Yamaha CS-30

Ik kom wel eens bij R-ond en die heeft een CS-30. Ik vind het een van de coolste synths waar ik ooit mee heb zitten prutsen. Instand acid, en met een eigen karakter. Die 2 multimode filters klinken erg goed en de sequencer maakt het helemaal een vet ding.

Ik wil er ook 1.

Nog een videoclip (erg '80ties) gevonden met een CS 30, en dan nog wel met één van mijn synth-helden nl. Reinhold Heil (o.a. Spliff, Nina Hagen Band). Hier met zijn inmiddels overleden vriendin Rosa Precht (toetseniste Ulla Meinecke Band) in hun hobby-project Cosa Rosa. In de clip is ook nog een CS 01 mk2 te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=zVWvAZZ2ymA

Nog een videoclip (erg '80ties) gevonden met een CS 30, en dan nog wel met één van mijn synth-helden nl. Reinhold Heil
http://www.youtube.com/watch?v=zVWvAZZ2ymA

En die woont tegenwoordig fijn in de VS, in Californie waar hij o.a. muziek maakt voor films......das wel weer wat anders dan Nina Hagen :)

Ik heb meerdere analoge ex-synths van Reinhold in mijn bezit, hele toffe,
getalenteerde gast is dat.

Ik heb gewoon meerdere (analoge) synths van Reinhold Heil gekocht door de jaren heen, hij werkt tegenwoordig vooral met software, vooral omdat total recall voor hem noodzaak is.
Hij moet/wil snel kunnen werken zo ook de mensen om hem heen, die voor hem werken, dus zijn oude analoge synths stonden uiteindelijk weg te stoffen in zijn opslag in Santa Barbara.............nu staan ze hier, athans de mooiste :)

Nou maak je me toch nieuwsgierig. Vertel...

Mark Shreeve (solo, Redshift, ARC) is een gebruiker van het eerste uur. Volgens mij heeft hij hem nog steeds. Wat de Synthex is voor Jarre en het Striing-Ensemble voor Akikaze. De bassequence in "Flight over Kai Tak" van Neuronium op "Digital dream" komt ook uit een CS-30. Op een gegeven moment wordt het aantal stappen van 4 naar 8 gewijzigd.
Ik heb hem ook gehad, want de oude Neuroniumsound met Carlos Guirao past helemaal bij mijn opvattingen over hoe kosmische muziek moet klinken. Ik heb hem in 1998 voor 800 piek (gulden) gekocht van een collega en later doorverpatst voor 1000. Een van de weinige synths waarop ik winst heb gemaakt. Oberheim was toen net te laat! Ik vond hem ook dun en onlogisch, maar wel veelzijdig. Per oscillator een filter en versterker. Ik heb er de baslijn mee gemaakt op een van mijn Italo-nummers, verder niets. Ik had er meer mee moeten experimenteren. Ik heb nu de CS-40M, van Oberheim gekocht, en die vind ik toch een stuk krachtiger, ook zonder unison, maar zoals Oberheim al schreef, dat is een ander ontwerp.

Waarschijnlijk ga ik nu iets heel doms zeggen en heb ik iets ontdekt dat sommigen al laaaang wisten........:D Maar het kan ook zijn dat sommige CS-30 bezitters hier toch wat aan hebben.

Bij "normaal" gebruik van de sequencer (het omzetten van de schakelaars op het frontpaneel) doen twee functies het niet zoals jullie wel weten: detune VCO1 en het moduleren van VCO 2 door VCO 1. Dat is jammer, want het is juist leuk om ook met die controls te pielen als je sequence loopt.

Maar goed, dit is eigenlijk simpel te verhelpen want de sequencer van de CS-30 heeft ook een external out om andere bakken mee aan te sturen. Als je die external out gewoon weer verbindt met de CV/Gate in dan heb je dus meer functionaliteit voor hetzelfde geld ;) Op deze manier klinken je sequences nog geflipter zogezegd :okdan:

Anyway, best mogelijk dus dat ik de enige was die dat nog niet wist :o:

Misschien heb ik nog een andere leuke tip voor CS-30 bezitters.....ik ben er vanavond weer eens mee aan het klooien en heb voor mezelf weer wat nieuws ontdekt.

De CS-30 heeft 3 audio uitgangen, te weten VCA 1, VCA 2 en VCA 1+2. Met de balance regelaar aan de rechterkant kan je de mixverhouding instellen van beide VCA's. Nou gebruik ik bijna altijd de VCA 1+2 uitgang naar de mengtafel (heb hem zelf nog nooit in "stereo" gebruikt maar dat kan dus wel eventueel). Een van de 2 overgebleven uitgangen kan je vervolgens routen naar de external in, waarmee je erg leuke dingen kunt doen.

