rack samplers en ergonomie. graag foto's en tips

voice of reason:

culture vulture, elkorus, schippmann, mooi spul. Allemaal gehad, maar het probleem van spullen niet meer kunnen bereiken, herken ik ook.
Op een gegeven moment, als je een hoarder bent geworden, eens jezelf goed in de spiegel bekijken en denken; is dit nog praktisch en werkbaar?

Zonde om hele dure spullen uit bereik te hebben etc (buiten de bekabeling hell, als er weer eens iets uit moet en een ander erin, kan je alle weer lostrekken als je alles tie-wrapped) en rondjes lopen in de studio, tja dat ga je ook niet doen. En in een hok van 3 x 4 blijft het aanmodderen met plaatsen van gear.
10 samplers? 10 romplers? 25 vintage keyboards. Allemaal nodig? Nee natuurlijk niet.

Kies gewoon een paar goede allrounders of ga ITB, dan kan je helemaal losgaan en dan kan je lekker blijven zitten en alles onder handbereik met een paar kiene controllers.

Zulllen de meesten wel niet willen horen, maar het is wel zo :D

Ik heb ook zo'n toren gehad zoals Splitradix maar dat bleek niks voor mij. Er zaten maar twee of drie apparaten op de goede werkhoogte en de rest was ergonomisch niet prettig benaderbaar.
Ik maak al mijn kastjes en werkbladen zelf. Niet super-profi maar wel erg prettig werkbaar. Burostoel op wielen middenin u-opzet. Alles goed bereikbaar maar ik heb dan ook wel één en ander weg gedaan omdat er teveel stond en niet alles binnen bereik kon blijven. Ik denk dat ik nu eensetup heb waar ik langere tijd mee verder kan. Meer focus op minder apparaten. Ik heb, denk ik, nog maar tien (dat waren er wel wat meer) synths en wat drumdozen en effecten en vermaak mij er kostelijk mee.

Ik heb rond de 120u aan rackspul. o.a. 5x Samson SRT kasten van 21u die op grote tafels staan. Alles met diepe menu's ingebouwd op ooghoogte. Alle keyboards in de studio kunnen fungeren als controller waardoor ik overal goed bij kan zitten. Werkt ideaal voor mij. SRT21 nu in de aanbieding bij Bax voor 75,-

Attachments

• PXL_20250919_063322178.NIGHT.jpg
    PXL_20250919_063322178.NIGHT.jpg
    175,6 KB · Bekeken: 155
Zo had ik het ook ongeveer, maar bleef behelpen

Attachments

• IMG_0454.jpeg
    IMG_0454.jpeg
    116 KB · Bekeken: 133
  • IMG_0453.jpeg
    IMG_0453.jpeg
    145,5 KB · Bekeken: 129
Als een U niet volstaat begon ik gewoon een nieuwe U met computer. Er naast. En de eerste U is met 19inch de andere niet. Zoals ik altijd zeg beperkingen ( in een U van me) doet keuzes maken met dat spul en verder doen. De gear wordt meer premium en de instappers gaan in de verkoop. Mooie evolutie. Itb gaat hier niet gebeuren. Ik begon zo. Muishand deed me van richting veranderen. Of rack samplers mijn ding zijn zal 2026 leren anders gaan ze er allen uit.

T is altijd lastig natuurlijk om een beetje mee te denken voor iemand z’n studio, met ook een eigen workflow. Vandaar ook geen advies van mijn kant maar een kleine tip van “dit zou ook kunnen”, maar met de tijd ontdek je wel wat je fijn vind of handig. Voor mij zelf geld dat als ik een bepaald apparaat wil gebruiken dan moet dat er direct bij gepakt kunnen worden om lekker in de flow van creatief bezig te kunnen zijn. Ben zelf ook (redelijk) handig met zaken op-maat te maken zodat t wel voldoet aan wat ik wens, maar ook daarin moet compromissen maken soms. Gelukkig overspoeld marktplaats met 19” onderdelen voor praktisch nop. Zo had ik eerst een bureau voor de mixer gemaakt en dacht dat t netjes was om alle 19” apparatuur daaronder (links en rechts) te maken. Dit alles met hout gemaakt en uit een oude serverkast de rails gepakt met die vierkante gaten erin op de 19” maatvoering. Meten is weten, opmaat flexen en vast schroeven, werkte perfect, zag er strak uit,,, maar dan liep ik er tegenaan dat je moest bukken om bij de apparatuur te komen, misschien een beetje luxe probleem maar met een eq instellen vond ik dit kut. (Toen lag er ook nog een oud stuk tapijt in wat versleten raakte en dat was de druppel om alles maar (weer) es te verbouwen) tot nu toe werkt het op wieltjes zetten voor mij als een fijne oplossing omdat t eenvoudig naar mijn hand te zetten is. Hobby’s 😅,,,,,,

voice of reason:

culture vulture, elkorus, schippmann, mooi spul. Allemaal gehad, maar het probleem van spullen niet meer kunnen bereiken, herken ik ook.
Op een gegeven moment, als je een hoarder bent geworden, eens jezelf goed in de spiegel bekijken en denken; is dit nog praktisch en werkbaar?

