Concductive Labs Terrain Synth

Conductive Labs komt met een variant op Wavetable synthese.
Het project wordt binnekort op Kickstarter gelanceerd.

TS-square-iso-on-table.jpeg

Terrain Synth

Features​

• Unique terrain oscillators
  • 32 note polyphony (8 per timbre)
  • Four timbres (layers) that can be split or stacked
  • Two morphable terrains per voice
  • Up to 7x unison for each voice
  • Two additional sub-oscillators for each voice
  • White, Pink, Blue and Brown noise
  • Oscillator sync, Phase distortion, Mirroring and Windowing
  • 17 math-based terrains with infinite resolution
  • Dozens of image-based terrains
  • User loadable image & wavetable terrains (.jpg and .png, .wav)
  • 18 morphable paths with infinite resolution
  • Dedicated mixer for timbre layers
  • LFO, Envelope and Expressive matrix per parameter
  • On board effects: Delay, Ping-Pong Delay, Reverb, Shimmer Reverb, Chorus, Flanger, Phaser, Stereo Phaser, Overdrive and Decimator
  • Dedicated sequencer, arpeggiator and audition buttons
  • Hundreds of sortable presets and onboard preset librarian
  • 36 quick access patch favorites (6×6)
  • Multi-level patches, Init, Copy & Paste
  • Infinite Encoders – mixer, menu, modulation and user modules
  • A 7-inch IPS display for full color sonic visualization
  • Selectable terrain view angles and color schemes
  • MIDI-I/O via 5-Pin DIN, USB Host, and USB Device ports
  • 6x CV/Gates and 3x expression pedals.
  • Left/Right balanced stereo and headphone (w/ vol control)
  • Desktop / 4U rack configurations

Laatst gewijzigd:
Aan de ene kant vind ik het wel gaaf, aan de andere kant lijkt het dat de ideeën een beetje opraken en ze dan maar weer iets exotisch verzinnen alleen maar om iets nieuws te hebben. Ziet er verder wel kek uit. Maar of het verder echt iets toevoegt...

Ik vind het wel grappig gevonden maar het ding vervult zijn eigen naam niet. Het terrein lijkt namelijk statisch te zijn en de echte synthese vindt plaats door het terrein te “scannen”. Op basis van de naam en zijn introductie dacht ik dat je juist het terrein zou kunnen vormen met een soort halve 3D editor. Nu lijkt het qua gedrag een beetje op Animoog op een wavetable.

Maar alle lof voor het feit dat deze club blijft innoveren. De NDLR en MRCC zijn redelijk uniek, dus Conductive Labs geeft me Roger Linn achtige innovatie-vibes.

Laatst gewijzigd:
Ziet er verder wel kek uit. Maar of het verder echt iets toevoegt...

Dat is ook een beetje waar ik mee zit.

Mooie techniek, originele manier om heel veel variaties te kunnen aanbrengen in 'gewone' wavetables, fraaie eyecandy.....
Maar ja.....ga ik daarmee nu ook echt dingen doen die niet kunnen met de spullen die ik al heb.

Ik zíe een hoop nieuwe dingen, maar ga ik ze ook hóren?
Dat vind ik met veel van die 'nieuwe techinieken' gewoon niet.

Bij deze weet ik dat nog niet omdat ik er nog weinig van heb gehoord, maar ik vraag me serieus af of dit iets gaat toevoegen aan bijvoorbeeld mijn Iridium

Eigenlijk lijkt me voor een dergelijk concept een plug-in beter. Om dit op hardware te doen met zo'n klein schermpje, diep editen lijkt me na een poosje niet echt heel prettig. Je loopt dan ook tegen een grens aan wat en hoe je dingen kunt editen, toekomstige firmware updates geven wellicht nog wat meer mogelijkheden, maar het blijft behelpen in vergelijking met wat je veel eenvoudiger in software kunt realiseren.

Verder laten grafische voorstellingen van geluid vaak niet echt goed zien hoe het in werkelijkheid klinkt, denk ik.

