Vraag voor Waldorf Iridium Keys gebruikers

grandaddy

Modulator
Ik hoop eind van dit jaar een Waldorf Iridium Keys aan te kunnen schaffen. Nu viel me op dat in de modulation sources & destinations lijst één specifieke destination die ik op andere synths vaak gebruikte, hier lijkt te ontbreken, nml. Filter Envelope Amount. (Bijv. voor LFO moduleert Filter Envelope Amount) Deze komt niet voor in de destinations lijst in de manual.

Onlangs heb ik een half uurtje op een Iridium Keys kunnen spelen, en ik vond die destination ook niet in de Mod Matrix. Later realiseerde ik me dat de keys versie nog een tweede Mod knop heeft, links van het display. De knop waarmee je een Mod Slot kunt instellen door eerst aan een Source knop te draaien (bijv. LFO 1) en daarna aan een knop om je Destination te kiezen. Nu heeft de Filter Envelope op het paneel een Amount knop.

Vraag: kun je door het gebruiken van die andere Mod knop, de Filter Envelope Amount wél als Destination in de Mod Matrix instellen?

Wie wil het eens wil uitproberen op zijn Iridium Keys? :halleluja

Is het niet Filter 1/2 Level?
.
Ik heb dat niet gecheckt toen ik even een Iridium keys kon uitproberen, maar de manual lezend (en na vele youtube videos te hebben bekeken) dacht ik van niet. In de manual staat in het heel korte stukje over Filter Envelope Amount ook geen 'Mod' optie vermeld, bij veel andere parameters wel. Al zou ik het eigenlijk wel vreemd vinden wanneer deze mogelijkheid er niet is. Zo'n esoterische modulatie lijkt het me nu ook weer niet...

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik envelope amount nooit moduleer (op geen enkele synth), ik moduleer altijd direct op de cutoff frequency.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik envelope amount nooit moduleer (op geen enkele synth), ik moduleer altijd direct op de cutoff frequency.
.
Snap ik. Bij mij was het ook een happy accident (dacht een andere parameter te gebruiken) dat me op een onverwacht spoor zette, en me erg beviel.

Op zowel Iridium als Quantum kun je niet Filter Env Amount rechtstreeks als destination instellen. Wat je als workaround wel kunt doen is met een Filter Envelope direct de Filter Cutoff moduleren (wat @Nap zegt) en dan vervolgens een andere mod source als Controller instellen (bv. een LFO) waarmee je de modulatie-amount beïnvloedt. In de praktijk krijg je door deze 'modulatie op modulatie' volgens mij het effect dat je beoogt, omdat je dan de mate waarin de source de destination moduleert kunt regelen. Dat is precies wat een Filter Envelope Amount normaal doet op een Filter Envelope.

Laatst gewijzigd:
Op zowel Iridium als Quantum kun je niet Filter Env Amount rechtstreeks als destination instellen. Wat je als workaround wel kunt doen is met een Filter Envelope direct de Filter Cutoff moduleren (wat @Nap zegt) en dan vervolgens een andere mod source als Controller instellen (bv. een LFO) waarmee je de modulatie-amount beïnvloedt. In de praktijk krijg je door deze 'modulatie op modulatie' volgens mij het effect dat je beoogt, omdat je dan de mate waarin de source de destination moduleert kunt regelen. Dat is precies wat een Filter Envelope Amount normaal doet op een Filter Envelope.
.
Ah, dan kan ik die zoektocht staken:mega:

Nu ben ik zeker geen ster in dit soort redenaties, dus ik kan het zeker mis hebben, maar is het écht zo dat wanneer ik eerst met een LFO de Filter Envelope Amount moduleer en dan die gemoduleerde EG de Filter Cut-off laat moduleren, dit hetzelfde is als wat je voorstelt als workaround? (Eerst de Cut-off met de Filter EG moduleren, en dan het resultaat daarvan met een LFO moduleren)

.
Ah, dan kan ik die zoektocht staken:mega:

Nu ben ik zeker geen ster in dit soort redenaties, dus ik kan het zeker mis hebben, maar is het écht zo dat wanneer ik eerst met een LFO de Filter Envelope Amount moduleer en dan die gemoduleerde EG de Filter Cut-off laat moduleren, dit hetzelfde is als wat je voorstelt als workaround? (Eerst de Cut-off met de Filter EG moduleren, en dan het resultaat daarvan met een LFO moduleren)
Ik heb het hier nog niet getest, maar doorgaans gebruik je bijvoorbeeld je Mod Wheel als source voor de Controller, zodat je met een fysieke control de mod amount kunt regelen. Je kunt dus ook een andere Mod Source als Controller instellen, zoals bijvoorbeeld een LFO. In mijn voorbeeld zou de Filter Envelope de Filter Cutoff moduleren, en dus bepaalt de Controller de Mod Amount van die mapping, en daarmee verwacht ik dat vergelijkbaar is met wat de Filter Env Amount functie normaal doet.

Laatst gewijzigd:
Wanneer ik een synth binnen bereik zou hebben waarop de Filter Envelope Amount wél direct gemoduleerd kan worden met een LFO, zou ik beide invalshoeken kunnen vergelijken...

