Pitch shift plugin voor drone synth

DJ41

Lid sinds 1834
Ik ben een maand of 2 geleden in de wondere wereld van eurorack gestapt. Dat is heel erg leuk, maar soms loop ik wel tegen beperkingen aan. Ik heb een Befaco Oneiroi aangeschaft. Hier zit een V/Oct ingang op waar ik de pitch mee kan aansturen via Cubase. Nu is mijn Vhikk X aangekomen, maar die heeft die CV niet. Is er een plugin waarmee ik midi notes kan afspelen in Cubase, die dan een pitch shift real-time uitvoert voor de input van de Vhikk x? Ik heb MTransformer geprobeerd, maar ik krijg het er niet goed voor elkaar. Dat programma is zo gigantisch complex, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heeft iemand ervaring met een andere plugin die dit kan?

eurorack.jpg

Ik heb beide modules niet en zo te zien zijn ze aardig complex, van de Vhikk X zie ik zo snel ook geen duidelijke manual. Maar voorzover ik kan zien is de Vhikk X voornamelijk iets wat audio verwerkt. Er staat wel iets in de info over het calibreren van de "Basis" input zodat je V/oct tracking beter werkt. Dus ik neem aan dat die input iig wel die schaal volgt. Daar zou je het dus eens mee kunnen proberen.
Ik kan je patch niet volledig zien op de foto (en kleurenblindheid helpt niet echt bij het volgen van de kabels), Maar ik neem aan dat je je MIDI signaal vanuit je PC naar de Doepfer stuurt? Als je wil dat de toonhoogte gebruikt wordt voor modulatie dan zul je dus de CV Note output van die module naar de V/Oct input moeten sturen. Ik neem dus aan naar "Basis" op de Vhikk X.
Maar omdat het meer een processor is dan een oscillator kan het zijn dat het resultaat anders is dan verwacht. Ik begreep dat bij de 1e Vhikk versie de V/Oct ook niet helemaal accuraat was, maar meer leuk voor erbij.

Ik denk trouwens dat het logischer is dat je CV info bedoeld voor toonhoogte eerst naar een oscillator stuurt (de Oneiroi) en die oscillator weer door de processor laat gaan (de Vhikk X). Andersom kan uiteraard ook, maar misschien daar eens mee beginnen?

Ik lees wel dat de Vhikk X anders is dan ik dacht, dus mijn antwoord is waarschijnlijk voor een deel niet correct (vooral over de aard van de module, het is blijkbaar ook echt wel een geluidsbron, niet alleen processor). Maar m.b.t. de V/Oct tracking kom je wel dit soort opmerkingen tegen:

The original mostly tracks v/oct for about 3 octaves if you have the Basis attenuverter fully CW. (This isn't it's core use case, and it works, but it's not a precision instrument in that fashion, so YMMV.)

I'm going to assume the X does the same, possibly a little better, but, again, you're not wanting to do tightly tuned melodies/harmonies with this thing. That's not its strength.

en van de ontwerper:

Vhikk X definitely tracks better than the original, still don't have concrete numbers though it's a bit tricky without a precision voltage source.
And with the new bootloader/firmware update procedure and onboard eeprom there's the possibility of adding some kind of calibration routine later on to squeeze more range out of it.

I think with the VCA input and ability to fine tune with the encoders there's definitely more scope to explore tonal sounds and I've written a few of the new algorithms with that in mind.
Also want to get TIME tracking v/oct for short delay times to be able to do some karplus/phys modelling kinda shit as well.

Dus het lijkt er iig op dat dat aspect minder belangrijk is; het is geen oscillator.

Bedankt voor je bericht en de moeite. Stel i kerg op prijs. Ik doe de Vhikk X in mijn plaatje door de Oneiroi halen. Dit is voor nu even een noodzaak omdat ik geen kabels heb om beide direct in mijn Scarlett Focusrite 18i8 te krijgen. (Deze heb ik wel besteld). Omdat ik geen V/oct zag in de Vhikk X, had ik de kabel in de Oneiroi laten zitten. Ik heb ook een Behringer CM1A besteld, zodat ik beide modules apart kan aansturen via mijn DAW (cubase). Ik zal nog eens goed naar de BASIS CV kijken. Mijn zoektocht naar een plugin die dit zou kunnen zet ik ook nog even voort.

Ik zou de Vhikk X terugsturen, dat kan binnen 30 dagen en dan koop je een Abacus of je houdt de Vhikk X en zet er een Abacus bij voor die 77 euro, je hebt de ruimte en de Abacus is een hele goede aanvulling op de oneiroi.

