Brambles & Thorns (balfolk)

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Laatst was ik voor het eerst in 10 jaar weer eens bij een balfolk avond. Toen kwam de inspiratie om een Mazurka achtig liedje te maken. De Flemish Mazurka is een 3kwart (wals) waar je soms de 3de tel leeg laat, wat het gevoel geeft van vertraging – a slide through time.

Voor je denkt: Waar zijn de synths????!!! :? :r :gaap: :o:
Welnu, die diepe sub bass op iedere eerste tel is een Oberheim SEM vst. Verder is de accordion een Mellotron (M-Tron pro), layered met een Harmonus 300 vst. De gitaar is akoestisch, namelijk ikke die wat pingelt op een classical Alhambra gitaar. Als kersje op de taart nog wat UVI Toy Suite samples van belletjes, ratels en clicks. Je tere synth-zieltje kan dus rustig slapen na het horen van dit liedje. :engel:

–––

Lyrics
Chandeliers and champagne
False laughter, oh what a joy
The bride, such a carnation
She loves the boy

Vixens and jesters
The family preys on her soul
Trapped in their garden
Down the rabbit hole

She keeps on dancing
Through brambles and thorns
The feast, it’s such a nightmare
But she dances on

Long after the party
Barefoot and ice cold
She keeps on waltzing
Wearing a blindfold

She doesn’t know about
the dance around the throne
Trapped in a madhouse
All alone

She keeps on dancing
With blisters on her feet
Oh she keeps on dancing
The hurt and the bleed
She keeps on dancing
Through fire and smoke
The guests are long gone
But the dance will go on

Once she was a breeze
But it didn’t take long
For the dragon to charm her
And mute her song

Forgotten in time
The name she once wore
A grin while still waltzing
Behind the door

__

Oeps...
Het treurige eindakkoord is eh... expres?! :engel: ietwat misplaatst.
Haar laatste fatale misstap in de macabere dans...

__

Laat maar weten wat je er van vindt en wat beter kan, zowel qua mix, sounds als lyrics.

Groetzzz, Dorian

Laatst gewijzigd:
Oooooooohhh, deze is zo mooi zeg. Ik kan met eerlijkheid zeggen dat dit de mooiste stem is die ik ooit gehoord heb, uitgezonderd die van Ozzy dan :)

Prachtig! Jammer dat ze alleen is.

Greetz,

Gloomy :)

Ik kan met eerlijkheid zeggen dat dit de mooiste stem is die ik ooit gehoord heb, uitgezonderd die van Ozzy dan
Da's erg leuk om te horen!

Maar Ozzy komt dan ook uit een hogere dimensie, ongetwijfeld een gevallen aartsengel of zo :engel:

Laatst gewijzigd:
Welke microfoon heb je gebruikt voor je stem?
Een Austrian Audio OC18. En een hoop nabewerking, waaronder twee compressors en subtiel (15%) een octaver (zo'n bruin Boss pedaal maar dan als vst):

Screenshot 2025-07-13 at 16.36.36.png

De gitaar rechtstreeks opgenomen of via microfoon?
Stereo akoestische opname met een Austrian Audio OC18 mic van voren en een Neuman KM184 van bovenaf over de schouder gehengeld, in een akoestisch goed behandelde ruimte en flink wat nabewerking, waaronder 3 reverbs op de gitaar:

Screenshot 2025-07-13 at 16.39.57.png

En als ik dan toch heerlijk autistisch bezig ben met iets te langdradig antwoord geven 8) :) , hier de master channel:

Screenshot 2025-07-13 at 16.40.28.png

Laatst gewijzigd:
Normaal schrijf ik al comment terwijl ik luister, maar dat deed ik niet. Ik wist al na een strofe dat ik verwend werd. Dus ik genoot.
Het is eenvoudig: het is high end geweldig. Ik zou het ZO kopen.
Ik denk zelfs dat als het ritme correct is qua snelheid, ik het in vervlogen tijdens zou spelen op een dansavond in NL als Dj waar alleenstaanden stijldansen. Maar dan moet t tempo juist zijn.
Klasse klasse.
Ik ga nog n keer luisteren, en ik ga m delen met een vriend met n radio show.

Klein beetje de essen die vocal. Verder gewoon prima

Ik ga nog n keer luisteren, en ik ga m delen met een vriend met n radio show.
Dat is echt heel tof! Ben stiekem wel benieuwd of dat door is gegaan...
Klein beetje de essen die vocal.
Heb 'm nog eens nageluisterd en je hebt een punt. Er zit een Fabfilter de-esser op, maar die is iets te spaarzaam toegepast denk ik. 'k Zal 'm binnenkort opnieuw renderen en uploaden. Thanks Klinkske!

Back