Gezocht: scan van oudere MIDI 1.0 Specificatie (voor 1996)

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Hoi

Ik ben bezig aan een artikel over Midi Clock, en ik meen me te herinneren dat in oudere versies (pre 1996) van de MIDI 1.0 Spec een ietwat andere bewoording gebruikt wordt.
Het gaat mij om de paragraaf "System Realtime Messages", meer bepaald de uitleg bij "Timing Clock"

TIMING CLOCK:
Clock-based MIDI systems are synchronized with this message, which is sent at a rate of 24 per quarter note. If Timing Clocks (F8H) are sent during idle time they should be sent at the current tempo setting of the transmitter even while it is not playing. Receivers which are synchronized to incoming Real Time messages (MIDI Sync mode) can thus phase lock their internal clocks while waiting for a Start (FAH) or Continue (FBH) command.
Ik herinner dat er in een oudere versie van deze tekst duidelijker aangeraden wordt om "timing clocks" te sturen gedurende "idle time". Echter vind ik totaal niet meer terug waar ik die oudere versie gelezen heb, al een eind aan het zoeken online maar geen success.

Ik heb wel een scan 4.2 versie van 1995 gevonden (daar spreken ze nog van "slaved" ipv "synchronized", heel woke voor die tijd al;)), maar verder zit daar geen verschil in. Ik zoek dus iets van nog eerder.
De huidige versie (van de midi.org website) is 4.2.1 (feb 1996)

De midi spec bestaat al van 1983 en is volgens mij voor het eerst echt in documentvorm verschenen in 1985. Echter was dat vroeger een betalend gedrukt naslagwerk, vandaar er geen PDF hiervan snel te vinden valt. Maar er moet ergens toch wel iets hiervan circuleren.

Mocht iemand toevallig zo'n oud naslagwerk liggen hebben, of scans of dergelijke, zou ik het heel fijn vinden om de relevante delen hiervan te lezen.

Alvast bedankt :okdan:

Ik weet niet hoe oud deze pdf is….

Attachments

• Somascape _ MIDI Ways - Guide to the MIDI 10 technical specification.pdf
    427,6 KB · Bekeken: 103
Vraagje stellen aan Espen? Die heeft n boel oude magazines loggen

Vanaf pagina 39
Deze had ik ook al tegengekomen.. Zeer interessant dit magazine (vooral de synth ads en prijzen ;)), maar dit is ook een herinterpretatie van de spec. Ik zoek echt de officiële spec documentatie..

een vraagje hier loslaten? +15k leden

www.facebook. com/groups/vintagesynthrepair

ik zet die spatie omdat anders t een rare link genereert hier

Ik ken die groep (en ben lid)
Heb echter ontzettend veel vertrouwen in de collectieve kennis van dit forum :halleluja

boek uit '89, hans timmermans : MIDI, muziek en computers (Kluwer ISBN 9020121669)

helaas ook hier geen scan van de MIDI spec in bijlage/appendix - waarschijnlijk om de reden die je al aangaf

hoofdstuk MIDI protocol, paragraaf 9.5 System realtime
bestaat uit:
timing clock
start
continue
stop
active sensing
system reset

zoals je kan zien werd reeds in '88 (toen werd het boek geschreven) bovenstaande benamingen gebruikt

In die tijd was ik geabonneerd op het tijdschrift Polyphony (later Electronic Musician) en meende mij te herinneren dat ze die specs hadden gepubliceerd. Maar dat blijkt niet waar. In deze uitgave june 1983 (ik heb zelf de papieren uitgave nog!) wordt wel in 2 artikelen het een en ander gezegd over de timing clock. Misschien heb je daar wat aan. In het artikel Hardware Fundamentals wordt wel gezegd dat de midi specs in de uitgave van feb 1983 zijn gepubliceerd, maar dat is niet waar dus. Ik heb namelijk ook die uitgave nog in papier en het artikel staat er niet in ;{. Misschien heb ik je hopelijk toch op een spoor gezet. Iemand die in die tijd heel veel publiceerde over midi en aanverwante zaken is Craig Anderton en hij is volgens mij via zijn website te bereiken.

Ik heb ook nog het boek MIDI Programming for Macintosh (uitgegeven in 1988) geschreven door Steve DeFuria and Joe Scacciaferro (pff wat een auteursnamen!) inclusief bijbehorende diskette. Daarin geven ze (de) MIDI specs van v1.0 en gebruiken ze zowel Midi Clock als Timing Clock, wrsch om hetzelfde aan te geven...

Laatst gewijzigd:
Het gaat mij vooral om de (oorspronkelijke) aanbeveling om altijd clock te sturen (los van start of stop) terwijl de verwoording nu dit eerder aan de implementatie overlaat en geen duidelijke aanbeveling geeft

Het gaat mij vooral om de (oorspronkelijke) aanbeveling om altijd clock te sturen (los van start of stop) terwijl de verwoording nu dit eerder aan de implementatie overlaat en geen duidelijke aanbeveling geeft
Ah duidelijk. Dan ben je idd op zoek naar de echt originele (eerste) publicatie zo rond 1983, dus niet naar artikelen waarin anderen het op hun manier interpreteren c.q. implementeren.

Precies
Alle officiele publicaties tussen 1983 en 1995 in feite
al is de rest soms ook interessant. Zo heb ik bvb een artikel van bob moog waar hij min of meer zegt dat er altijd klok moet zijn

heeft hij het dan niet over analoge clock ipv MIDI clock ?

trouwens, er zijn wel een aantal sequencers die constant MIDI clock sturen - ook als ze niet lopen (bv. AKAI MPC 4000)

Back