd te beluisteren voordat je er een koopt. Dat maakt het medium veel minder aantrekkelijk. Bovendien begint mijn verzameling (te) veel ruimte in te nemen. Gelukkig ontdekte ik recent dat je bij Qobuz ook albums digitaal kunt aanschaffen. Misschien ga ik dat wel proberen. Want ik heb dezelfde bedenkingen als @rvanommen bij streamingsdiensten.

Ik heb ook echt weer wat meer lol aan t muziek luisteren sinds ik weer focus op de mp3/flac collectie...

Herkenbaar! Sowieso waarderen mensen dingen vaak meer, als ze er moeite voor moeten doen. Ik vind het ook leuk om albums te rippen, plaatjes erbij te zoeken etc. Totaal overbodig anno 2025, maar het is gewoon onstpannend 😀 Veel plezier met je dikkertje DAP en ben benieuwd hoe hij bevalt.

Ik heb mijn mp3-speler vervangen door mijn telefoon. Zo goed als al mijn cd's zijn geript (*.flac) en op mijn NAS (Synology) geplaatst. Op mijn telefoon staat DS Audio, zodat ik elke cd vanaf mijn NAS naar mijn telefoon kan streamen waar ter wereld ik ook ben. Nu nog iets vinden om dat ook thuis (in de woonkamer) te kunnen doen. Helaas wordt het steeds moeilijker gemaakt om fragmenten van een cd te beluisteren voordat je er een koopt. Dat maakt het medium veel minder aantrekkelijk. Bovendien begint mijn verzameling (te) veel ruimte in te nemen. Gelukkig ontdekte ik recent dat je bij Qobuz ook albums digitaal kunt aanschaffen. Misschien ga ik dat wel proberen. Want ik heb dezelfde bedenkingen als @rvanommen bij streamingsdiensten.
Qobuz heb ik ook gebruikt. werkte prima voor mij.
net als beatport en bandcamp. allemaal prima.

Moet hem nog steeds een keertje aansluiten, maar na een jaar of 30 niet gebruikt te zijn, zal een onderhoudsbeurtje is wel verstandig zijn voor ik er een bandje in stap gok ik :).

Eerste ervaringen met de nieuwe DAP!!

Eeehhh....nou...
Op het gebied van gebruikers gemak 1-0 voor de streamingdiensten 😂 (maar spoiler alert... Dat komt door mijn IQ van 32)

Heb zitten kutten nie normaal... Achteraf onnodig, maar t was wel een gedoetje allemaal.

Ik ben nog niet zo handig met mediamonkey dus dat was al ff uitzoeken allemaal, maar goed... Kom ik allemaal wel uit... Vind beetje puzzelen wel leuk zelfs. Geen probleem

Muziek op de nieuwe device zetten ging soepel maar duurde wel lang (80 Gb aan muziek).
Leek even niet helemaal compleet... Maar moest gewoon geduldig zijn... Blijkbaar heeft al die apparatuur ff nodig om die 80 Gb te processen... Ff geduld dus.. Eenmaal erop allsl prima :)

Gelijk ook nog wat nieuwe muziek gekocht en erbij gezet... En toen werd t pas echt leuk... Ik wilde opnieuw syncen... En toen kreeg ik error messages "syncing appears to be frozen..."
En wat ik ook probeerde ik kreeg m niet meer gesynced... Klooien, prutsen, googlen, AI.. maar kreeg t niet gefixed...

Uiteindelijk opgegeven en device gereset en het hele process opnieuw gedaan... Weer uren syncen... Prutsen...

VOOR NIKS! Error was er nog steeds 🤣

Maar toen kwam ik t (uiteindelijk) tegen op reddit... Gewoon langer wachten... Standaard errortje als een sync actie wat langer duurt dan media monkey verwacht.... Geef t gewoon een paar minuten... Dus dat deed ik... Gewoon ff koffie zetten en youtube aan terwijl ie syncte... En jaa hoor... Ging ie ondanks error gewoon verder 🤣...

Die hele reset en opnieuw syncen... Uren... Voor niks hahaha... Eigen dommigheid... Np.

Ik heb nu alle muziek en lijstjes er op. Nu beetje luisteren ^^. Wel een sexy device ook..groot, grof geschapen, zwaar, log in de hand, mannelijk!
Ff met de LCD-X op en luister ervaring opdoen :)

Later weer een update... Hopelijk met minder faalhazerij van mijn kant 😁

Ik heb nog altijd een iPod van de 2de generatie, werkt trouwens nog altijd.
Wel een dag opladen voor 2 uurtjes luisterplezier.

Eerste ervaringen met de nieuwe DAP!!
😁

Grote hoeveelheden tegelijk kopieren is in mijn ervaring altijd gedoe. Wilde daarom ook per se een dap met geheugenkaartje(s), zodat ik die apart kan laden, alhoewel dat qua snelheid nauwelijks uitmaakt, en ik nog eens de opslagruimte kon uitbreiden, wat ook nu 2x heb gedaan zodat er nu 1tb inzit
Nadeel van mijn poor mans Ibasso/poor mans Astell & Kern is dat Fiio niks meer update en de boel onder Android 7 draait, dus als muzieknas of voor streaming niet lekker meer te gebruiken is.

