Bitwig 6 (beta) is uit!

SB-SIX

Ouwe rot
Ziet er heel veel belovend uit!

Main features:
- Clip aliases
- Veel vernieuwingen voor editen automation, incl automation clips
- Global key signatures (ook te automaten)
- Nieuwe UI met veel handige verbeteringen

Attachments

• Bitwig-Studio-6-T-770x425.jpg
    Bitwig-Studio-6-T-770x425.jpg
    127,1 KB · Bekeken: 163
Eerste indruk is idd heel goed, voelt een beetje als Bitwig in het begin... muziek op nr.1, soundengineering-nerdism is een beetje terug gedrongen, zelfs de video's op youtube zijn een stuk professioneler, niet die vage stuntelende Dave of Steve... nice voor Beta 1

Ik heb vanochtend een beetje zitten bladeren en spelen in beta 1 en ik moet zeggen Btwig is er een stuk leuker en handiger op geworden.
Ik weet zeker dat ze een stuk minder mensen (zoals ik) weggejaagd zouden hebben als ze dit eerder hadden gedaan.:stupid
Ik blijf dan ook bij Cubase maar ik het wordt leuker en makkelijker om onaffe in bitwig gemaakte tracks en ideeën af te maken.

Na jaren zinloze liflafjes eindelijk de basis aanpakken. Beetje laat?
De ene zijn liflafje is de andere zijn grootste request. Persoonlijk vind ik die nieuwe tools om toch maar in key te blijven maar flauwekul, maar voor anderen met minder achtergrond zal dit een langverwachte request zijn.

Ik ben een paar jaar geleden met Bitwig aan de slag gegaan omdat Live nogal liep te slacken met MPE support e.d. en ik vond het bizar dat er zoveel basale dingen niet of half aanwezig waren maar ondertussen de betaalde abo-periode werd gevuld met allerlei updates die op zijn best 'nice to have' waren zoals exotische devices etc. Voor mij reden om afscheid te nemen en nooit meer terug te keren, ondanks dat ik vond dat er best wat aardige ideeën in Bitwig zaten.

Wat ik vooral mis in Bitwig is een manier om soepel te grooven. In Live is dit mooi geimplementeerd en het verbaast me dat dit weinig in de top van de request lijstjes zit. Voor de rest ben ik tevreden met Bitwig maar misschien wat ik niet ken, zal ik ook niet missen. Omgekeerd kan ik me doodergeren aan zaken die maar halfbakken in Live geimplementeerd zijn.

Ik liep in de tijd dat ik Bitwig gebruikte regelmatig tegen dingen aan die ontbraken of op een merkwaardige manier werden geïmplementeerd. Daar melding van maken in de Bitwig 'community' leidde vooral tot heel vervelende reacties, want Bitwig was schijnbaar boven alle kritiek verheven en iedere klacht of opmerking werd opgevat als een soort persoonlijke belediging of heiligschennis. Zelfs de opmerking dat de Push 2 hackjob software toch wel wat minder was dan de officiële Live implementatie werd niet geaccepteerd. Veel bittere gassies die Bitwig te vuur en zwaard verdedigden met ogenschijnlijk als voornaamste reden dat het niet Ableton Live was, want dat was de empire of evil om onduidelijke redenen. Was er snel klaar mee.

Veel bittere gassies die Bitwig te vuur en zwaard verdedigden
Het grappige is dat nu de ontwikkelaars zelf "out of the blue" die nieuwe functies aankondigden voor de komende versie, zijn die gassies ineens allemaal blij.
En dat te bedenken dat er users op sommige forums ge-banned zijn, die dit soort functies voorstelden en in discussie gingen.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
De basis was al top, maak al vanaf versie 1.1 met veel plezier muziek ermee. Toen al beter dan Ableton wat ik daarvoor had :)
Ja ik ook vanaf versie 1 verknocht aan BW, en ik had daarvoor ook Ableton. Bitwig was al heel lang aan het teasen en toen was het al indrukwekkend. Nog steeds is het mijn favoriete DAW. Ook nu ik Ableton 12 er nog bij heb gekocht is het toch meestal Bitwig wat ik kies.
Wat ik vooral mis in Bitwig is een manier om soepel te grooven. In Live is dit mooi geimplementeerd en het verbaast me dat dit weinig in de top van de request lijstjes zit. Voor de rest ben ik tevreden met Bitwig maar misschien wat ik niet ken, zal ik ook niet missen. Omgekeerd kan ik me doodergeren aan zaken die maar halfbakken in Live geimplementeerd zijn.
Ja dit is ook mijn nr.1 verzoekje. In live heb je die groove pools en het werkt perfect, in Bitwig is het een ramp. Je zet het aan en elk spoor heeft groove, tenzij je het per spoor dan uit zet, een hele vreemde constructie (of ik doe iets niet goed), en daarbij zijn er niet heel veel opties. Jammer dat het niet in deze update zit maar ik vind de nieuwe Automation functies ook wel heel mooi, hoewel het nog niet geheel bugvrij is.

Ik gebruikte Logic Pro als mijn voornaamste DAW. Ik heb daarnaast nog MixBus, Cubase Pro, Ableton Live, FL Studio, MuLab, Waveform en Bitwig Studio. Ik heb met iedere DAW lang genoeg proberen te werken om er thuis in te geraken behalve Ableton Live. Die crashte vrijwel meteen en daarna nog een paar keer op de avond dat ik ermee aan de slag ging. Ik vroeg aan een bevriende producer of hij dat ook had en het schijnt normaal te zijn en niet erg want "Ableton slaat je werk tussentijds op"... nou ik hanteer iets andere standaarden dus dankzij de instabiliteit (lees onvolwassenheid qua code quality) heeft Ableton zichzelf uit de race gehaald. Dit was overigens op een Mac. Over het algemeen is de implementatie van MPE in DAWS allerbelabberdst als het al ondersteund wordt en dat is in Bitwig ook dik in orde. Ik ben uiteindelijk vanzelf de Bitwig Studio kant opgerold en gebruik deze nu al jaren als voornaamste DAW. Soms gebruik ik een andere voor de lol en om even lekker te rommelen maar al mijn muziek maak ik in Bitwig.

Heb je wel eens met alle humanize opties gespeeld? Ik moet toegeven, ik doe nooit iets met grooves anders dan swing, maar ik dacht als je een loose feel hiphop track wil maken dat je dan met humanize leuke dingen kan doen?
Ik heb het wel eens gebruikt maar vond het toen net iets te random klinken, nu verplaats ik meestal zelf wat nootjes naar off-grid maar in Ableton vind ik de swing opties heel soepel werken.

Back