@grandaddy: Ik heb mijn eigen theorie zojuist even kort getest (op de Quantum, maar dat maakt in dit geval geen verschil). Het werkt inderdaad zoals gehoopt: met een LFO (of andere source) als Controller kun je de Mod Amount moduleren, waardoor je in het geval van een Filter Env > Filter Cutoff mapping de Filter Env Amount simuleert. Grappige bevinding was dat blijkbaar de fysieke Filter Env Amount knop op het front panel dan al automatisch op de Mod Amount gemapped wordt ('Amount' rechtsboven in het plaatje). En dat is logisch, want onder water is de standaard Filter Env > Filter Cutoff natuurlijk gewoon een hardcoded modulatie die op veel synths zit ingebakken.

Qua sound design moet ik nog eens wat dieper in deze specifieke mod duiken. Een envelope speelt namelijk in principe maar 1x af bij elke toetsaanslag, dus een LFO op de Mod Amount doet wel iets maar klinkt nog wat raar. Alsof je vooral de Filter Sustain moduleert. Misschien dat het bij wat andere ADSR settings een mooier resultaat geeft. Normaal gezien wordt eerder het Mod Wheel of Keyboard Velocity als Controller source ingesteld denk ik, maar ik kan mij voorstellen dat er met LFOs wel 'happy accidents' kunnen gebeuren.

Mijn mod-settings hieronder. De Mod Amount heb ik op 100% gezet – dus maximaal – waardoor een Control Amount van 64% dan wil zeggen dat de Mod Amount ook daadwerkelijk tot 64% wordt gemoduleerd.

IMG_7667.jpg

• Duimpje
Duimpjes: Pim
.
Ik begrijp niet wat je bedoelt...
Het Filter Envelope signaal is een voltage dat veranderdt over de tijd tussen bijvoorbeeld 0-10V. Je kan het voltageverschil afzwakken door het door een VCA te laten lopen. De mate van afzwakking kan je varieren dmv een ander CV signaal (LFO, OSC, ramp). Zo moduleer je de (Filter) Envelope Amount van 0% tot 100% van het envelope signaal.

Ik zit ff niet thuis, dus ik kan het nu niet checken. Maar volgens chatGPT moet het kunnen. Maar ik lees hier in deze thread dat het dus niet kan. Is het wellicht nog een firmware versie verschil?
.
Ik had ChatGTP eerder deze week ook geprobeerd. Ik vond wel vrij hilarisch dat de antwoorden ook bij mij steeds neerkwamen op "Dat is mogelijk. Kies in de Mod Matrix als bron een LFO met als bestemming Filter EG Amount en voer een waarde in." Daarna volgde: "Controleer of in de Iridium Filter EG Amount wel als bestemming beschikbaar is. In de manual kon ik deze niet vinden." ;););)

Het Filter Envelope signaal is een voltage dat veranderdt over de tijd tussen bijvoorbeeld 0-10V. Je kan het voltageverschil afzwakken door het door een VCA te laten lopen. De mate van afzwakking kan je varieren dmv een ander CV signaal (LFO, OSC, ramp). Zo moduleer je de (Filter) Envelope Amount van 0% tot 100% van het envelope signaal.
.
:okdan: Dank voor deze tip. Zover was ik nog niet gekomen

@grandaddy: Ik heb mijn eigen theorie zojuist even kort getest (op de Quantum, maar dat maakt in dit geval geen verschil). Het werkt inderdaad zoals gehoopt: met een LFO (of andere source) als Controller kun je de Mod Amount moduleren, waardoor je in het geval van een Filter Env > Filter Cutoff mapping de Filter Env Amount simuleert. Grappige bevinding was dat blijkbaar de fysieke Filter Env Amount knop op het front panel dan al automatisch op de Mod Amount gemapped wordt ('Amount' rechtsboven in het plaatje). En dat is logisch, want onder water is de standaard Filter Env > Filter Cutoff natuurlijk gewoon een hardcoded modulatie die op veel synths zit ingebakken.

Qua sound design moet ik nog eens wat dieper in deze specifieke mod duiken. Een envelope speelt namelijk in principe maar 1x af bij elke toetsaanslag, dus een LFO op de Mod Amount doet wel iets maar klinkt nog wat raar. Alsof je vooral de Filter Sustain moduleert. Misschien dat het bij wat andere ADSR settings een mooier resultaat geeft. Normaal gezien wordt eerder het Mod Wheel of Keyboard Velocity als Controller source ingesteld denk ik, maar ik kan mij voorstellen dat er met LFOs wel 'happy accidents' kunnen gebeuren.

Mijn mod-settings hieronder. De Mod Amount heb ik op 100% gezet – dus maximaal – waardoor een Control Amount van 64% dan wil zeggen dat de Mod Amount ook daadwerkelijk tot 64% wordt gemoduleerd.
.
Veel dank voor het uitproberen Phontaq! :halleluja

Ik heb me nog niet echt in die Controllers op de Iridium verdiept. Dat soort dingen blijft bij mij veel beter hangen wanneer ik het op de synth zelf kan uitproberen; met alleen maar droge tekst als bron is het lastig iets te 'horen'. Fijn dat deze manier van moduleren toch ook mogelijk is.

Dat de uitkomst ervan op de Iridium je wat raar voorkomt snap ik. Dat kan (naast persoonlijke voorkeur) ook te maken hebben met dat het resultaat op de Iridium waarschijnlijk heel anders klinkt dan bijv, op een Sequential synth, waarop ik het eerder probeerde. Op een Modor NF-1 bijvoorbeeld klonk het resultaat ook totaal anders dan op de Sequential. Het karakter van het filter speelt daarbij natuurlijk een grote rol.

Back