Waarom klinkt m'n koptelefoon beter dan m'n monitors?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Hebben jullie dat ook dat je headphone frequenties beter definiëert dan je monitors?
Ik heb JBL 305 als monitors, 2 weg met een baspoort en op zich redelijk voor hobbygebruik en ik gebruik 2 headphones; Beyer Dynamic 990 Pro voor in de studio en de Sennheiser 560 Ovation als hifi in de huiskamer.
Het is me al vaker opgevallen dat vooral vocals beter en zuiverder woorden weergegeven door m'n headphones terwijl ook m'n headphones niet tot de top behoren (op zich redelijk) maar gewoon sommige frequenties beter weergeven?
Als ik het vergelijk dan klinken vocals iets meer muffled op m'n monitoren.

oa omdat je ruimte waarin je luistert je tegenwerkt. Zet maar eens een dikke lowpass op muziek met veel laag, bijvoobrlled alles weg boven 80 hz zet 't laag luid en loop door de kamer. Op sommige plekken hoor je t laag vééél harder. Ook omdat je mogelijk fase problemen hebt met je vocals en die niet hoort op een hoofdtelefoon. Zet je mix eens mono op de monitors en kijk wat er dan nog van overblijft. En zet dan eens één speaker uit en luister opnieuw.

Deze kerel gaat nogal tegen de stroom in. Hij toont je de ellende bij bassreflect poorten, boomy headphones enz. De vraag is, wil je t allemaal zien :)

Hebben jullie dat ook dat je headphone frequenties beter definiëert dan je monitors?

Ik heb afgelopen week een set Neumann KH-120 mk II met MA-1 Monitor Alignment (room correction) gekocht en daarmee krijg ik nu, voor het eerst, ongeveer hetzelfde detail als op headphones. Goede speakers en ruimtecorrectie doen best veel (vooral als je geen akoestisch behandelde ruimte hebt).

Laatst gewijzigd:
Ik heb een hok van 380x 290 (pak m beet). Als ik m’n Adams (tv7) aan zet, in m’n ruimte waar ik diverse panelen en basstraps voor heb gemaakt, dan hoor ik tegen de wanden en in de hoeken m’n bass ophopen. Met m’n veel kleinere iloud speakertjes heb ik t veel minder tot niet.

Gebruik zelden een koptelefoon om m’n oren een beetje te beschermen, maar ik denk al te weten dat ik hetzelfde probleem heb als jij, dat t op een koptelefoon veel beter klinkt. Soms met afnixen pak ik m erbij als extra check.

Hoe groot is je ruimte, en helpt t als je de boel een stuk zachter zet? zodat de boel minder weerkaatst en ophoopt? Kun je de speakers corrigeren met software?

Ik had ooit een geluidstest met de adam a7's in mijn lege kelder. Klonk 100% BAGGER. wat wil je, een betonnen rechthoek.
Zo van die moderne woningen met open keuken en een grote woonkamer met tegels en verder blote muren, de hel. Doe er nog wat schreeuwende tieners bij (of jonger) die luisteren naar hun gsm want hun oortje zijn plat / verloren - schrap wat past. Vluchten naar de studio zeg ik :D
In een goed restaurant zie je ook af en toe geluidsdemping tegen de muren om t gekakel van al die andere tafels niet te laten overheersen.

Okay, klinkt wel logisch wat jullie vertellen en had al zo'n vermoeden ook want de JBL's hebben de basspoort ook nog aan de achterkant en staan 30 cm van de muur vandaan dus je krijgt natuurlijk al allerlei reflecties en meer van die narigheid.
Ik heb verder niet echt ruimte om dingen aan te passen, de kamer is zo'n 4x4 dus op zich best wel goed maar er staat een rek met gear en een lading lege dozen erbij of met gear er in en nog ladeblok en een kast aan de overzijde en beneden de box staat al afgeladen dus daar kan ik de dozen ook niet kwijt.

