Totaal geen verstand van mixen

Stronghold

Ouwe rot
Even een vraag van een iemand die echt de ballen verstand heeft van mixen,
Ben nu een tijdje dawless aan het rommelen met wat instrumenten, best tof allemaal,
ik gebruik gewoon een eenvoudige 12 kanaals chinese mengtafel (Depusheng) , doet gewoon wat ie moet doen en klinkt niet echt waardeloos,
Nu wil ik wat nummers gaan opnemen en heb er nu een M-audio 192-6 interface achter gehangen, neem 2 sporen op in FL studio en dat is het dan wel,
dan een MP3 van brouwen om af en toe aan iemand te laten horen,, maar wat een slecht geluid !

Nu zit ik er aan te denken om het mengpaneel en de audio interface weg te doen, en dan te vervangen voor een multi track audio interface ,
Behringer UMC 1820 met een adat uitbreiding, zodat ik controle heb over ieder spoor in de daw.
klopt dit eigenlijk wel wat ik denk ? of heb ik dan toch een mengtafel nodig ?
het gaat gewoon om een thuis studiootje, niks live of iets dergelijks en een beperkt budget ,
Begrijp ook niet helemaal waarom je dan toch een berg fysieke uitgangen krijg op de interface en adat, waar gaan die naar toe dan?
heb natuurlijk een berg you-tube gekeken en het forum af gestruind , het word me gewoon niet duidelijk.

Alvast bedankt,
groeten Rens

Geluid is gewoon niet in balans, te zachte snare, te harde bass, bijvoorbeeld.maar kan daar gewoon weinig aan doen in de daw om een lekker geluid te krijgen.
Heb het met een equalizer en compressor geprobeerd, maar het klopt gewoon niet,
Vandaar mijn idee om dan alle instrumenten apart de daw in te sturen.

Dat is sowieso een goed idee. Als je eerst op die tafel mixt dan kan je daarna niet veel meer doen met je twee kanaal mix. Al helemaal niet als je afluistering niet optimaal is.

Multitracken en achteraf mixen in the box kan enorm helpen om je nixen te verbeteren. Tijdens. het maken luister je anders. Het is dan handig als je achter iets eenvoudig. kan corrigeren. Bijvoorbeeld die snare die te hard of te zacht is.
Of dat irritante geluidje wat achteraf toch helemaal niet past.
Goeie monitors of koptelefoon helpt ook enorm.
En als je iets generaals maakt en je mix is slecht, dan kan je de stem laten .mixeen door een pro.

Als je het fijn vindt om dawless te werken, kun je voor een optie gaan waarbij je zowel met als zonder computer kunt werken. Dus een audio interface die ook als mixer functioneert (of vice versa). Bv de Tascam Model20. Ik geloof dat de Arturia 16rig ook standalone werkt.

Bij beide opties (en er zijn er nog meer) heb je flink wat inputs en heb je waarschijnlijk geen adat expander nodig. Dit scheelt (in mijn ervaring) weer wat gedoe.

Als je het fijn vindt om dawless te werken, kun je voor een optie gaan waarbij je zowel met als zonder computer kunt werken. Dus een audio interface die ook als mixer functioneert (of vice versa). Bv de Tascam Model20. Ik geloof dat de Arturia 16rig ook standalone werkt.

Bij beide opties (en er zijn er nog meer) heb je flink wat inputs en heb je waarschijnlijk geen adat expander nodig. Dit scheelt (in mijn ervaring) weer wat gedoe.
Arturia 16rig kan idd ook standalone. je kan er standalone ook een midi controller aan hangen om je mixer mee te bedienen.

Heel. Veel. Oefenen.

Mixen blijft ook mijn achilleshiel, maar door het veel en doordacht te oefenen worden ze echt wel beter.