Ik wil de Vhikk X niet terugsturen. Er komen veel te mooie en voor mij bruikbare geluiden uit. Wel ga ik mij verdiepen in de Abacus. Bedankt voor je tip.

Mijn zoektocht naar een plugin
Ik begrijp dan denk ik niet wat je precies bedoeld. Je hebt het aan de ene kant over MIDI, dat is data. Maar pitch shifting gaat (over het algemeen) over audio. Zoals ik het begrepen heb wil je MIDI data, dus noot informatie) gebruiken om je modules mee aan te sturen. Die MIDI stop je in de DOepfer en die vormt dat weer om in CV/Gate voltages. Dus als je die toonhoogte realtime wil veranderen vanuit Cubase dan zou je een realtime MIDI effect moeten gebruiken. Dan kun je transponeren. Of je doet het nadat de Doepfer het signaal omgezet heeft; dan kun je bv met een precision adder voltage bijvoegen of er vanaf halen om te transponeren. Maar echt pitch shiften lijkt me niet wat je zoekt?

Ik zou de Vhikk X terugsturen, dat kan binnen 30 dagen en dan koop je een Abacus of je houdt de Vhikk X en zet er een Abacus bij voor die 77 euro, je hebt de ruimte en de Abacus is een hele goede aanvulling op de oneiroi.
Beetje rare suggestie, dat zijn toch 2 compleet verschillende modules? Die Vhikk X kun je zelfs stand-alone gebruiken. Zo te zien zijn er veel mensen laaiend enthousiast over iig. Abacus is alleen maar een modulatiebron. Wel leuk als toevoeging op deze setup uiteraard aangezien er nogal wat modulatie inputs op de andere modules aanwezig zijn. Maar ik zou daar de Vhikk X niet voor wegdoen.

Ik ben denk ik ook niet helemaal duidelijk geweest over wat ik bedoel. Waarvoor mijn excuus. Er bestaan VST plugins die realtime audio kunnen verwerken met pitch veranderingen. MTransformer is er zo eentje van. Wat je dan kunt doen is in je DAW een Midi track maken. De output van het midi kanaal routeer je dan naar de plugin die actief staat op het audio in kanaal van de Vhikk X/Oneiroi. Die leest de midi noten en zou dan de pitch moeten aanpassen n.a.v. je midi noten. Praktisch moet je dan 2x je midi notes maken. 1x voor de trigger (via de Doepfer) en 1x voor de plugin voor het audio kanaal. Ik hoop dat ik het nu beter uitleg. Mijn probleem met MTransformer is dat het pakket zo uitgebreid is, dat ik het niet voor elkaar krijg. Vandaar mijn vraag of iemand nog andere plugins weet die hetzelfde kunnen, maar wellicht wat gebruikersvriendelijker zijn.

Ah, da's inderdaad wat duidelijker. Volgens mij kan Eventide Octavox dat ook, ik geloof dat je daar ook een demo van kunt downloaden om eens te testen. Maar in mijn ervaring klinkt pitch shifting van audio altijd een beetje raar. Als je verwacht dat je dan "normale" melodieën van de output van de Oneiroi of Vhikk X zult krijgen /kunt spelen dan denk ik dat dat tegen gaat vallen (maar dat is mijn aanname, ik word graag gecorrigeerd :D).

[edit] Ik zou denken dat de Eventide H-3000 Factory plugin dat ook wel zou moeten kunnen, via parameter modulatie.

Laatst gewijzigd:
Top dat ik het nu beter heb uitgelegd. Ik ga jouw aanbevelingen zeker na. Ik heb nog een alternatieve methode, maar dat is een best omslachtige workflow. Ik kan een lead maken in de Oneiroi/Vhikk X. Daarna de audio importeren in een sampler track en daarvanuit met mijn midi controller of via midi noten tekenen een melodie maken.

Technisch gezien kun je zelfs MIDI aan de Oneiroi geven (micro-usb) om parameters met CC aan te sturen.

De Pitch CV input heeft parameter AD en volgens OWL MIDI Mappings is dat dan CC nummer 78.

Zal het later vandaag eens proberen :)

Zal het later vandaag eens proberen :)
Ok nevermind, de waarde die je er heen stuurt wordt natuurlijk meteen overschreven met het binnen komende voltage van de (normalized) cv input, dus dit kan niet :#

(andersom werkt wel: de knoppen en cv inputs als midi CC uitlezen op de pc)

Back