Waarom klinkt m'n koptelefoon beter dan m'n monitors?

Zilverfolie houdt hoge frequenties tegen. En dit is gewoon via meting vast te stellen.. Er is ook een variant met noppenfolie.. maar niet onder je monitoren leggen.. :D

Voor de tweeter vd ns10 een papieren serviette van n bepaald merk is ook zo n religie. Ik denk dat velen zich n kriek lachen zls ze de comments lezen bij zilke videos.

Vermots ik de ns10 gebruik voor mids in de mix kan de laag weergave me niets schelen eigenlijk. Bovendien heeft die geen basspoort dus uiteraard beukt de adam meer.

Hmm mijn ipad is weer creatief met spellen

Ik,heb de indruk dat mijn b&w tweeters zelf van alufolie zijn gemaakt. Kan er nog iemand volgen? 😅

Vermots ik de ns10 gebruik voor mids in de mix kan de laag weergave me niets schelen eigenlijk. Bovendien heeft die geen basspoort dus uiteraard beukt de adam meer.

Frequentiebereik van een luidspreker zegt iets over wat er waarneembaar is binnen een bepaald aantal DB's. Als er staat 60-18khz -10db, wil dat niet altijd zeggen dat er geen frequenties worden weergegeven beneden de 60hz maar ze zitten dan onder die grens waarbinnen gemeten kunnen worden.
Een NS10 heeft dan wel geen reflexpoort. Een klankkast met een reflexpoort, en dezelfde woofer als de NS10 heeft, zal waarschijnlijk een behoorlijke piek geven. Op de frequentie waarop deze getuned is. Beneden deze frequentie wordt er geen energie meer afgegeven. Een NS10 is juist doordat hij geen reflexpoort heeft, in staat om veel lagere frequenties weer te geven. Omdat er niet is gekozen voor een frequentie. Met EQen kun je wel degelijk het gebied onder de 60hz flink versterken en zelfs 40hz weergeven. De woofer moet hiervoor wel heel hard werken. Er is meer vermogen voor nodig en daar ligt de beperking van de NS10.

Ik heb het zelf nooit gedaan maar Dre beweerd dat ie 40 hz kan weergeven. Monitor test. Hoe klinkt dit bij de betere monitors?

Ik heb na mijn NS10's (in de 90s) het setje hieronder gekocht. Daar zat zo bizar veel laag in. Ondanks 'n poort. Ik hoorde dingen die ik nog nooit eerder had gehoord.. (in mijn NS10's). Volgens mij gingen ze nog ver door onder de 40hz..
Jammer genoeg begaven de woofers het. Wat er van over was heb ik een tijd terug op MP gezet.. Ik had het wel goed geconsumeerd.. toch nog een behoorlijk bod op gehad.. ik kon het niet helemaal volgen maar het was vast een liefhebber.

Freq bereik van n speaker en dan n average daarvan om een mooie trend te krijgen, ik ken er alles van. Vriend van me vroeger bouwde luidsprekers en deed metingen in de ruimte. Hij toonde vervolgens de meting. En dat was horror. Dan duwde hij op n knop om er gemiddelde van te maken en kreeg je n mooie trend. Tja. Zoals,ik,al zei. Elk zijn religie. Maar er wordt heel veel gegoocheld met informatie en metingen… en een speakertje uit licht papier met een handvol watts vermogen zie ik geen enorm laag maken, al zeker niet zonder gehypte basspoort. Verschil van 10db is onhoorbaar in de praktijk vrees ik. Mag ie nog 25hz weergeven op 15db minder. We horen t niet tov de rest. Maar meten kan je t ongetwijfeld. Kopen met je ogen of oren?

