rack samplers en ergonomie. graag foto's en tips

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ik heb enkele klassieke rack samplers en als de studio weldra een redo krijgt wil ik ze graag ergonomisch installeren. De vraag is dan: hoe is dat? Boven elkaar als je zit op schouder hoogte recht? Of achterover hellend onder een hoek? Ik heb geen zin in rugpijn (zit er momenteel weken mee thuis) en 'als het niet nabij staat gebruik je het toch niet' ervaar ik ook.
Ik keek wat google afbeeldingen maar ik zie minder inspiratie dan verwacht.

Ja , en begrijpelijk ook. Ik zelf ben voor een rackje op wieltjes gegaan. Ik heb er effecten en eq’s in zitten. Doordat mn hokje maar klein is, kan ik m makkelijk aan de kant rollen. En doordat hij kan kantelen vind ik m fijn werken als ik er achter zit op een bureaustoel. Je zit dan natuurlijk wel weer met langere kabels en stroom. Misschien brengt t een idee 😉

Attachments

• IMG_9291.jpeg
    IMG_9291.jpeg
    359,5 KB · Bekeken: 75
is t een k&m rack of zo'n goedkopere? ik zie dit wel af en toe, ik vraag me dan af of de goedkopere versie sterk genoeg is om t gewicht te dragen, als er zo'n paar grote diepe racks in rusten.

Ik heb enkele klassieke rack samplers en als de studio weldra een redo krijgt wil ik ze graag ergonomisch installeren. De vraag is dan: hoe is dat? Boven elkaar als je zit op schouder hoogte recht? Of achterover hellend onder een hoek? Ik heb geen zin in rugpijn (zit er momenteel weken mee thuis) en 'als het niet nabij staat gebruik je het toch niet' ervaar ik ook.
Hangt van de samplers af zou ik zeggen, ik heb alleen Roland Samplers, S330, S550 en een S760. Die zijn allen voorzien minimaal een muis en een kleine monitor om ze te bedienen en zitten gewoon boven elkaar in een rack. Behalve aan en uit zetten en floppy wisselen kijk en bedien ik dus alles met muis en scherm.

Ik heb enkele klassieke rack samplers en als de studio weldra een redo krijgt wil ik ze graag ergol nomisch installeren. De vraag is dan: hoe is dat? Boven elkaar als je zit op schouder hoogte recht? Of achterover hellend onder een hoek? Ik heb geen zin in rugpijn (zit er momenteel weken mee thuis) en 'als het niet nabij staat gebruik je het toch niet' ervaar ik ook.
Om precies die reden heb ik nu sinds enige jaren een 1 M2 studiootje in m'n huiskamer die ik om de zoveel tijd ververs met spullen die ik elders in huis heb staan. Voorheen ook alles om me heen uitgestald maar ik had dezelfde problemen als die jij noemt (meer als de helft lag buiten mijn directe reikwijdte of ergonomisch onhandig. Je neigt in die gevallen ook nog eens om spullen om die reden te verkopen of niet aan te zetten, maar daar heb ik nu geen last meer van. Heb nu eerder een prettig gevoel als ik iets uitwissel

Op dit moment doen mee:
* Korg Z1 (geluidsbron en masterkeyboard)
* Acces Virus Snow (geluidsbron, audio interface en midi interface voor Z1)
* MPC One op gekantelde INOX stand (geluidsbron, leidt audiosignaal van Z1 via inputs door naar Virus)
* Oud klein HP desktopje + beeldscherm+ muis (met Daw, VST's en sample library)
* Hoofdtelefoon DT 990 (aangesloten op de Virus Snow) waarop ik alles mix

Alles staat op een (door mijn vrouw goedgekeurd) compact computertafeltje waar ik op ieder moment dat mij zint naartoe kan lopen. Dat werkt voor mij in ieder geval ergonomisch en inspirerend

Ja , en begrijpelijk ook. Ik zelf ben voor een rackje op wieltjes gegaan. Ik heb er effecten en eq’s in zitten. Doordat mn hokje maar klein is, kan ik m makkelijk aan de kant rollen. En doordat hij kan kantelen vind ik m fijn werken als ik er achter zit op een bureaustoel. Je zit dan natuurlijk wel weer met langere kabels en stroom. Misschien brengt t een idee 😉

Ik heb deze ook gehad zou niet zo snel betere weten kwa flexibiliteit maar ik had soms ook buien om ergens echt in te duiken en dan vond ik voor m’n neus op het buro toch vaak het meest relaxt.
IMG_6928.jpeg

De samplers die ik alvast wil gebruiken zijn Akai S612 S700 en S950 - ik heb nog een Roland S330 staan en n muis en scherm erbij gesprokkeld maar nog niet zo gebruikt, enkel eens getest zonder de accessoires. Ik heb momenteel een zelf gebouwde k&m stand constructie met plank en daar 2 achterover hellende rack steunen op maar die combi's geven me weinig diepte, dus de racks die er in kunnen combineer ik niet met de k&m zijn hoogte steunen.
het handige aan deze constructie is dat ik aan de achterkant dan 2 legplanken heb,ideaal als ik bezoek heb dat dan daar kan staan spelen of een brede synth kwijt wil "nabij"