Zorg dat je eerst de basics op orde hebt, dus acceptabele monitoring en een multi-track opname zodat je achteraf nog dingen kan tweaken. Het mixen van een multi-track opname in een DAW is het meestal het makkelijkste (vanwege total recall). Met een mixer kan ook natuurlijk, maar dan moet je niet aan meerdere nummers tegelijk willen werken.

Verder vooral niet te snel naar plugins en extra technologie willen grijpen om "problemen" te fixen. Alles wat je doet (eq, compressie, fx, etc.) moet een duidelijke reden hebben, anders doe je maar wat. De basis volume-balans moet eerst helemaal in orde zijn, dat is je fundament, en daar besteed ik zelf de meeste tijd aan.

Deze video van Joe Gilder heeft mij veel geholpen:

Tascam Model 12 bedoel je hier neem ik aan.

Wat mixen betreft; compressie, equalizing en andere trucs da's achteraf, het begint met het goede volume en panning da's de basis, elk instrument op z'n eigen channel in je daw en als je heel precies bent of het moet pro zijn dan zorg je dat de drums ook per instrument hun eigen channel hebben, in een daw kan je met velocity al veel met drums regelen
Ik stel me altijd een band voor die voor m'n neus on stage staat, drums altijd centraal en de andere instrumenten geef je dan een plek aan de rechter- of linkerkant dmv panning.
Soms kan het zijn dat sommige frequenties in elkaar verzuipen en klinkt het muddy, dan kan je één van die instrumenten naar de andere kant pannen zodat ze meer uit elkaar staan.
Als je zorgt dat die verdeling eerst goed is dan komen daarna de kunstgrepen met plugins.

Een 8 in 8 out zoals bijv die Behringer die je noemt (of een andere) met Adat uitbreiding werkt prima of je moet een mixer hebben die alle kanalen je daw instuurt zoals bijv die Model 12, die verzend ook midi naar je daw

Laatst gewijzigd:
Ik heb hier ook een UMC 1820 die ik wilde gebruiken voor mijn setup. Maar heb 'm toch vervangen voor een Behringer XR18, iets duurder maar veel meer functionaliteit.
De 1820 heb ik nu aan een MPC One+ hangen zodat ik de kick, snare en cymbals via aparte outputs naar de XR18 kan sturen.
Let vooral op hoeveel inputs je nodig hebt, er kunnen zomaar ineens synths bijkomen, beter te veel inputs dan te weinig.

Dank voor de reakties,

Waarom kan je dat aan de bron niet aanpassen?

Ik heb geen idee wat die "bron" is, je geeft daar geen informatie over.
Ik heb nu :
1) mpc 37 keys
2) Dreadbox Typhon
3) Polyend play +
4) Polyend Synth
5) Hydrasynth desktop
6) Novation monostation.

Dus mijn mengpaneel is vol :
Vind het ook leuk om alles te gebruiken, en dan neem ik ook "live" op...en als dan toch de monostation veel te hard klinkt in de daw, dan kan ik er niets meer aan doen, dan gaat alles weer opnieuw..
Dawless heeft mijn voorkeur, maar als ik achteraf na het opnemen, per instrument de volumes kan aanpassen, dan ben ik al blij.
Maar heb ik dan nog wel een mengpaneel nodig?

Het is fijn om alles apart in de DAW binnen te krijgen, maar het is vooral een kwestie van nadenken over welk geluid waar past. Doorgaans geldt: Hoe dichter bij de bron je de problemen oplost, hoe beter.