Ik heb afgelopen week een set Neumann KH-120 mk II met MA-1 Monitor Alignment (room correction) gekocht en daarmee krijg ik nu ongeveer hetzelfde detail als op headphones. Goede speakers en ruimtecorrectie doen best veel (vooral als je geen akoestisch behandelde ruimte hebt).
Da's een goed idee, dat zou op zich wel iets kunnen zijn om het voor zover mogelijk nog wel wat te optimaliseren, thanks ik ga op internet 'ns even kijken.

een vierkante kamer is ook n probleem... ipv het te proberen oplossen met geld zou ik hoofdtelefoon mixen. Serieus.
Met de boel geld koop je plezanter spul.
vocals test ik op eenweg speaker of NS10. Als je dan toch iets wil kopen zou ik voor zoiets gaan. op n mid speaker check hoef je geen laag (basspijp)

daarom stuurde ik de verzameling filmpjes maar deze is recht in je doel

Op welke waarde staat de boundary EQ switch ingesteld?
Zit er iets van isolatie tussen de luitsprekers en de operavlakte
waar ze opstaan?

Laatst gewijzigd:
een vierkante kamer is ook n probleem... ipv het te proberen oplossen met geld zou ik hoofdtelefoon mixen. Serieus.
vocals test ik op eenweg speaker of NS10. Als je dan toch iets wil kopen zou ik voor zoiets gaan. op n mid speaker check hoef je geen laag (basspijp)

Ja dank je, als ik een track maak dan mix ik sowieso op m'n headphone.
Ik had al 'ns gedacht om iets met een bassport aan de voorkant te proberen, een setje Kali's bijv
Ik keek even maar zo'n setje Neumann da's wel meteen aan de prijs.
Maar ik heb even de clip bekeken en vond het niet zo'n gek verhaal moet ik zeggen, de Yamaha's die worden al een tijd niet meer gemaakt maar die Auratones die schijnen weer in produktie te zijn, misschien dat ik dat 'ns ga beluisteren.

Op welke waarde staat de boundary EQ switch ingesteld?
Je bedoelt de low en high frequency switches neem ik aan, die staan beide neutraal.
Ik zal om te beginnen 'ns de low freq switch 2 db terug zetten, 'ns kijken wat dat oplevert, alle beetjes kunnen helpen.
In ieder geval goed dat je er over begint want ik was ze eigenlijk vergeten, dat krijg je als je die nooit gebruikt, thanks.

Ik bedoel niet de HF trim die 2 dB omhoog of omlaag gezet kan worden.

Die andere schakelaar dus, 0dB, -1.5dB , -3dB
Je luitsprekers staan veel te dicht tegen de muur.
In dat geval laag aantal dB verminderen.

Ik bedoel dus niet de HFtrim die 2 dB omhoog en omlaag gezet kan worden.

Die andere schakelaar dus, 0 dB, -1.5 dB , -3dB
Je luitsprekers staan veel te dicht tegen de muur.
In dat geval laag aantal dB verminderen.

ja precies, ik merkte wel gelijk met de low fr switch op -2 db meteen dat de vocals beter klonken, nog even met de high fr switch wat geprobeerd maar die staat het best op neutraal.
Even vergeleken met de headphone en er is nog wel een verschil maar het ligt nu een stuk dichter bij elkaar, het is meteen echt beter, goede tip van je!

Ik mix nu al een paar jaar uitsluitend op mijn Beyer DT 990 hoofdtelefoon. Voor de muziek die ik maak is de output zo natuurgetrouw dat ik er compleet op kan vertrouwen. Dat scheelt heel veel ruimte (in mijn 1 m2 studiootje). In mijn 2e (iets grotere) studio staan nog actieve Alesis M1 nearfieldboxen waarop ik vroeger de mix deed. Deze gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar om te jammen (omdat ik geen zin heb om het ontzettend moeilijke probleem van ruimtelijke vervorming te tackelen).

Mijn kamer is een kubus van ongeveer 2,5 x 2,5 x 2,5. Dus totaal niet ideaal. Er zat heel veel galm en flutterecho in. Dat opgelost met allemaal zelfgemaakte panelen met steenwol. Voor opnames met een microfoon is het nu prima. En gewoon geluid afspelen ook. Maar mixen/masteren natuurlijk niet. Ik koop dus ook geen hele dure monitors. Voor opnames gebruik ik dus gewoon goedkopere monitors van Krk. Of mijn koptelefoon beyerdynamic dt770.

En als ik wat verder in het afmixen zit gebruik ik de slate vsx koptelefoon en de software die erbij zit. En daarnaast gebruik ik metric a/b. Met tracks die ik heel goed ken in flac formaat om bas hoge tonen goed te krijgen. En als laatste check ik alles in flux Mira.