Ja het is uitstelgedrag, de JP8080 en de nord rack komen nooit aan de beurt, als ik daar de samplers voorzie staan ze nabij, maar dan moet ik die diepte issue nog oplossen zodat ik achteraan toch legplanken heb over volle breedte (en n beetje deftiger dan deze proefopstelling haha)

IMG_4452.jpeg
Schermafbeelding 2025-09-18 om 16.18.57.png

Laatst gewijzigd:
Ja dat denk ik ook, heel handig zo maar ik kom altijd desktop ruimte te kort dus dat is geen optie. Bovendien heeft mijn buro een synth lade dus dat werkt niet samen.
Ik begin te denken om de k&m te verkopen en een custom jaspers stand te bouwen die aan beide kanten gear kan dragen. Het nadeel is dat die buizen buitenom zitten en je gear 'er in' zit dus dat is niet bepaald mooi en neemt meer plaats in 'buitenhoeken' - bovendien heeft zo'n jaspers een grotere footprint dan deze huidige oplossing en aan de andere kant is ook een desk met synth lade die er dan tegen loopt

bij mij is de samenstelling een toren "rechts" op de tafel (45° gedraaid) en voor mijn neus een midi keyboard (en daarachter nog wat synths/controllers - niet relevant hier)
dat midi keyboard is essentieel om samples toe te wijzen aan keys
bovenop de toren staat trouwens een scherm en toetsenbord die aan stokoude beige G3 mac hangen.. omdat ik daar wat tools in heb die goed met de sampler kunnen praten. afin dat denk ik toch, gebruik ik al jaren niet meer, volgens mij hangen ze ook niet meer in een keten via SCSI

Ik heb deze ook gehad zou niet zo snel betere weten kwa flexibiliteit maar ik had soms ook buien om ergens echt in te duiken en dan vond ik voor m’n neus op het buro toch vaak het meest relaxt.Bekijk bijlage 3865152
Ik heb ook een soortgelijke unit gehad. Groot nadeel vind ik dat je je benen niet kwijt kan en je dus standaard voorover gebogen zit.
Een rek op een bureau met een kleine hoek naar achteren is voor mij het fijnst.

juist dat voeten en knieën niet kwijt kunnen lijkt me dan eerder een sta oplossing.
Ik zat dus al in een goeie richting.

is t een k&m rack of zo'n goedkopere? ik zie dit wel af en toe, ik vraag me dan af of de goedkopere versie sterk genoeg is om t gewicht te dragen, als er zo'n paar grote diepe racks in rusten.

Een €90. De goedkopere heb ik. Wel voorzien van andere wielen met de tijd van wat beter rubber

Maar goed, in mijn situatie werkt dit fijn, en der hangt apparatuur in wat ik niet instant hoef te bedienen anders dan een wel overwogen beslissing neem om de eq of een effect in te patchen. Mn hokje is niet groot, en ander half jaar geleden een nieuwe laminaat vloer gelegd, en heb ik verplaatsbaarheid verkozen. Ik vond bij de IKEA een klein bureautje van een 1,30m breed, 40cm diep, en die heb ik ook op wieltjes gemonteerd en het “daw-station” van gemaakt, ook voor de mpc heb ik een statief op wieltjes gehaald, en de overige apparaten hangen zo veel mogelijk aan de muur. Mn ruimte is een 3,5m bij 4m lang, ik heb daarin een soundcraft ghost (32) aan de kop z’n kant aan de muur gehangen, strak tegen de muur dus, om wat ruimte vrij te scheppen. De speaker opstelling in ere te houden om zo veel als mogelijk de ideale driehoek aan te kunnen houden. Vandaar de keuze alles op wieltjes te zetten, als ik muziek wil maken rol ik de mpc voor m’n neus, als ik t wil afmaken en uitwerken t daw-station of t fx rack. Maar nogmaals ik vind t fijn werken en helemaal met de ruimte die ik hier ter beschikking heb. T moet aansluiten bij wat je fijn vindt werken, maar ook de ruimte die je hebt moet wat meewerkend zijn in je plannen 😅.

zo'n mixer rechtop heeft me altijd geïntrigeerd :)

zo'n mixer rechtop heeft me altijd geïntrigeerd :)
Ja, de ghost is groot, lomp en zwaar. (Kan m’n vrouw nog horen vloeken toen die een beurtje kreeg en uit t hokje moest)

Daar boven heb ik in de gehele breedte een plank gemaakt waar de “grote” speakers op liggen, maar onder die plank de meterbrug geschroefd, want anders kun je die niet meer aflezen als je m op de mixer geïnstalleerd laat zitten. (Wel intern in de meterbrug alle pcb’s 180graden draaien) links en rechts naast de ghost (oor-hoogte zeg maar) hangen de kleine monitor speakers waar ik het meeste mee werk. Super netjes of sound-technisch perfect?? Ik denk zelf van niet maar moet t ermee doen, maar absoluut effectief voor de ruimte.

Deze zou ik zelf wel willen aangezien ik ook graag sta. Je zou hier nog een plank op kunnen schroeven voor een sequencer onder je samplers.

IMG_6929.jpeg

Ik denk dat qua bouw dit een wiebelende zaak is.

PXL_20250917_170226381.jpg

Back