Per geluid/spoor stel ik mezelf altijd de vragen:
- Waar wil ik het geluid hebben? (Wil ik ruimte en diepte suggereren? Dan stereo, eventueel met iets als autopanning of m/s bewerking en reverb. Of moet het juist een dominant rechtdoor geluid zijn, dan liever mono, in het midden en zonder ruimtelijke effecten).
- Is het geluid in balans met de rest? (Een loeiharde snare of hihat die pijn doet aan de oren is makkelijk opgelost met een volume aanpassing. Als een geluid te zacht is juist meer naar voren halen.)
- Botsen de frequenties met andere geluiden? (Voorbeeld 1: een diepe,lange 808-achtige kickdrum kan makkelijk botsen met een (sub)bass geluid. Dus sequence het dan zo dat ze niet gelijktijdig spelen, of gebruik side chaining compressie op de baslijn. Voorbeeld 2: ik heb een 4/4 house ritme maar ik wil daar een breakbeat bij. In die breakbeat loop zit echter een kick met veel bas die botst met de 4/4 kickdrum. Dus zet ik er een EQ op om de lage frequenties eruit te draaien)

Ik denk dat je al een aardig eind zou moeten komen met een simpele mixer zoals je nu hebt als je hier rekening mee houdt. In de DAW heb je, zeker ook achteraf, meer controle. Maar dezelfde problematiek om op te lossen. En zoals eerder iemand opmerkte, ook je afluistering is belangrijk. Als je niet goed kunt horen wat je doet, mix je in het donker.

Bonustip: gebruik EQ en volume vooral om weg te draaien in plaats van bij te draaien. De verleiding is vaak groot om sporen die niet uit de verf komen 'op te blazen' door volume flink harder te zetten en evt. mid/hoog op de EQ op te kloten. Het risico is dat je dit op steeds meer sporen gaat doen totdat er een heel vermoeiende, onplezierig luisterende mix ontstaat omdat alles op 11 staat. Vaak kun je beter de rest juist een stukje terug draaien.

Laatst gewijzigd:
Een van de betere tips die ik ooit kreeg voor een goede volumebalans: luister ook eens op heel laag volume, dan hoor je veel sneller wat te hard, of juist te zacht staat. Daarmee kan je met je huidige mixer al aan de slag, maar uiteindelijk is het prettig natuurlijk om alles apart te kunnen mixen in je daw. Ook dat kan je met je huidige mixer al, als je alles apart opneemt, spoor voor spoor. Als je echt in een keer een jam wilt opnemen werkt dat helaas niet natuurlijk.

Zelf heb ik een Behringer X32 rack en mix ik alles in Ableton. Ik heb daarbij ook een Console 1 MK3 systeem van softube, waardoor ik praktisch niet met mijn muis werk en volledige total recall heb van mijn mix. Uiteindelijk kan ik alle sporen te gelijk apart opnemen en later afmixen. Voor mij een hele fijne manier van out of the box werken met hardware, maar wel de voordelen van in the box processing :)

Ja, gewoon oefenen. Ikzelf werk de laatste tijd digitaal, dus wordt het perfect gemixed zodra ik klaar ben en hem afmix.

Dus mijn mengpaneel is vol :
Vind het ook leuk om alles te gebruiken, en dan neem ik ook "live" op...en als dan toch de monostation veel te hard klinkt in de daw, dan kan ik er niets meer aan doen, dan gaat alles weer opnieuw..
Dawless heeft mijn voorkeur, maar als ik achteraf na het opnemen, per instrument de volumes kan aanpassen, dan ben ik al blij.
Maar heb ik dan nog wel een mengpaneel nodig?
In je daw mixen heeft wel de voorkeur vind ik omdat je dan zo makkelijk van alles nog kan bijschaven of met plugins/FX nog kan doen, dan heb je of een andere interface nodig of bijv zoiets als @kobuz doet, er zijn verschillende mogelijkheden natuurlijk maar probeer het overzichtelijk te houden
Maar goed zou zijn als je eerst al je instrumenten gewoon je daw in laat komen en luistert en kijkt hoe het op de meters uitslaat en tegelijk regel je de volume en panning, da's de basis wat mij betreft.
Ook kan het handig zijn om even te weten hoe hard sommige hardware van zichzelf al je daw binnenkomt zodat je daar al een eerste begin maakt en je qua volume al een beetje in de goede richting zit.

Back