Eigenlijk lijkt me voor een dergelijk concept een plug-in beter. Om dit op hardware te doen met zo'n klein schermpje, diep editen lijkt me na een poosje niet echt heel prettig. Je loopt dan ook tegen een grens aan wat en hoe je dingen kunt editen, toekomstige firmware updates geven wellicht nog wat meer mogelijkheden, maar het blijft behelpen in vergelijking met wat je veel eenvoudiger in software kunt realiseren.

Verder laten grafische voorstellingen van geluid vaak niet echt goed zien hoe het in werkelijkheid klinkt, denk ik.
Op zich eens, maar het hangt ook een beetje van het design af. Zo vind ik de Quantum/Iridium echt een heerlijke synth om mee te werken en diep te editen, ondanks dat het een waanzinnig diepe synth is met talloze engines en mogelijkheden. Er is gewoon echt heel goed over het design nagedacht waardoor deze synths voor mij lekkerder werken dan de meeste plugins. Maar er zijn ook talloze voorbeelden waarbij je denkt ... dit had beter een plugin kunnen zijn.

Ik moet er eerst meer van zien en vooral horen voor ik hem afschrijf dan wel bejubel.
Hij lijkt niet heel veel knoppen te hebben, maar de implementatie van modulaties lijkt me dan wel weer handig.

Ik vind het scherm overigens helemaal niet zo klein, maar hoe het zich verhoudt tot de rest van de interface wil ik nog nader bekijken.
Interface is tegenwoordig voor mij een doorslaggevende factor en als het gaat om complexe synthese is er voor mij op dit moment geen instrument die het wint van de Iridium/Quantum.

het idee van height maps gebruiken spreekt de level designer in mij wel aan en de modulatie opties zijn er makkelijk/overzichtelijk uit maar ik kan me niet voorstellen dat het op sound design heel veel extras zal toevoegen ten opzichte van wavetables behalve dat het toegangelijker wordt om deze zelf te maken gezien een png maken makkelijker is dat een wavetable

ding ziet er ook uit alsof hij niet goedkoop gaat worden

Geinig, kan me voorstellen dat dit ook wel in een update in andere wavetable synths kan met een update..
Lees niks over de filters trouwens.

het idee van height maps gebruiken spreekt de level designer in mij wel aan en de modulatie opties zijn er makkelijk/overzichtelijk uit maar ik kan me niet voorstellen dat het op sound design heel veel extras zal toevoegen ten opzichte van wavetables behalve dat het toegangelijker wordt om deze zelf te maken gezien een png maken makkelijker is dat een wavetable
Dat kan met Serum ook al: How to turn any image into a Serum wavetable

Ik wacht zelf nog op een wavetable engine waarbij ik 2 tables tot een 3D bol kan vouwen en die 360 graden kan scannen

met dit soort dingen.. het ziet er vaak toffer uit dan dat het klinkt.
In het Engels heb je een mooie uitspraak: 'A solution seeking a problem'.

Oftewel iemand heeft een mooie oplossing bedacht voor een probleem dat (nog) niet bestaat.

Krijg er ook wel een beetje nieuwe kleren van de keizer gevoel bij.

Wat ik tot nu toe hoor loopt ver achter bij wat ik zie.
Dat iets er leuk uitziet is fijn, maar ale het niet klinkt....tja.....

Als ik nu helemaal geen wavetable in huis zou hebben dan zou ik het, afhankelijk van de prijs nog een overweging kunnen zijn.....

Heb me wel ingeschreven maar kans van kopen is klein. Geen filters (althans!?) 8 part timbraal maar stereo uit. Wel cv shizzle maar niet even 3.5 mono’s uit.. 4 was mooi geweest

De Kickstarter is gestart.

Kickstarter

De prijs is $ 949.- (€ 808,-)/
Ik moet zeggen dat dat me niet tegenvalt, maar in de demo's hoor ik nog steeds geen revolutionaire nieuwe klanken die ik alleen uit dit instrument kan halen.
Integendeel zou ik zeggen.
Ik vind het allemaal nogal 'nikserig' en karakterloos klinken.

Laatst gewijzigd:
Back