Freq bereik van n speaker en dan n average daarvan om een mooie trend te krijgen, ik ken er alles van. Vriend van me vroeger bouwde luidsprekers en deed metingen in de ruimte. Hij toonde vervolgens de meting. En dat was horror. Dan duwde hij op n knop om er gemiddelde van te maken en kreeg je n mooie trend. Tja. Zoals,ik,al zei. Elk zijn religie. Maar er wordt heel veel gegoocheld met informatie en metingen… en een speakertje uit licht papier met een handvol watts vermogen zie ik geen enorm laag maken, al zeker niet zonder gehypte basspoort. Verschil van 10db is onhoorbaar in de praktijk vrees ik. Mag ie nog 25hz weergeven op 15db minder. We horen t niet tov de rest. Maar meten kan je t ongetwijfeld. Kopen met je ogen of oren?
Dat komt ook omdat je behoorlijk wat spl nodig hebt om die lage frequenties te horen, zo goed zijn ns10s niet. Ze kunnen laag weergeven maar de kunst bij de ns10's (voor zover ik weet) is opmerken wanneer de "low end" begint te vervormen. Ns10's zijn eigenlijk de "moderne" c5's.

Heb nog wel wat philips AD12250s gehad, niet vergelijkbaar maar wel leuke vintage papieren 12inch drivers, maar idd makkelijk op te blazen.

Als t verschil 6db is zijn we uitgepraat, mijn mening. Kijk gerust eens hoeveel db t scheelt,om pakweg 50hz te horen. Ns10’s dienen hier voor vocals en mids. Niet voor bass.

IMG_0015.png

Dus al leg ik ze op pudding, laag was er niet en komt er niet 🙃

Ik had altijd begrepen dat die NS10 en Auratones shitspeakers zijn die gebruikt worden om the checken of een mix, die op topmonitors gemaakt is, op Henk en Ingrid boxjes ook nog een beetje klinkt?

Ja, onder het motto van "als het zelfs hier goed op klinkt, klinkt het overal goed op"

En dan luisterde iemand de mix en bleek.dat er heel veel informatie beneden de 60 hz niet was waargenomen.

Een NS10 heeft het bereik wel. De frequenties zijn ook aanwezig maar in mindere mate.

De truc die in die IK multimedia dingen wordt toegepast is ongeveer hetzelfde. Alles corrigeren. Op de IK monitoren, met 3.5'' wooofer hoor ik 40hz zelfs. Zit ook een mic bij en je moet de calibratie doen.. Er zit alleen totaal geen power in helaas maar als je ze op een laag volume afspeelt hoor je alles.

Eigenlijk kan het dus ook slecht uitpakken als je op niet gecorrigeerde monitoren mixt. Je gaat alles in de mix aanpassen waardoor iemand die het luistert op een monitor die wel in staat is laag weer te geven, zo'n beetje gek wordt van het laag wat erin gestopt is. Reference tracks zijn daarom juist handig. Iets waarvan je weet wat erin zit en hoe het vertaald op je systeem

Laatst gewijzigd:
Daarom wordt een vlakke respons over de hele frequency range ook gezien als de heilige graal, zodat je alles hoort. Als je mixt op speakers met weinig laag, ga je compenseren door extra laag in te draaien. Speel je dat vervolgens af op een set met een subwoofer, klinkt het 'boomy' en 'muddy' met veel (sub)laag dat je eigenlijk helemaal niet in je mix had gewild maar niet kon horen tijdens het mixen. Daarom kun je het beste mixen op een goede set en dan op verschillende configuraties testen of het overeind blijft (autoradio, oortjes, 'kutspeakers', koptelefoon, telefoonspeaker, hifi set in de woonkamer, etc.).

Yep en idd..

Ik ben wel Yamaha fan. Zal de NS10 zeker niet verdedigen als top monitor maar een NS10 onder de Auratones scharen, om mid hoog te checken, zou deze monitor wel heel erg te kort doen. :D Toen ik ze had was er ook al EQ om het laag bij te sturen.
Ik weet niet wat het bereik is van de Auratones maar die lopen waarschijnlijk niet door tot 40hz en de NS10 wel.. En was de Auratone ook niet ooit bedoeld als 1 speaker, en om je mix in mono te checken?

Laatst gewijzigd:
Back