Waarom klinkt m'n koptelefoon beter dan m'n monitors?

Ik vermoed dat in mijn andere ruimte de reflecties ook redelijk beperkt werden door de opstelling van de synths? Plaatje is uit 2014.. Had hier Philips MFB speakers opgesteld.. klonken echt waanzinnig goed ook. 3 weg / 2 weg actief. Bijzondere innovatie uit de 80's.
Ik maakte ook mic opnames. Boven die plek had ik ook pyramide schuim hangen. Geen absorbers maar door al deze omstandigheden echt bijzonder weinig last van reflecties..
Achter het rolgordijn had ik wel een laag Polypress trouwens.. aangebracht om het geluid naar buiten toe wat te dempen.. maar zal ook wel iets van absorbtie hebben gegeven..

Bekijk bijlage 3864722
Grappig, ik had jaren ook een bunker wat hier op lijkt, iets groter. Ook met twee full range 3 weg Philips MFB met gesloten kast. Met alleen piepschuim op de muren en een vloerkleed. Klonk top.

Basstraps zijn ook niet zaligmakend of een eerste stap als oplossing, met 20hz @ 17m op ruimtes die gemiddeld gebruikt worden hebben uberhaupt niet het volume om ook nog eens zoveel absorbtie te plaatsen om dat recht te trekken. Die staande golven hebben veel meer nodig, een subwoofer lost dat probleem grotendeels meer op dan absorbtie (of gewoon kleinere speakers gebruikers). Laat niet weg dat corner chunks altijd aan te raden zijn, maar die lossen het probleem van staande golven in de meeste ruimtes waar dat een probleem is, niet op. En als je gericht een laag frequentie bereik wil recht trekken kom je er ook niet met cornerchunks, dan moet je een resonator maken en dat is complex om correct te doen als hobbyist.

Interessant is het zeker
Je bedoelt een helmholz resonator?

Ik ben er zelf al heel lang achter. Dat mijn ruimte gewoon te klein is om het echt perfect te krijgen voor mixen. Ik ben al blij dat het ok klinkt om iets op te nemen via microfoons. En dat het gewoon aangenaam klinkt om muziek in te maken.

Deze discussie gaat veel over de NS-10 van Yamaha, dus zeer leerzaam voor mij. Het zijn passieve speakers. Die van mij "voed" ik met een Quad 404 eindversterker en die wordt weer "gevoed" door de koptelefoonuitgang van mij Mac. De vraag is nu of deze hele reeks van componenten ook niet het frequentiespectrum beïnvloed en dan mss in negatieve zin, dus minder laag en minder hoog en/of minder evenwichtige middenfrequenties? Of zie ik spoken?
Je kan de lat zo hoog leggen tot je beseft dat je oude oren en ruimte je parten spelen. Ik heb al 2 dezelfde speakers zitten mono ab-en en t verschil was heel merkbaar. Na een poos denk je, k had toen beter iets nuttigs gedaan. Muziek maken of zo ipv ongelukkig wezen.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Je kan de lat zo hoog leggen tot je beseft dat je oude oren en ruimte je parten spelen. Ik heb al 2 dezelfde speakers zitten mono ab-en en t verschil was heel merkbaar. Na een poos denk je, k had toen beter iets nuttigs gedaan. Muziek maken of zo ipv ongelukkig wezen.
Ja, het is nogal een rabbithole en de grens tussen akoestische wetenschap en fairydust slangenolie (ook wel religie :D ) is vaak dun. Goed geluid is fijn maar een goede track is veel belangrijker. Ik ben begonnen met afgedankte hifi speakers van mijn ouders en heb sindsdien een aantal keren een upgrade gedaan. Iedere upgrade was erg welkom maar tegelijkertijd was ik tevreden genoeg dat ik niet constant liep te tweaken met mijn afluistering. Tussen wat ik nu heb staan en ultieme perfectie zullen ook nog wel wat slagen zitten maar voor nu vind ik het wel weer even prima.

Je bedoelt een helmholz resonator?

Ik ben er zelf al heel lang achter. Dat mijn ruimte gewoon te klein is om het echt perfect te krijgen voor mixen. Ik ben al blij dat het ok klinkt om iets op te nemen via microfoons. En dat het gewoon aangenaam klinkt om muziek in te maken.
correct, beetje realistisch blijven is wel gezond, je gaat nooit die droom response krijgen in een gewoon huis, doe wat je kan doen met het budget dat erbij past en besteed het uit als je echt die kwaliteit nodig hebt.

Back