Yamaha MODX M

Yamaha lanceert de Yamaha MODX M.

Schermafbeelding 2025-10-15 om 06.58.30.png

Ontworpen voor professionele muzikanten combineert de MODX M-serie synthesizers expressieve controle, een gestroomlijnde workflow en uitzonderlijke geluidskwaliteit in een lichtgewicht ontwerp dat ideaal is voor podium en studio. Met drie klankengines die een verbluffende variëteit aan geluiden produceren en gedeelde DNA van onze vlaggenschip MONTAGE M, tilt de MODX M expressie naar een hoger niveau — overal

MODX M offers up to 268 notes of polyphony across its three engines:
- 128 notes for AWM2 Preset and User Waveform Parts
- 128 notes for FM-X Parts
- 12 notes for AN-X Parts

Meer info: klik

Een vriend van mij heeft de MODX M gekocht.
Ik ben benieuwd hoe de registratie van de software straks gaat en of je die op meerdere computers kunt zetten.

Overigens is het een indrukwekkend instrument.
Voor mij niet zo intuïtief in de korte tijd dat ik erop speelde, maar dat is ook omdat ik de Roland manier van werken gewend ben.
Bij hem volgt het de Mo op en hij kan er al veel meer mee uit de voeten.

Ik hoop nog steeds dat Yamaha die plugin nog een keer uitbrengt zonder dat er een hardware verkoop aan vast hoeft te zitten. Ik heb geen ruimte of nut voor zo'n enorm digitaal hok in mijn studio, maar zou de sounds/engines wel graag hebben.
Met name FM-X blijft mij trekken, en de Yamaha arps. Vooral ook omdat ik mijn FM vrienden uit het verleden (DX7, FS1R) niet meer heb, en bepaalde FM sounds mis. Beiden waren niet te doen qua sound design. Ik heb hier alternatieven staan zoals de Waldorf Iridium (kernels), en NI FM8. Ze zijn qua UI zeker beter, maar het blijft toch super technisch. Mijn indruk is dat FM-X is wat dat betreft 10 stappen vooruit is, zeker als de je KDX plugin gebruikt, zie YouTube. MODX M support is er nog niet, maar zal vast komen.

Een vriend van mij heeft de MODX M gekocht.
Ik ben benieuwd hoe de registratie van de software straks gaat en of je die op meerdere computers kunt zetten.

Overigens is het een indrukwekkend instrument.
Voor mij niet zo intuïtief in de korte tijd dat ik erop speelde, maar dat is ook omdat ik de Roland manier van werken gewend ben.
Bij hem volgt het de Mo op en hij kan er al veel meer mee uit de voeten.
Sindsdien 2012 heb ik dit soort synths niet meer gehad. Yamaha was destijds altijd al complexer. Maar ik moet zeggen dat de huidige Montage M en MODX M reeks qua UI echt heel veel beter is dan de Motif series. Ik had destijds een Motif ES met een PLG-DX board erin. Of te wel een complete DX7. Maar qua sound design en UI was dit nog slechter dan de DX7 zelf :D De Fantom vond ik altijd wat makkelijker. De Kronos lijkt laagdrempelig, maar is ook wel complex als je diep wil gaan. Sound design werd ik nooit zo vrolijk van. Dat extra parameter scherm in de Montage M lijkt mij daarom echt een serieuse verbetering. Helaas heeft de MODX M deze niet. De Rolands vond ik altijd lekker in de mix klinken, vooral ook live. Je hoefde er niet al te veel aan te veranderen. Maar ik vond de Motifs altijd net even interessanter klinken dan de Rolands. Maar de MODX M engine klinkt ook echt goed. Heel veel synth voor je geld.

Back