rack samplers en ergonomie. graag foto's en tips

Ik weet niet hoe het met rack-samplers zit, maar vanuit bijvoorbeeld de Roland MKS-serie vind ik het heel praktisch dat je de module ergens in een rack kunt hangen en dan wel met een controller binnen handbereik prima hands-on controls hebt. Dat is doorgaans compacter dan een volledige desktop-module, en praktischer dan klooien met druktoetsen en een te klein schermpje. Maar eerlijk gezegd ken ik weinig samplers of romplers met een losse hardware controller.
ook dit ga ik proberen, ik heb de alpha juno 2 uitgeleend en een mks50 gekocht. de PG controller heb ik. De M1 korg gaat ook aan de kant en ik kocht een M1R - we zien wel of die 'workflow' werkt. Ik denk dat ik meer n 'speler' ben dan een soundscaper, dus veel worden die knoppen niet meer aangeraakt eens de sound ok is. En in geval vd M1 wou ik gewoon die afgezaagde presets uit nostalgie en de M1 vst kocht ik voor ik de M1 kocht om m nooit te gebruiken want software kan me nul motiveren.

hier staan ze op hand/arm hoogte , niet te hoog dus (als ik in m"n bureaustoel zit) -in een gewoon recht rack, 60H ofzo 1.5m
wel een goed idee om menu diepe/gevoelige zaken net goed te zetten
ik heb ook een aantal remote controllable samplers, die mogen wat lager (of hoger)

terug naar Walter

Attachments

• IMG_0350.jpg
    IMG_0350.jpg
    227,5 KB · Bekeken: 144
Ik heb een studiomeubel met ruimte voor me, onder de beeldschermen en monitors.
Dat werkt voor mij het fijnste, ongeveer op ooghoogte, recht voor me. Dan gebruik ik ze. Staan ze ergens in een rack op onhandige hoogte dan gebruik ik ze niet vanwege slechte ergonomie.

Je hebt genoeg tafels, dus ergens 1 met wat racks met samplers aan de achterkant van de tafel, keyboardje ervoor en de rest van je desktop ruimte voor ander spul (bijv MPC voor/ half onder je S950) lijkt me goed te doen.

voice of reason:

culture vulture, elkorus, schippmann, mooi spul. Allemaal gehad, maar het probleem van spullen niet meer kunnen bereiken, herken ik ook.
Op een gegeven moment, als je een hoarder bent geworden, eens jezelf goed in de spiegel bekijken en denken; is dit nog praktisch en werkbaar?

Zonde om hele dure spullen uit bereik te hebben etc (buiten de bekabeling hell, als er weer eens iets uit moet en een ander erin, kan je alle weer lostrekken als je alles tie-wrapped) en rondjes lopen in de studio, tja dat ga je ook niet doen. En in een hok van 3 x 4 blijft het aanmodderen met plaatsen van gear.
10 samplers? 10 romplers? 25 vintage keyboards. Allemaal nodig? Nee natuurlijk niet.

Kies gewoon een paar goede allrounders of ga ITB, dan kan je helemaal losgaan en dan kan je lekker blijven zitten en alles onder handbereik met een paar kiene controllers.

Zulllen de meesten wel niet willen horen, maar het is wel zo :D
Nou , nou die foto komt uit de studio van Splitradix , geen hoarder hoor
Kerel brengt uit op het befaamde cpu records

Ja hij was hier lid maar in zijn moedertaal posten was hier een no go, dus ik denk dat we m hebben weggejaagd? 1e post sept 2025, laatste post n paar dagen later. Toen hier wat Engels werd weggevaagd.

Als ik al die racks zie met nords/xt/jp8080/q's (al beschikbaar) en DP/4 (al beschikbaar, TUS versie komt later) en ook de supernova komt eraan. Die kun je dus al in je PC/Mac draaien native.
Zelfde geld voor blofeld, microwave etc. D50, Triton, M1, Wavestation etc zijn er ook al. De gitaarpedaaltjes ook al, Boss/EHX etc. Eventide H3000 enzo.

Zelfs voor (poly)analoog kan je goed terecht bij Gforce/TAL etc.
Je kan bijna al die 90s spullen gewoon inladen in je daw, geen torens met rackunits meer nodig, geen kabel/midi routing gedoe.

Het is niet praktisch al die spullen in torens (imo) en dat je op de grond moet kruipen om een knopje te draaien. Maar dat is mijn mening.
En het gaat niet kapot, displays blijven leesbaar, geen ruis, geen hum. Geen AC adapters smeltend omdat er 40 apparaten op 1 WCD zitten die uit de muur komt met 8 verschillende verlengblokken.
Niet wegsmelten in de zomer.

Ik snap dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft, dit is mijn insteek.
Knopjes draaien doe je met een paar uitgekiende controllers.

Een U-vorm en hoe Synthiaks het heeft ingericht is dan het beste hoe je het kan opstellen als je perse alleen HW wilt, die opstelling ziet er het meest ergonomisch uit.

Ik begon in de daw kreeg een muishand moest injecties hebben en verdeed vervolgens mijn tijd aan telkens opnieuw de bcr2000 mappen voor software wat me zo n onvoldaan gevoel gaf erna dat ik sinds begin 2010’s hardware ging en no way dat ik terug ga. Bespaar ik je de roland pcr voor de faders de faderboxjes enz. O ja de apc40 en n week les met ableton… wat b miskoop die apc… kon er niks mee. Want die andere ableton bak bestond toen nog niet. Dus werd t maschine en stroomden de synths binnen hoera

ik vermaak me uren knoppen draaien zonder daw aan. Eens de daw aanstaat is t allemaal noodzakelijk kwaad en kut. Is het productief? Nee. Is het lol? Hell yeah

Ben n maand thuis en mijn rechterhand kreeg gisteren een prik. Ik moet alweer links muizen…

Laatst gewijzigd:
Back