Rvooh
Gepokt en gemazeld
Hoi
Ik ben bezig aan een artikel over Midi Clock, en ik meen me te herinneren dat in oudere versies (pre 1996) van de MIDI 1.0 Spec een ietwat andere bewoording gebruikt wordt.
Het gaat mij om de paragraaf "System Realtime Messages", meer bepaald de uitleg bij "Timing Clock"
Ik heb wel een scan 4.2 versie van 1995 gevonden (daar spreken ze nog van "slaved" ipv "synchronized", heel woke voor die tijd al
), maar verder zit daar geen verschil in. Ik zoek dus iets van nog eerder.
De huidige versie (van de midi.org website) is 4.2.1 (feb 1996)
De midi spec bestaat al van 1983 en is volgens mij voor het eerst echt in documentvorm verschenen in 1985. Echter was dat vroeger een betalend gedrukt naslagwerk, vandaar er geen PDF hiervan snel te vinden valt. Maar er moet ergens toch wel iets hiervan circuleren.
Mocht iemand toevallig zo'n oud naslagwerk liggen hebben, of scans of dergelijke, zou ik het heel fijn vinden om de relevante delen hiervan te lezen.
Alvast bedankt
Ik ben bezig aan een artikel over Midi Clock, en ik meen me te herinneren dat in oudere versies (pre 1996) van de MIDI 1.0 Spec een ietwat andere bewoording gebruikt wordt.
Het gaat mij om de paragraaf "System Realtime Messages", meer bepaald de uitleg bij "Timing Clock"
Ik herinner dat er in een oudere versie van deze tekst duidelijker aangeraden wordt om "timing clocks" te sturen gedurende "idle time". Echter vind ik totaal niet meer terug waar ik die oudere versie gelezen heb, al een eind aan het zoeken online maar geen success.TIMING CLOCK:
Clock-based MIDI systems are synchronized with this message, which is sent at a rate of 24 per quarter note. If Timing Clocks (F8H) are sent during idle time they should be sent at the current tempo setting of the transmitter even while it is not playing. Receivers which are synchronized to incoming Real Time messages (MIDI Sync mode) can thus phase lock their internal clocks while waiting for a Start (FAH) or Continue (FBH) command.
Ik heb wel een scan 4.2 versie van 1995 gevonden (daar spreken ze nog van "slaved" ipv "synchronized", heel woke voor die tijd al
), maar verder zit daar geen verschil in. Ik zoek dus iets van nog eerder.De huidige versie (van de midi.org website) is 4.2.1 (feb 1996)
De midi spec bestaat al van 1983 en is volgens mij voor het eerst echt in documentvorm verschenen in 1985. Echter was dat vroeger een betalend gedrukt naslagwerk, vandaar er geen PDF hiervan snel te vinden valt. Maar er moet ergens toch wel iets hiervan circuleren.
Mocht iemand toevallig zo'n oud naslagwerk liggen hebben, of scans of dergelijke, zou ik het heel fijn vinden om de relevante delen hiervan te lezen.
Alvast bedankt

. Misschien heb ik je hopelijk toch op een spoor gezet. Iemand die in die tijd heel veel publiceerde over midi en aanverwante zaken is