Dorian Urac
Aaaaaarrghhhhh!!!
Precies, kunnen ze geen hobby nemen die minder lawaai maakt, iets met synthesizers en drumcomputers of zo...Damn.. zo'n een heb ik hier in onze buurt ook... like.. DUDE! give*it*a*REST!
Oh wait... nevermind

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Precies, kunnen ze geen hobby nemen die minder lawaai maakt, iets met synthesizers en drumcomputers of zo...Damn.. zo'n een heb ik hier in onze buurt ook... like.. DUDE! give*it*a*REST!

Ja maar, zeg... daar geniet bij de hele buurt echt niet van mee hoor. Sterker nog; in mijn geval horen mijn directe buren niet eens wanneer ik bezig ben omdat ik geen absurde volumes produceerPrecies, kunnen ze geen hobby nemen die minder lawaai maakt, iets met synthesizers en drumcomputers of zo...
Oh wait... nevermind![]()

Wat ik in dit verhaal mis, gaat het om dynamische of condensator (fantoom gevoede) microfoons? Een condensator is vele malen gevoeliger voor omgevingsgeluid dan een dynamische microfoon. Vandaar mijn vraag :-)Vanwege precies dit, heb ik afgelopen weekend m'n drie akoestische gitaren (western en classical) proef opgenomen met de 5 verschillende mics die hier liggen, in verschillende stereo/mono configuraties, met verschillende speelstijlen (fingerpicking/akkoorden), en vanaf verschillende afstanden. Daar zijn winnaars uitgekomen. Wat me wel opviel is hoeveel omgevingsgeluid er ondanks dichte ramen nog doorsijpelt, zoals brommers, vogeltjes, de CV-ketel, en last-but-not-least de klus-verslaafde buurman van twee huizen verderop waar de hele straat al 7 jaar lang van mag meegenieten... aaaargh
Maar ik denk dat Izotope RX (of Audacity?) zelfs die buurman de mond kan snoeren. ikke blij![]()
Wat ik in dit verhaal mis, gaat het om dynamische of condensator (fantoom gevoede) microfoons?
Opgenomen met een riboon mic omdat die zo mooi warm klinkt op gitaar, zonder te realiseren dat dat ding heel veel ruis meebrengt als je zacht pingelt.
Haha, ja bij mij ook niet hoor. Was uiteraard als grap bedoeldJa maar, zeg... daar geniet bij de hele buurt echt niet van mee hoor. Sterker nog; in mijn geval horen mijn directe buren niet eens wanneer ik bezig ben omdat ik geen absurde volumes produceer![]()
. Ik werk 90% op koptelefoon, en m'n beschaafde monitortjes staan ver weg op zolder, in een hoekhuis met maar 1 buur. Die zeggen nog nooit iets gehoord te hebben.Het was opgenomen met een SE Electronics Voodoo VR2. Da's een actieve ribbon mic (wat je niet vaak ziet), into een Focusrite Clarett+. Dat geeft prima resultaat bij een Western gitaar met metalen snaren en stevig aanslaan van akkoorden, maar bij zachtjes pingelen op een Alhambra classical gitaar met subtiele nylon snaren is de signaal-ruis verhouding kennelijk onplezierig hoog.Wat ik in dit verhaal mis, gaat het om dynamische of condensator (fantoom gevoede) microfoons?

Ik had al zo'n vermoeden dat het om een actieve ribbon mic gaat. Via een vriend van me heb ik ook al eens van hem gehoord hoe gevoelig deze microfoons wel niet zijn. Nemen de kleinste details al waar. Fijn dat alles is gelukt! En heel veel opname/speelplezier!Het was opgenomen met een SE Electronics Voodoo VR2. Da's een actieve ribbon mic (wat je niet vaak ziet), into een Focusrite Clarett+. Dat geeft prima resultaat bij een Western gitaar met metalen snaren en stevig aanslaan van akkoorden, maar bij zachtjes pingelen op een Alhambra classical gitaar met subtiele nylon snaren is de signaal-ruis verhouding kennelijk onplezierig hoog.
Maar.... de kogel is door de kerk. Gisteren heb ik het nummer inclusief de oude gitaarpartij opgezet op een gesloten koptelefoon en er simpelweg een stereotrack naast gespeeld op gitaar, opgenomen met een Austrian Audio OC18 grootmembraam + fethead, gericht op de overgang hals-klankkast en een Neumann KM184 van bovenaf over de schouder. Oude gitaarpartij daarna weg gegooid. Wonder boven wonder hoefde ik daarna slechts enkele midi-noten in de baspartij en een orgel vst te verschuiven en hij klopt weer als een bus (want zoals gezegd was het ooit zonder metronoom ingespeeld en was de ritme-basis enkel die gitaar track). Ditmaal klinkt het heerlijk helder en zonder noemenswaardige ruis. Zelfs de klusbuurman was stil haha
Ik moet 'm alleen binnenkort opnieuw inzingen, want dat loopt niet helemaal lekker met de nieuwe gitaarpartij. Zal 'm binnenkort wel op 't forum zetten.
Neemt niet weg dat ik die audioreparatie software zeker ga aanschaffen, want vaak genoeg wordt een verder-perfecte-opname verstoord door de een of andere onverlaat.
Mensen, super bedankt voor het meedenken! Als jullie mij een keer ergens voor nodig hebben, schroom niet te vragen!
![]()
Die OC18 en grotere broer OC818 zijn echt da bomb. Waanzinnig mooi op vocal en akoestische gitaar. 'k Heb de OC18 nu een paar maanden en gaat nevernooit meer weg.Austrian Audio
De bron van alle kennis die ooit bij AKG zat![]()
: