Nieuw: Novation Launch Control XL 3

1755445294459.png

Novation heeft zijn midiconroller Launch Control XL een upgrade gegeven. De verbeteringen ten opzichte van de vorige versie zijn:
  • Nieuw uiterlijk
    De mk 3 heeft een strak en minimalistisch design dat moderner oogt dan de mk 2.
  • Oled-display
    Voor het eerst is een klein, helder oled‑scherm aanwezig. het toont parameters en instellingen direct op het apparaat.
  • Endless encoders met rgb‑leds
    In plaats van vaste draaiknoppen heeft de mk 3 nu oneindige encoders met rgb‑ledfeedback. dit biedt visuele aanwijzingen over de waarden .
  • Transport-bediening
    Aparte knoppen voor play, stop en record zijn nieuw en maken het bedienen van de daw sneller en intuïtiever.
  • Full midi‑din aansluitingen (in/out/thru)
    De mk 3 ondersteunt hardware‑only (daw‑loze) setups dankzij volledige 5‑pins midi‑din aansluitingen.
  • Meer flexibility in modes op het apparaat zelf
    Je kunt nu presets (“Custom Modes”) direct op de hardware laden en wisselen, zonder een computer.
  • Nieuw stroomsysteem: usb en netstroom
    MK 3 kan zowel via usb‑kabel werken als op netstroom, wat handig is voor standalone gebruik.
  • Betere mapping
  • Presets gebruik je met components‑software. encoders, faders en knoppen zijn dieper configureerbaar. ideaal voor hybride setups met hardware én daw.

Musicradar heeft hem al getest en is enthousiast. Ik gebruik zelf de oude versie en ben daar erg enthousiast over. Het maakt omgaan met VST´s een stuk interactiever in de studio en live is het kastje een feestje in combinatie met bijvoorbeeld Ableton Live. Ook omdat hij klein is en niets weegt. “New look, new display, new features, proper MIDI out – this is a big update and we truly rate it”: Novation Launch Control XL 3 review

Ja zie t idd…blijkbaar dan. Wellicht dat de verkoper op de vingers is getikt vanwege een te lage prijs?

Tsja of zoiets idd, containertje leeg, hop oude prijs…

Komt donderdag binnen, ben benieuwd

Gister ff geprogrammeerd en getest. Knoppen en schuiven voelen goed, ledjes zijn leuk voor de kleur en je oriëntatie. Maar de felheid bij terugdraaien geeft je geen gevoel van waar je bent met je knop, display helpt wel.

Nadeel van hoe ik m wil gebruiken is dat de knoppen van m’n elektrons geen info geven over de stand, dus bij switchen pattern moet ik alsnog op zoek naar waar de value van de knop is, en moet m dan dus gewoon oppikken.bij een jam in 1 pattern werkt t prima.

Vind t wel jammer dat ik geen 2 apparaten kan aansturen, omdat je niet per control een midi output kunt selecteren. Nu luistert m’n digitakt dus ook naar de cc-s die eigenlijk voor de Digitone zijn bedoeld. Ik gebruik nu alleen de fx voor Digitone op kanaal 9, zodat ik de digitakt kan controller, en de fx van de Digitone.

Verder prima gebouwd, voelt lekker aan, prima controller voor dit geld.

Mocht iemand hem gemist hebben:

Ik heb zelf 1 unit gekocht in augustus 2025 voor 189 euro.

Echter is ie overbodig geworden ivm een upgrade van native instruments. Zodoende te koop voor 175

Hmmm, ik twijfel of ik hem weer retour stuur. Blijkt dat je voor de DAW control functionaliteit Ableton 12 of hoger nodig hebt. Ik heb niet zo de behoefte om te upgraden vanaf v11. Nu is het dus een 'domme' midi controller waar ik zelf per project alles moet midi mappen. Ik vond juist de DAW controls (bijv zoomen / loopen / etc in arrangement view) interessant. Bummer.

EDIT: Contact gehad met Novation support, en zij waren niet op de hoogte van enige plannen om ooit oudere versies te gaan ondersteunen. Helaasch pindakaasch.

Laatst gewijzigd:
Hmmm, ik twijfel of ik hem weer retour stuur. Blijkt dat je voor de DAW control functionaliteit Ableton 12 of hoger nodig hebt. Ik heb niet zo de behoefte om te upgraden vanaf v11. Nu is het dus een 'domme' midi controller waar ik zelf per project alles moet midi mappen. Ik vond juist de DAW controls (bijv zoomen / loopen / etc in arrangement view) interessant. Bummer.

EDIT: Contact gehad met Novation support, en zij waren niet op de hoogte van enige plannen om ooit oudere versies te gaan ondersteunen. Helaasch pindakaasch.
Balen, ik las ook al zoiets. En mijn huidige setup ondersteund Ableton 12 niet, dus zit zelf nog even vast op 11. Hoe moeilijk is het om ondersteuning te geven voor 1 versie lager zou je denken.

Inmiddels heb ik een usb midi hub waardoor de xl2 ook gewoon werkt met mijn hardware. Ik kijk het nog even aan. Kortingsacties komen vaak genoeg voorbij.

in het begin kreeg ik hem ook niet aan de praat. Maar het is idd pas te gebruiken vanaf versie 12.2.5

New Features and Improvements​

Control Surfaces​

• Added control surface support for the Novation Launch Control XL 3.

'k heb eentje besteld op amazon, voor 173 euro, levering over 6 maanden. Mijn ervaring is dat die leveringstermijnen niet kloppen en t veel eerder arriveert, en dan nog, amazon is altijd geld terug dus. 't is ook niet dat ik t absoluut nodig heb: kan dienen als een track ver klaar is voor de edits te doen, zo ver ben k nog wel ff niet.
ik draai ableton 11 en ik wil enkel faders de rest interesseert me niet. En 12 even min.
Er komen vast wel ergens midi mappings te delen voor de ouwe. Ik ga er me niet mee bezighouden, k deed dat ooit voor faderfox en denon en herinner me dat ik er iemand voor ging betalen om er vanaf te zijn :D

Back