Dozart - Our place in the Universe

Dank jullie hartelijk!
Sinterklaas die rondgooit met geluiden, veel cadeautjes, lekker allemaal, veel succes ermee want ik vind hem heel goed!

Gloomy :)
Tegenwoordig ga ik eerst uit chaos (draaien aan de knoppen van m'n vst's en die sessies resamplen) materiaal (sounds) verzamelen. Drum rack mee vullen, en lekker spelen op de pads van m'n Push 2 en dat opnemen. Dat is wat je hoort. :)

Het is echt weer een rit in de achtbaan die track van je en dat bedoel ik positief.
Ik hou van leuke arrangementen maar bij jou hoor ik nu ook weer zo'n veelheid aan ideëen dat je er wel drie tracks mee zou kunnen maken.
Geluidskwaliteit is prima, dat je er in slaagt om toch alles goed in de mix te houden vind ik knap en bij jou klinkt het altijd zo natuurlijk met al die ideëen, ik heb het idee dat je dan in zo'n flow zit en dat je heel makkelijk wat je in je hoofd hoort dan in een arrangement in elkaar zet.
Waar haal je trouwens je vocals vandaan, heb je nog interessante sites wat dat betreft?

Het is echt weer een rit in de achtbaan die track van je en dat bedoel ik positief.
Ik hou van leuke arrangementen maar bij jou hoor ik nu ook weer zo'n veelheid aan ideëen dat je er wel drie tracks mee zou kunnen maken.
Geluidskwaliteit is prima, dat je er in slaagt om toch alles goed in de mix te houden vind ik knap en bij jou klinkt het altijd zo natuurlijk met al die ideëen, ik heb het idee dat je dan in zo'n flow zit en dat je heel makkelijk wat je in je hoofd hoort dan in een arrangement in elkaar zet.
Waar haal je trouwens je vocals vandaan, heb je nog interessante sites wat dat betreft?
Dank u, Herr Krautrock!
Ik ben juist weer veel minder goed in monotone tracks maken. Ik probeer het wel eens, maar daarmee krijg ik mezelf niet zo snel in de energie en flow waarmee het ook echt af komt. Mijn muziekmind werkt meer van: uit het ene idee ontstaat razendsnel (meestal 'on the fly') het volgende idee etc. Meestal moet ik het een en ander schrappen om het allemaal niet te lang te maken en het voor de luisteraar te druk te laten worden. Ik meen wel dat inmiddels beter geleerd te hebben. En beter ook eigenlijk, want door minder ideeën te hoeven hebben, heb ik ook sneller genoeg materiaal voor een track al. Daarom ben ik de laatste tijd vrij snel geworden met nieuwe nummers uitpoepen :D
Uiteindelijk komt de boel altijd lekker tot leven en gaat het flowen als ik ga arrangeren en de met edits bezig ga. Die geven uiteindelijk de energie aan de track. Vind ik ook wel een van de leukere fases. En gelukkig kan ik tegenwoordig ook goed de verleiding weerstaan me te vroeg te verliezen in details die er in een bepaalde fase nog eigenlijk helemaal toe doen. Daar heb ik vroeger ook heel wat inspiratie mee vergooid en gekilled. :P Dan stranden nummers ergens en komen ze nooit af. First things first. Gouden tip.

Uiteindelijk komt de boel altijd lekker tot leven en gaat het flowen als ik ga arrangeren en de met edits bezig ga. Die geven uiteindelijk de energie aan de track. Vind ik ook wel een van de leukere fases. En gelukkig kan ik tegenwoordig ook goed de verleiding weerstaan me te vroeg te verliezen in details die er in een bepaalde fase nog eigenlijk helemaal toe doen. Daar heb ik vroeger ook heel wat inspiratie mee vergooid en gekilled. :P Dan stranden nummers ergens en komen ze nooit af. First things first. Gouden tip.
Dat idee had ik al dat je in de flow komt, zo klinkt het wel.
Maar nog ff een vraagje over je werkwijze wat dat betreft; als je dan tijdens je track een inval/idee krijgt dan speel je dat snel in zonder te letten of het qua timing dan precies ook klopt?
Meer in de trant van dat het idee alvast opgenomen is en later komt het corrigeren en quantisen wel en natuurlijk de rest qua mix enz dus meer een vlotte schets en daarna komen de puntjes op de i?

Dat idee had ik al dat je in de flow komt, zo klinkt het wel.
Maar nog ff een vraagje over je werkwijze wat dat betreft; als je dan tijdens je track een inval/idee krijgt dan speel je dat snel in zonder te letten of het qua timing dan precies ook klopt?
Meer in de trant van dat het idee alvast opgenomen is en later komt het corrigeren en quantisen wel en natuurlijk de rest qua mix enz dus meer een vlotte schets en daarna komen de puntjes op de i?

Juist ja, dat dus. Eerst ruwe schets, de lijnen uitzetten en daar ook een beetje tempo mee maken. Eerst het geraamte, dan komt later de inrichting van het huis wel met de meubilering, het kleurenpalet etc.
Want weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan maar een beperkte tijd de inspiratie 'vasthouden'. Max een dag of 4. Dan gaat de rek eruit als ik niet oppas en wordt het vaak niks meer.
Een goed voorbeeld is de kick en bass. De verleiding is groot om gelijk me helemaal te verliezen in de perfecte sounddesign. Voor je het weet ben je er uren mee bezig en raakt al het andere uit het zicht en glipt de inspiratie je uit de vingers. En het slaat ook eigenlijk nog eens nergens op, want je weet nog helemaal niet in dat stadium hoe je kick en bass uiteindelijk in je track passen, wat je track wat dat betreft nódig heeft. Het is pure tunnelvisie waarmee je jezelf afleidt van waar het om gaat, en uiteindelijk strandt de boel in het niks... Dat is zonde. Zo gaan veel potentieel goeie tracks verloren.
Wat betreft is het echt handig en raadzaam voor jezelf het proces onder te verdelen in stadia en dingen per fase prioriteit te geven. Mixing is echt voor later! Eerste de ideeën vangen en uitzetten (inhoud van de track), dan de rest. Tip van de eeuw wat mij betreft.

