Yamaha MODX M

Yamaha lanceert de Yamaha MODX M.

Schermafbeelding 2025-10-15 om 06.58.30.png

Ontworpen voor professionele muzikanten combineert de MODX M-serie synthesizers expressieve controle, een gestroomlijnde workflow en uitzonderlijke geluidskwaliteit in een lichtgewicht ontwerp dat ideaal is voor podium en studio. Met drie klankengines die een verbluffende variëteit aan geluiden produceren en gedeelde DNA van onze vlaggenschip MONTAGE M, tilt de MODX M expressie naar een hoger niveau — overal

MODX M offers up to 268 notes of polyphony across its three engines:
- 128 notes for AWM2 Preset and User Waveform Parts
- 128 notes for FM-X Parts
- 12 notes for AN-X Parts

Meer info: klik

Datzelfde wiebelende keybed,dat is voor mij al een geenkoop.

Yamaha MODX M series is available soon for the following prices: M6 for $1799,99, M7 for $1999,99, and M8 for $2499.

Op zich een hoop synth voor het geld, maar de goedkope MOxx varianten vind ik toch altijd wel een stuk minder qua look & feel dan de vlaggenschepen. Maar goed, daar is de prijs dan ook naar.

Ik vond de MODX iets te onbetrouwbaar qua bouwkwaliteit dus ik heb begin vorig jaar een tweedehands oude Montage 6 gekocht voor hetzelfde geld al een MODX M6. Ik doe er weinig mee maar dat geldt voor meer spul en misschien komt dat nog.

Kunnen de marketeers niet wat originelers verzinnen dan "naar een hoger niveau tillen"? De stelling is bovendien onwaar. Expressie wordt niet bepaald door de klankopwekking maar door de fysieke speelelementen en wat de muzikant daarmee doet. Daarom tilt de Osmose mijn expressie naar een hoger niveau, maar een MODX M niet.

Ik zag van de week vlak voor de bekendmaking bij Thomann voor MODX+ al een prijsdaling. De 6 heb (of had je) voor net over de 1000 euro. Het ziet er mooi uit. En met die AN engine er nu in, klanktechnisch best interessant. De prijs mag wel wat naar beneden.

Ik zou zo graag dit in een (desktop)module willen en dan voornamelijk voor de fm synthese. Een soort Rm1x met fm-x + dit scherm...ik blijf nog even verder dromen.
Precies dat, plus An-X en dan svp ook incl. Fatsoenlijke UI.
Sinds de motif XS is er volgens mij geen yamaha module meer geproduceerd.

Precies dat, plus An-X en dan svp ook incl. Fatsoenlijke UI.
Sinds de motif XS is er volgens mij geen yamaha module meer geproduceerd.
Nee, maar de Montage is nu ook een VST begrijp ik. Die zou ik wel willen, maar die kun je alleen kopen/regisreren als je de hardware ook hebt :frons:

Nee, maar de Montage is nu ook een VST begrijp ik. Die zou ik wel willen, maar die kun je alleen kopen/regisreren als je de hardware ook hebt :frons:
Die is toch ook te krijgen volgend jaar in de modx m?

In het korte tijd dat ik de montage m had, vond ik het wel spijtig dat je de samples niet kunt bewerken, misschien met een update?Wat je wel hebt dat je tegenwoordig met dit soort toestellen, zo complex en uitgebreid zijn dat je je nummers kunt maken en op je computer kunt overzetten en gewoon nog te mixen en masteren.
Misschien dat de montage m nog eens terugkomt.Als de beurs wat wilt meewerken, zeer zeker.Misschien een goudklompje verkopen.🦆

Leuk.
Als de MODX M8 precies hetzelfde klavier heeft als de originele MODX 8 is dat wel minder.... (geen fijne touch/action, glibberig plastic, luidruchtig)

Ik zou zo graag dit in een (desktop)module willen en dan voornamelijk voor de fm synthese. Een soort Rm1x met fm-x + dit scherm...ik blijf nog even verder dromen.

De MODX 6 (of de latere MODX 6+ voor meer FM-X polyphony) zal waarschijnlijk aardig goedkoop gaan worden door deze nieuwe MODX M serie.
Niet al te groot en volgens mij is de FM-X engine niet echt veranderd in de tussentijd.
Een ander (software) alternatief is FM Lab voor Steinberg Halion.

Leuk.
Als de MODX M8 precies hetzelfde klavier heeft als de originele MODX 8 is dat wel minder.... (geen fijne touch/action, glibberig plastic, luidruchtig)

De MODX 6 (of de latere MODX 6+ voor meer FM-X polyphony) zal waarschijnlijk aardig goedkoop gaan worden door deze nieuwe MODX M serie.
Niet al te groot en volgens mij is de FM-X engine niet echt veranderd in de tussentijd.
Een ander (software) alternatief is FM Lab voor Steinberg Halion.
Ja ik was al aan het kijken inderdaad. Stom want heb nog veel andere projectjes die eerst af moeten. En het blijft een keyboard. Net een Kurzweil K2500 binnen die de halve studio voor mijn gevoel in beslag neemt. Daar zou je in theorie ook een soort fm uit moeten kunnen halen ben ik achter...

Ik snap het niet. Vroeger was aftertouch bij alle professionele keyboards standaard. Ook bij de kleinere versies zoals bijv. Yamaha V50, YS200 enz. Waarom is het nu zo moeilijk om dat standaard toe te voegen?

Ik snap het niet. Vroeger was aftertouch bij alle professionele keyboards standaard. Ook bij de kleinere versies zoals bijv. Yamaha V50, YS200 enz. Waarom is het nu zo moeilijk om dat standaard toe te voegen?
De montage moet ook nog verkocht worden.

Ik ben bezig met een nieuw 80s live projectje samen met 4 anderen. Dus ik ben de laatste versies van Yamaha, Roland, en Korg weer eens aan het doorzagen. Waaronder de MODX M en de Montage M. Onderstaande Youtube filmpje is een mooie samenvatting van de verschillen. Je krijgt mijns inziens heel veel synth voor dit geld met de MODX M.
  • De nieuwe MODX M schijnt een veel beter keybed (FSB) te hebben dan het vorige model
  • Aftertouch ontbreekt inderdaad
  • De synth engines zijn identiek
  • Minder polyfonie en minder insert FX (dus minder CPU capaciteit)
  • Lagere specs outputs (balanced vs unbalanced) en lagere USB audio specs (ook minder kanalen)
  • Positief: MODX M heeft meer controls dan de MODX
  • Fysiek: plastic versus metaal
  • De MODX M software plugin is aangekondigd voor 2026 (gratis)
  • Gewicht M6: 6.6 versus 15.3 KG
  • Prijs M6: 1370,- versus 3507,- bij Thomann

Ik zit wel eens te denken of ik mijn Motif XS zo moeten updaten naar de MODX M. Ik gebruik hem namelijk alleen in de studio.

Ik hoop nog steeds dat Yamaha die plugin nog een keer uitbrengt zonder dat er een hardware verkoop aan vast hoeft te zitten. Ik heb geen ruimte of nut voor zo'n enorm digitaal hok in mijn studio, maar zou de sounds/engines wel graag hebben.

Back