Zo kun je een feedback loop maken, net als je bijvoorbeeld op een Minimoog kan (al weet ik niet of je hem hiermee kan beschadigen dus ik ben daar altijd wat voorzichtig mee). Leuker is echter om je VCA's, VCF's of je VCO's hiermee te moduleren! Dit zorgt echt voor weer veel meer mogelijkheden waarmee je voornamelijk geflipte, modular-achtige klanken kan maken. Zeker ook in combinatie met de MOD VCO 2 knop en de ringmodulator, omdat je zo veel dingen door elkaar kunt laten beinvloeden.

Bedenk ook dat je 1 van de VCO's kunt overschakelen naar "SEQ", zodat deze niet door het keyboard wordt beinvloed. Als de sequencer niet loopt betekent dit in de praktijk dat je gewoon een soort "keyboard off" functie hebt; de VCA kan je instellen met behulp van de "FEET" regelaar en verder sweepen met de draaiknop van step 1 in de sequencer :okdan: Op deze manier kan je nog weer gekkere dingen doen dus!

Qua modulatie gaat de CS-30 dus nog verder dan de meeste mensen misschien weten en dat is altijd een goede zaak. Ik zie aan mijn eerste post in deze draad dat ik hem nu bijna 4 jaar heb en hij verveelt me nog steeds niet.....in die tijd zijn er aardig wat analoogjes bij gekomen, maar toch blijf ik onverminderd enthousiast over deze bak! :luv:

ik zou verder alles wegdoen als ik jou was ;)
nee hoor, flauwekul, de yamaha cs30 is sowieso al een wonderbak met zijn vrije routing naar 2-van-alles en als je dan ook nog na tijden weer wat anders verzint. tja, dat is toch wat een synth leuk maakt. maar eh, ik denk niet dat je veel kan beschadigen als je het geluid van de vco's weer ergens terugstopt in de yamaha.

ik zou verder alles wegdoen als ik jou was ;)
nee hoor, flauwekul, de yamaha cs30 is sowieso al een wonderbak met zijn vrije routing naar 2-van-alles en als je dan ook nog na tijden weer wat anders verzint. tja, dat is toch wat een synth leuk maakt. maar eh, ik denk niet dat je veel kan beschadigen als je het geluid van de vco's weer ergens terugstopt in de yamaha.

:) Nee, ik denk dat als ik 1 synth mocht houden, dat het dan de Pro One zou zijn omdat deze zo veelzijdig is. Ik heb die laatst trouwens gecalibreerd (ik heb hem nog niet zo lang) en de oscillators lopen nu over het hele bereik perfect in de pas, zodat hij weer loeistrak klinkt en goed in te stellen is.

De CS-30 zou als enige bak niet de beste keus zijn, ben ik eerlijk in, maar voor erbij is hij echt gaaf. Juist ook omdat de filters zo anders klinken. Niet slecht of dun vind ik, maar gewoon anders dan bijvoorbeeld een Moog of een Roland. Vocal-achtige sounds zijn bijvoorbeeld ook goed te maken, met behulp van het band-pass filter. En de sequencer is natuurlijk fun, op en andere manier dan die van de Pro-One weer....

En ach Leo, ik kan maar slecht afstand doen van de meeste synths; ik kan om die reden ook beter niets meer kopen. Waar ik nog wel eens benieuwd naar ben is een SH-5 of SH-7, of bijvoorbeeld een Evolver, maar voorlopig gaat echt even het slot erop :D

sh5 is precies de synth die ik in gedachten had als 'enige synth' toen ik je post begon te lezen.

Nou, jullie maken me wel weer nieuwsgierig....

Voorlopig doe ik het maar even met mijn SH-1 :D Maar als die een voorbode is van hoe de SH-5 klinkt, dan moet die inderdaad wel goed zijn.

Als ik eens tijd / zin heb zal ik overigens wat geluiden van de CS-30 gaan posten in deze draad, om wat vooroordelen weg te nemen bij sommige mensen ;) Ik ben niet zo'n geluidenposter, maar het zal toch eens moeten gebeuren.

stond ook een cs30 op MP, ik haal hem maandag op, alleen het klavier was iets mee maar deed het wel.
Ik vond het wel een hele vette bak vooral voor electro

goed dat ik het van jou hoor, want die kerel reageert helemaal niet ;)
nou ja, dan doe ik het maar met de sh101 (ipv de evolver hè, heb er nog steeds maar 1). die viel me trouwens ook weer erg mee, zeker met de wah erachter en een ue405 waar ik toevallig tegenaan liep. maar sorry, on topic, nou ja, haf dan: die sh5 is echt zo'n synth die van alles kan: dikke bass, weirde sounds, leads/strings, scheuren. echt een mooie synth.

Op mij reageert -ie wel. Zal wel doenbaar zijn (brak ICtje). Succes ermee Rombraz (toch wel genoeg geboden he). Mijn CS30 komt er wel eens (voor een normale prijs).

Ik betaal er 700 voor, hij gaf me zijn nummer ik kon hem maandag direct ophalen,

Zal wel een simpel chippie zijn. 700 euro, mmmpff, wie weet. Ik niet in ieder geval! Er staat er nog een te wachten (achter een boom in de bocht, de blaadjes vallen weer).

Back