Grote hoeveelheden tegelijk kopieren is in mijn ervaring altijd gedoe. Wilde daarom ook per se een dap met geheugenkaartje(s), zodat ik die apart kan laden, alhoewel dat qua snelheid nauwelijks uitmaakt, en ik nog eens de opslagruimte kon uitbreiden, wat ook nu 2x heb gedaan zodat er nu 1tb inzit
Nadeel van mijn poor mans Ibasso/poor mans Astell & Kern is dat Fiio niks meer update en de boel onder Android 7 draait, dus als muzieknas of voor streaming niet lekker meer te gebruiken is.
Ah, das wel een ideetje. In die 340 kan ook eem sd kaart 👍

Hoeveel muziek heb je wel niet met 1tb en luister je daar dan ook nog echt naar? Ik denk dat als ik mijn complete muziek collectie digitaliseer en daarnaast nog eens alles download wat ik leuk vind en 'wat ik ooit misschien nog eens wil luisteren' dat ik nog niet eens tot de helft kom :D

Hoeveel muziek heb je wel niet met 1tb en luister je daar dan ook nog echt naar? Ik denk dat als ik mijn complete muziek collectie digitaliseer en daarnaast nog eens alles download wat ik leuk vind en 'wat ik ooit misschien nog eens wil luisteren' dat ik nog niet eens tot de helft kom :D
Ja bij mij ook, ik heb zo'n 430 gb op de harde schijf staan en da's voor een gemiddeld mens eigenlijk al te veel want de helft draai ik eigenlijk nooit en vaak zijn het dezelfde artiesten die weer gespeeld worden. De rest heb ik ooit wel gedraaid maar staat zelden of nooit meer op.

Tenminste het dubbele, want zoveel staat er op m'n nas :). Combi van 30+ jaar (eigen!) cd's, tape en vinyl rippen. Koop al jaren alleen digitaal, als ik het per se wil hebben. Zoveel mogelijk in flac of wav (en wat dsf en mqa toen ik dacht dat dat een ding zou worden, dan ben je zo 1.5 tot 2gb per album verder), verder een hele hoop (niet geheel officiële) mp3-concertopnames. En er staat eigen werk in wav op (je ziet aan Springsteen wat dát op termijn gaat opleveren :-)

De discussie of je dat allemaal kunt beluisteren (nee natuurlijk) is dezelfde als waarom anderen een abo nemen op Spotify of Tidal en nog niet het topje van het aanbod beluisteren: omdat het kán, om op elk gewenst moment te kunnen luisteren waar ik dan zin in heb en zo ook weer (her)ontdekken. Voordeel van digitaal is ook dat het geen fysieke ruimte inneemt. Ik gooi dus ook zelden iets weg. Probeer wel cruciaal spul, te backuppen, vandaar ook die 1tb in de Fiio.

Overigens geheel eens met de opmerking van @bombario dat de halve fun is zelf energie te steken in het uitzoeken van muziek, ipv het dom te downloaden. Mis nog altijd het geblader in platen- en cd-bakken, puzzelen om binnen budget te blijven en er dan bij thuiskomst achter te komen dat er altijd wel iets (in genre!) tussenzat dat ik helemaal niet had uitgezocht (ja jij, Bob van Boudisque!)

Overigens geheel eens met de opmerking van @bombario dat de halve fun is zelf energie te steken in het uitzoeken van muziek, ipv het dom te downloaden. Mis nog altijd het geblader in platen- en cd-bakken, puzzelen om binnen budget te blijven en er dan bij thuiskomst achter te komen dat er altijd wel iets (in genre!) tussenzat dat ik helemaal niet had uitgezocht (ja jij, Bob van Boudisque!)
Boudisque in de Haringpakkerssteeg bij de Nieuwendijk? Dan ben je een Amsterdammer, ik kwam daar vroeger ook wel.
Dat struinen in de platenbakken is al lang geleden maar leuk was het zeker en dat je op de zaterdag weer met een paar lp's naar huis ging, vol verwachting hoe de hele lp zou klinken en ondertussen alvast de mooie hoezen bekijken tijdens de reis terug.
Voor mij is het uiteindelijk zover gekomen dat ik m'n vinyl heb verkocht indertijd en m'n draaitafel, maar dat uitkijken en struinen naar lp's indertijd dat was een leuke hobby.

Boudisque kwam ik vaak langs op weg van school naar het station. Eerst even wat roken bij coffeeshop International Frontpage in de Zoutsteeg en dan naar Boudisque CDtjes luisteren en kopen :D Beiden zijn al lang geleden verdwenen. Kom voor mijn platen (voor zover ik niet online bestel) nu vooral bij Sounds in Tilburg en Wil'm in Veghel want die zijn het dichtst bij. Helaas heeft geen van beiden heel veel aanbod aan elektronische muziek. Wat ik ook leuk vind is via bijvoorbeeld Bandcamp platen bestellen bij de artiesten zelf. Dat kon vroeger dan weer niet.

Ik bestelde ooit een LP rechtstreeks bij de muzikant, om hem te steunen. Ik heb geen platenspeler. Toen ik hem ontving zat er een handgeschreven kaartje bij: Enjoy Rutger. Met de handtekening eronder en een kort verhaaltje over hoe blij hij is met alle support. Probeer dat maar eens op Spotify 😊

Soms krijg ik ook zoiets via de mail en dat is toch anders.

Back