Nonlinear labs C15

De Company leeft al meer dan 10 jaar maar van één synth,de C15.Opmerkelijk vind ik dat.
De ontwerper was ook één van de oprichters van native Instruments geweest.Stefan Schmitt.

Ik heb er paar keer mee gespeeld. Mooie synth met erg veel mogelijkheden, goede klank en fijne bouw/klavier. Maar degene die heeft bedacht om per parameter een drukknopje op het frontpaneel te zetten maar waar je alles met maar 1 encoder in moet stellen, mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen, wat een drama is dat. Voor mij reden er met een flinke boog omheen te lopen. Je kunt hem ook editen met een PC-editor maar dan kun je bij wijze van spreken net zo goed een plugin gebruiken. Dus vooral leuk voor de preset skippers en masochisten.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik heb er interessante dingen uit horen komen, maar sinds de Peak, Hydrasynth en vooral de Iridium weet ik dat interface alle verschil maakt.....althans voor mij.
Met het bedrag dat ervoor wordt gevraagd kan ik interessantere dingen doen.

• Duimpje
De draaiknoppen waren duidelijk uitverkocht.

Ieder apparaat heeft trade-offs, maar als er dan toch een trade-off qua UI gedaan moeten worden dan zou dit kostenbesparend moeten zijn – niet verhogend – zeker voor een 100% digitale synth. Op hun website pronken ze met hun mobiele app en ingebouwde webserver:

"The C15 can visualize its parameters and presets on a computer or a mobile device. This means that - parallel to its hardware user interface - you get a graphical user interface that shows more information simultaneously. Especially on devices with a touch screen the navigation and editing is intuitive and fast. Especially on devices with a touch screen the navigation and editing is intuitive and fast."

Dat is natuurlijk totale marketing-bullshit om een slechte hardware UI goed te praten. Ze hadden net zoals een kleine partij als Waldorf bijvoorbeeld Axel Hartmann kunnen inhuren om er een degelijk ontwerp voor te maken, dan zou de potentie van de sound engine veel meer tot z'n recht komen.

Interessante gear?? Je kunt hem zo bestellen bij die Stefan.

Hoe simpel kan het zijn één knop per functie en één grote draaiknop voor je waardes in te geven.Het blijft compact.I like it.
Of heb je liever vol met draaiknopjes aan boutique formaat.
So what?De klank is het voornaamste doel.

Hoe simpel kan het zijn één knop per functie en één grote draaiknop voor je waardes in te geven.Het blijft compact.I like it.
Het is niet ingewikkeld maar het werkt gewoon kut. Je kunt maar één parameter tegelijk bedienen zelfs als je twee handen gebruikt bij het editen. Er zijn zat synths met heel veel opties die dit echt veel beter doen dus het is ook geen of-of "wat heb je liever" verhaal (valse tegenstelling). Het is gewoon slecht design en een betreurenswaardige keuze voor zo'n mooie synth.

• Duimpje
Het is een kapot bezuinigd onding.
Het meest indrukwekkende is nog de youtube hype campagne.

De klank is het voornaamste doel.

Dat dacht ik ook altijd, maar voor mij geldt dat niet meer.
Een instrument kan geweldig klinken, maar als ik het er vanwege een gebrekkige interface niet uit kan krijgen.....tja.
Wat een gebrekkig interface dan is is natuurlijk heel persoonlijk, maar de C15 schoort bij mij wat dat aangaat heel hoog.

Frustratievrij muziek maken is hier het voornaamste doel. Aan goede klank die onbereikbaar is heb ik niks.

Groove Synthesis snapte dat met de 3rd Wave bijvoorbeeld wel. Dat is ook een kleine club, maar dankzij een goed design maken zij hun toffe klank engine wél toegankelijk voor hun gebruikers. En mede daardoor zijn zij inmiddels succesvoller dan Nonlinear Labs en kunnen ze nu een aantal uitgeklede varianten aanbieden voor een zachtere prijs.

Voor mij blijft de klank het belangrijkste wat er is, daarvoor ga ik een synth niet weigeren als ie wat moeilijker te bedienen valt.Alles went.3 uur per dag op een smartphone zitten duiken in menu's, geen probleem, maar o wee als er een draaiknopje te weinig is op een synth.

Tja, ieder zijn ding. Ik had er aanvankelijke milde GAS voor, maar iedere keer dat ik het ding in het wild tegenkwam en mocht bepotelen werd dat minder. De filosofie van het apparaat is ook wel apart, in instantie wilden de makers er niet eens MIDI opzetten omdat het zou afdoen aan het puristische 'spelers' karakter van de synth, maar hebben dat uiteindelijk op moeten geven omdat niemand het accepteerde. Het leven is te kort voor synths die je tegenwerken in plaats van meewerken. Ik denk dat je het sowieso pas kunt beoordelen als je het zelf een keer geprobeerd hebt.

Back