Nieuw: Novation Launch Control XL 3

1755445294459.png

Novation heeft zijn midiconroller Launch Control XL een upgrade gegeven. De verbeteringen ten opzichte van de vorige versie zijn:
  • Nieuw uiterlijk
    De mk 3 heeft een strak en minimalistisch design dat moderner oogt dan de mk 2.
  • Oled-display
    Voor het eerst is een klein, helder oled‑scherm aanwezig. het toont parameters en instellingen direct op het apparaat.
  • Endless encoders met rgb‑leds
    In plaats van vaste draaiknoppen heeft de mk 3 nu oneindige encoders met rgb‑ledfeedback. dit biedt visuele aanwijzingen over de waarden .
  • Transport-bediening
    Aparte knoppen voor play, stop en record zijn nieuw en maken het bedienen van de daw sneller en intuïtiever.
  • Full midi‑din aansluitingen (in/out/thru)
    De mk 3 ondersteunt hardware‑only (daw‑loze) setups dankzij volledige 5‑pins midi‑din aansluitingen.
  • Meer flexibility in modes op het apparaat zelf
    Je kunt nu presets (“Custom Modes”) direct op de hardware laden en wisselen, zonder een computer.
  • Nieuw stroomsysteem: usb en netstroom
    MK 3 kan zowel via usb‑kabel werken als op netstroom, wat handig is voor standalone gebruik.
  • Betere mapping
  • Presets gebruik je met components‑software. encoders, faders en knoppen zijn dieper configureerbaar. ideaal voor hybride setups met hardware én daw.

Musicradar heeft hem al getest en is enthousiast. Ik gebruik zelf de oude versie en ben daar erg enthousiast over. Het maakt omgaan met VST´s een stuk interactiever in de studio en live is het kastje een feestje in combinatie met bijvoorbeeld Ableton Live. Ook omdat hij klein is en niets weegt. “New look, new display, new features, proper MIDI out – this is a big update and we truly rate it”: Novation Launch Control XL 3 review

Mooi! Die gaat er wel komen denk ik! Prijs? 199?

Ziet er netjes uit, als ik de Launchcontrol veel zou gebruiken zou de nieuwe wel wat zijn denk ik maar hij staat vaker op de plank dus voorlopig nog even niet.

Mooi, nog even en dan kan ik eindelijk ergens een MKII goedkoper op de kop tikken 😜
Die waren al niet duur, de mijne was 100 euro een paar jaar terug.

"Aparte knoppen voor play, stop en record zijn nieuw en maken het bedienen van de daw sneller en intuïtiever."

Jezus het zal een keer tijd worden ook heeej. Ik kocht eens een Launchpad Mini mk3 om vanuit een uithoek ook Live te kunnen bedienen en kon niet geloven dat die knoppen er niet gewoon standaard opzitten.

ja super gaaf mooi ding. mk2 heb ik 8 jaar lang mee getoerd en die was echt onverwoestbaar tussen de sokken en toiletspullen. fijne aan de mk2 was dat hij echt heel compact was.. komende van de lompe BCR toen naar de evolution uc33 die altijd issues had met usb connectie.... toen de launchpad.. enkel eens een paar potjes moeten vervangen maar die kreeg ik zelfs gratis op gestuurd van Novation.. ik denk dat de endless encoders m'n enige minpunt zijn op de mk3.. je kon met die pots op de mk2 best wel lekker zwepen en ze waren zeer responsief voor usb. hoe cool dat je nu standalone met die mk3 kan werken..

Laatst gewijzigd:
Ik heb de Launchkey mkIV en die encoders voelen goed aan. Beetje weerstand (vergelijkbaar met een potentiometer) en geen klikkende stappen zoals op oudere encoders.

Vorig jaar de mk2 aangeschaft, prima ding en tevreden over...deze ziet er wat gelikter uit. Wel cool dat 'ie ook daw-less kan.

Ziet er cool uit. Jammer van de endless encoders. Snap dat echt niet. Je koopt een midi controller voor de hands-on ervaring, en vervolgens moet je heel goed op je endless encoder ledje letten om te zien waar je precies zit. Je wilt dat toch gewoon blind kunnen bedienen?

Je wilt dat toch gewoon blind kunnen bedienen?

Goed punt! Dat doe ik ook altijd voordat ik een nieuwe partij aanzet, even blind de knop naar links draaien zodat ik zeker weet dat bijv. het filter dicht zit. Dan wil je niet naar een ledje of display kijken om de setting te controleren. Ik weet alleen niet hoe dit op de nieuwe versie uitpakt, dan moet ik hem eerst testen.

Goed punt! Dat doe ik ook altijd voordat ik een nieuwe partij aanzet, even blind de knop naar links draaien zodat ik zeker weet dat bijv. het filter dicht zit. Dan wil je niet naar een ledje of display kijken om de setting te controleren. Ik weet alleen niet hoe dit op de nieuwe versie uitpakt, dan moet ik hem eerst testen.

Ik hoor het graag :) Want voor de rest ziet het er super handig uit, bijvoorbeeld als extra controller naast je keyboard.

Ik hoor het graag :) Want voor de rest ziet het er super handig uit, bijvoorbeeld als extra controller naast je keyboard.

Ik kocht hem ooit impulsief als extra controller voor mijn live-set. Nu is het mijn meestgebruikte apparaat in de studio. Ik wijs een instelling toe en noteer het nummer dan in de tracknaam, 3/1 is de eerste draaiknop van kanaal 3 etc. Ook heb ik vaste instellingen: kanaal 2 is voor bas, 3 en 4 voor synths, 6 voor pads etc. Die vind ik blind.

Zo kan ik altijd live musiceren en zit ik niet vast aan de muis. En die knoppen werken kanaal onafhankelijk. Je hoeft dus niet eerst het juiste kanaal in je DAW te selecteren of een VST te openen voor er wat gebeurt.

Laatst gewijzigd:
Ziet er cool uit. Jammer van de endless encoders. Snap dat echt niet. Je koopt een midi controller voor de hands-on ervaring, en vervolgens moet je heel goed op je endless encoder ledje letten om te zien waar je precies zit. Je wilt dat toch gewoon blind kunnen bedienen?
Grappig. Ik heb liever endless zelf als ik de knoppen voor meerdere dingen gebruik.
En aangezien ik elke keer andere devices bedien, is endless voor mij handig.
Bij 'one knob per function' is het niet handig idd (behalve dat je dan geen jump hebt als je gaat draaien)
Maar 'motorized knobs' is natuurlijk het beste van beide werelden.
(alleen wel weer prijzig en waarschijnlijk ook meer risico op kapot gaan)

Ik ben overigens net weer meer met een DAW (Ableton Live) aan het doen, dus heb de ideale setup nog niet gevonden.
De Launchkey Mk4 mag de 'one and only' controller zijn nu, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik ben (denk ik) verwend met 4 jaar DAWLess jammen waar elk knopje gewoon doet wat het hoort te doen en ik niks in hoef te stellen.
Dat is in een DAW toch altijd een beetje behelpen (ook al doet Novation dat prima met de native devices die macro controls hebben)
Maar bij een VST moet je direct weer aan het mappen (voor zover ik ondertussen heb ondervonden).

Back