Want weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan maar een beperkte tijd de inspiratie 'vasthouden'. Max een dag of 4. Dan gaat de rek eruit als ik niet oppas en wordt het vaak niks meer.
Ik heb dat ook, als ik een dag bezig ben en een aantal passages al 40 keer heb gehoord of zo dan gaat het me tegenstaan.
Wat wel kan helpen is om dan een paar dagen te wachten zodat ik weer een beetje fris kan luisteren maar dan moet het grootste deel van de track er wel staan.
Inspiratie komt en gaat, ik heb er geen controle over maar het is vooral de mood waar ik in verkeer op dat moment.

Ja precies. Herkenbaar...

Heb overigens in de tussentijd m'n track de afgelopen dagen ook nog wel hier en daar verfijnd en puntjes op de ï gezet. Met name delen waar de vocals nog wat schel klonken of nog wel een de-esser konden gebruiken. Ook het climaxstuk is veranderd, verbeterd vind ik zelf. Nou ja, niet meer eigenlijk dan het tweede lijntje een octaaf hoger gezet, omdat ie in hetzelfde spectrum zat als de soundscape eromheen en ze een beetje vochten om hun plek en daardoor eigenlijk een beetje een geluidsbrei ontstond. Het outtro stuk ook wat vloeiender gemaakt, en de vocal wat prettiger beluisterbaar gemaakt. In ieder geval dat het laatste stuk er lekkerder in knalt ipv beetje generiek zoals eerder. Kick en bass konden op m'n consumentenkoptelefoon hoorde ik later ook nog net wat mooier clean (hoe vinden jullie de kick en bass klinken eigenlijk? Niemand specifiek over gehoord nog). Klein beetje m/s-EQ op de master voor een beetje extra frisse sprankeling van de mix.
Met name de schelle stukjes hoorde ik soms nog op vocals en op sounds met Redux FX. Dat is er volgens mij nu wel allemaal uit.

Laatst gewijzigd:

Ik had dit gewoon van youtube. Filmpje over Jim Carrey's awakening :P
Dan gewoon opnemen in Ableton

Quote: "hoe vinden jullie de kick en bass klinken eigenlijk? Niemand specifiek over gehoord nog"

Je hebt volgens mij steeds min of meer dezelfde type bass, nooit echt rolling.
Goed genoeg voor kortere breaks maar niet goed genoeg om een track te dragen.
Daarom vind ik het net niet lekker lopen voor op een dansvloer terwijl je melodische ingevingen vaak goed zijn.

Maar daar hebben we het daar al eens eerder over gehad.
Heel verhaal, en behoorlijk goed te leren van Youtube van bijvoorbeeld Ollie, Projektor of Dash Glitch.
Google op psytrance bass.
Ga daar een keer een dag voor zitten, zou volgens mij een hele goede tijdsinvestering zijn.

Good luck

Quote: "hoe vinden jullie de kick en bass klinken eigenlijk? Niemand specifiek over gehoord nog"

Je hebt volgens mij steeds min of meer dezelfde type bass, nooit echt rolling.
Goed genoeg voor kortere breaks maar niet goed genoeg om een track te dragen.
Daarom vind ik het net niet lekker lopen voor op een dansvloer terwijl je melodische ingevingen vaak goed zijn.

Maar daar hebben we het daar al eens eerder over gehad.
Heel verhaal, en behoorlijk goed te leren van Youtube van bijvoorbeeld Ollie, Projektor of Dash Glitch.
Google op psytrance bass.
Ga daar een keer een dag voor zitten, zou volgens mij een hele goede tijdsinvestering zijn.

Good luck

Haha.. nou zo'n rolling bass kan ik echt wel hoor. Ander patroontje in je pianoroll. 😜😅
Maar het is gewoon niet gauw mijn eerste ingeving en inspiratiebron om een track op te maken. Zo standaard vaak in psytrance. En standaard.. daar ben ik niet zo van.
Je zal me heus wel een keer zo'n track zien maken hoor. Heb er niks tegen of zo. Maar ja, doorgaans vind ik het tijdens het produceren vaak te standaard klinkend worden en dan gooi ik er een swing in.
Psytrance is zeker niet standaard een rolling bass. Meer dan zat tracks op funky ritmes... gelukkig maar.

Vipal, dat met die overlap heb ik trouwens een goeie plugin voor gevonden die ook al in deze track zit en ik ook in al m'n vorige tracks heb toegevoegd: shaperbox 3. Kun je extreem exact mee ducken op de milliseconden, zodat je geen sidechain comp meer hoeft te gebruiken (of erger nog, kick en bass bouncen!) en je kick volledig onaangetast blijft. Ook met niet-rolling bass 😉

Lekker trackje hoor. Ik vind alleen die gecrushte geluiden in de break rond 5:00 een beetje te hard, waardoor de drop daarna net even wat minder uit de verf komt.

Ah, toch nog een beetje toch? Had al geprobeerd dat wat in te dammen met dynamische EQ. Maar daar zal ik vanavond nog eens even goed naar kijken en luisteren. Wel belangrijk punt daar namelijk. Thanks voor je reactie.

Voor de goede orde: alleen die geluiden net voor de climax er daar in komt, of het geheel dat daarna volgt?

Back