Je moet wat als je kamer niet ideaal is. Maar als ik het afspeel in de woonkamer of in de auto klinkt het prima.

Ik heb JBL 305 als monitors, 2 weg met een baspoort en op zich redelijk voor hobbygebruik en ik gebruik 2 headphones; Beyer Dynamic 990 Pro voor in de studio en de Sennheiser 560 Ovation als hifi in de huiskamer.
Het is me al vaker opgevallen dat vooral vocals beter en zuiverder woorden weergegeven door m'n headphones terwijl ook m'n headphones niet tot de top behoren (op zich redelijk) maar gewoon sommige frequenties beter weergeven?
Als ik het vergelijk dan klinken vocals iets meer muffled op m'n monitoren.

Ik denk dat een paar kali’s in-5 echt een mega upgrade zou zijn en dichter bij de kwaliteit van je hoofdtelefoon komt. De kali’s zijn 3 weg!

Koptelefoons en midrange speakers kunnen prima werken, maar er blijft mijn inziens toch een aspect die je alleen met een goede subwoofer kan checken en dat is het sub laag. Met name als je bass heavy music maakt. Dan moet je er natuurlijk wel op kunnen vertrouwen dat je een goede weergave hebt en daarvoor zijn (vaak) rigoreuze maatregelen nodig om alle akoestische problemen op te lossen. Let op, roomcorrectie software is leuk, maar die pas je pas toe nadat je er alles akoestisch aan gedaan hebt om een goede response te krijgen d.m.v. plaatsing en basstraps, etc..
Ik heb daar behoorlijk in geinvesteerd en het resultaat mag er zijn. Ik heb meerdere mensen over de vloer gehad die zeiden dat ze voor het eerst het sublaag echt goed konden horen (en voelen) en die zijn direct zelf ook overgestapt op een extra subwoofer. Ik snap echter ook wel dat niet iedereen zich dit kan veroorloven (i.v.m. kosten en/of buren).

Deze video doet mij besluiten om mijn NS10's toch maar weer als keuze 1 speakers te gebruiken bij het mixen. Toevallig heb ik ook de Tannoy's die hij laat zien en die klinken vaak best wel goed, maar zijn idd een stuk minder "neutraal", hoewel de ARC software dit wel sterk verbeterde. Zal wel weer erg moeten wennen aan de NS10's en vertrouwen dat het laag OK is...

Koptelefoons en midrange speakers kunnen prima werken, maar er blijft mijn inziens toch een aspect die je alleen met een goede subwoofer kan checken en dat is het sub laag. Met name als je bass heavy music maakt. Dan moet je er natuurlijk wel op kunnen vertrouwen dat je een goede weergave hebt en daarvoor zijn (vaak) rigoreuze maatregelen nodig om alle akoestische problemen op te lossen. Let op, roomcorrectie software is leuk, maar die pas je pas toe nadat je er alles akoestisch aan gedaan hebt om een goede response te krijgen d.m.v. plaatsing en basstraps, etc..
Ik heb daar behoorlijk in geinvesteerd en het resultaat mag er zijn. Ik heb meerdere mensen over de vloer gehad die zeiden dat ze voor het eerst het sublaag echt goed konden horen (en voelen) en die zijn direct zelf ook overgestapt op een extra subwoofer. Ik snap echter ook wel dat niet iedereen zich dit kan veroorloven (i.v.m. kosten en/of buren).
Een sub doet inderdaad veel, ik gebruik er ook één. Grappig genoeg kun je met goede afluistering vaak op lager volume mixen omdat je het geluid niet heel hard hoeft te zetten om toch alles te horen.

Deze video doet mij besluiten om mijn NS10's toch maar weer als keuze 1 speakers te gebruiken bij het mixen. Toevallig heb ik ook de Tannoy's die hij laat zien en die klinken vaak best wel goed, maar zijn idd een stuk minder "neutraal", hoewel de ARC software dit wel sterk verbeterde. Zal wel weer erg moeten wennen aan de NS10's en vertrouwen dat het laag OK is...
ik speel heel vaak op mijn NS10's - ik vind ze helemaal niet slecht klinken. Als ik de adam A7's aanzet merk ik uiteraard een boel meer laag. Maar zo slecht als men zegt dat de NS10 zou klinken, dat merk ik niet. Er is gewoon geen berg laag.

Back