Zonde om hele dure spullen uit bereik te hebben etc (buiten de bekabeling hell, als er weer eens iets uit moet en een ander erin, kan je alle weer lostrekken als je alles tie-wrapped) en rondjes lopen in de studio, tja dat ga je ook niet doen. En in een hok van 3 x 4 blijft het aanmodderen met plaatsen van gear.
10 samplers? 10 romplers? 25 vintage keyboards. Allemaal nodig? Nee natuurlijk niet.

Kies gewoon een paar goede allrounders of ga ITB, dan kan je helemaal losgaan en dan kan je lekker blijven zitten en alles onder handbereik met een paar kiene controllers.

Zulllen de meesten wel niet willen horen, maar het is wel zo :D
Geef je trainingen hiervoor? Ik kan heel slecht dingen weg doen, maar kan het dus ook niet gebruiken doordat ik er niet bij kan.
De videos van Marie Kondo hebben nog niet gewerkt.

@Vonmir ach het is een hobby hé, bouwen, kopen, verkopen, aansluiten, afsluiten, veranderen is allemaal tof. En af en toe muziek maken, stel je voor. Vriend van me heeft een bedrijf met winkel waar hij hifi tv enz verkoopt (hogere prijsklasse spullen) en plaatst bij mensen thuis met custom toepassingen. Dat is vast wat velen hier stiekum allemaal prima als job zouden willen. Kom je ook nog eens bij (bekende) mensen over de vloer met gouden platen aan de wand, vernam ik.

Ik heb tijdens mijn rompler/rack synth era veel verschillende opstellingen geprobeerd (desk rack recht, desk rack onder een hoek, zo'n rack op wielen met een instelbare hoek voor de bovenste units) maar eigenlijk niks optimaals kunnen vinden. Feit blijft dat je zit te kloten met een displaytje ter grootte van een royale postzegel en wat knopjes alsof het een jaren 80 VHS recorder is waardoor je toch bijna altijd onder een rare hoek zit. De enige écht ergonomische oplossing is een editor op je computer gebruiken, voor zover daar support voor is.

Ik heb tijdens mijn rompler/rack synth era veel verschillende opstellingen geprobeerd (desk rack recht, desk rack onder een hoek, zo'n rack op wielen met een instelbare hoek voor de bovenste units) maar eigenlijk niks optimaals kunnen vinden. Feit blijft dat je zit te kloten met een displaytje ter grootte van een royale postzegel en wat knopjes alsof het een jaren 80 VHS recorder is waardoor je toch bijna altijd onder een rare hoek zit. De enige écht ergonomische oplossing is een editor op je computer gebruiken, voor zover daar support voor is.
Eens

als ik met een editor moet werken gaat de gear er uit. Zo eenvoudig is t.

Ik weet niet hoe het met rack-samplers zit, maar vanuit bijvoorbeeld de Roland MKS-serie vind ik het heel praktisch dat je de module ergens in een rack kunt hangen en dan wel met een controller binnen handbereik prima hands-on controls hebt. Dat is doorgaans compacter dan een volledige desktop-module, en praktischer dan klooien met druktoetsen en een te klein schermpje. Maar eerlijk gezegd ken ik weinig samplers of romplers met een losse hardware controller.

Wat ik nu in je rack zie zitten is bijvoorbeeld de nord en de JP, maar die raak je al niet aan. Die hebben behoorlijk wat knoppen op de voorkant. Rack modules zijn vaak niet handiger hoor maar juist om ruimte te besparen. Weet je zeker dat je deze kant op wil?

Wat ook kan, om je ideeen wat meer visueel te maken, is ff aan de knutsel met karton en wat (licht) hout. Probeer t wat op schaal te maken, t scheelt behoorlijk in gewicht (ipv je hardware apparatuur) maar t neemt wel de space in om ff te checken of het je aan staat of niet? De tijds factor van “weken ermee gewerkt” even buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

het is eerder de tijd: ik merk dat ik liever 70 en 80 jaren spul maak dan 90's (en in mijn beleving is de JP en de nord 90's)
zoals ik al zei, ik gebruik die samplers momenteel niet, ik geef ze een kans 'nabij' me,, is t niks gaat alles er uit. Het is niet ingewikkeld :)

Back