Whimsical Raps Atrium

Vijf stemmen analoge synthese, polytimbraal aangestuurd en gemoduleerd. We hebben ideeën uit ons decennium van modulaire verkenning overgenomen en de manier waarop we polyfonie bereiken, opnieuw bekeken.Elke stem wordt gevormd door zijn harmonische energie, terwijl drie kerntimbremodi een rijker terrein betreden. Van eenvoudige suboctaaf- en ruisgolven, via frequentiemodulatie, tot en met een herinterpretatie van formantsynthese. Alles geperst door een lowpass/gate-combinatie, voor balans en zo nu en dan nadruk.
oblique.jpeg

Whimsical Raps Atrium is verkrijgbaar voor $ 1600 USD en start op 31 oktober 2025 om 8.00 uur PDT.

Als je daar wat wilt kopen moet je eerst op audientie geloof ik.. paar keer geprobeerd per mail.. geen reactie.. krijg hun reclame wel gratis :)

Zoals mijn wijlen opa placht te zeggen: "Zo kun je een drol ook lekker maken"
dat is waar, maar bepaalde soorten speelstijlen en generativeg/glitchy dingen lenen zich er wel veel meer voor en dat is wat ik hier veel potentie voor hoor (niet dat ik hem 1600 waard vind)
uiteindelijk haal je zelfs de meeste dikke analoge bak vaak ff door een reverb om hem nog net wat warmer te maken

hier een beter uitleg filmpje trouwens:

uiteindelijk haal je zelfs de meeste dikke analoge bak vaak ff door een reverb om hem nog net wat warmer te maken
Ja, maar ik vind fx wel altijd een beetje als een saus die de kwaliteit van het gerecht moet ondersteunen, niet het gebrek aan kwaliteit of smaak camoufleren.

Ik ben dol op dit soort lelijke eendjes.

Wat een gaaf ding zeg.

Voor wie te lui is om op de link van de eerste post te klikken:

Features & Specifications

• Voices
    • 5x analog oscillators with waveshaping
    • 3 timbre modes: suboctaves + noise, frequency modulation, formant synthesis
    • 5x lowpass/gates: 3 modes (amp+filter, filter, resonant filter)
  • Spectre — resonant tone shaper
    • 3x analog bandpass filters
    • 2x BBD delays in feedback loop
    • embedded sequencer
  • Variable highpass filter (6dB)
  • Gesture Recording
    • 5x recorders
    • multiple parameters per recording
    • record any interaction
    • optionally quantize length and playback start/stop
    • step-wise or continuous playback
    • open ended recording duration
    • timing can be linked between recorders
    • variable playback rate (via Clock speed)
  • Modulation
    • map any modulation source to any parameter
    • mappings have continuous depth & polarity
    • no limit on number of mappings
      • Clock: continuous time or tap-tempo (with musical division/multiplication)
      • LFO: polyphonic, 11 default shapes, phase-offset between voices
      • Contour: polyphonic envelope, loopable, timing of individual voices can be stretched
      • 6x additional sources, generated from synthesizer state
      • external sources from MIDI and CV input
  • Patch storage
    • 5x onboard patch slots
    • instant recallability
    • patch management with software companion
  • Hardware
    • MIDI in (3.5mm), accepts type A and B
    • MIDI out (3.5mm), type A
    • 3x CV inputs (3.5mm, +/-5V range, protected to +/-12V)
    • stereo output (3.5mm)
      • dual mono (left/right)
      • headphones / stereo TRS (left)
      • mono mix (right)
    • USB-C power: 5V, 3A
    • USB-A host: connect MIDI or serial devices (keyboards, controllers). provides up to 900mA power
    • USB-C device: MIDI & serial (DAWs & other software)
  • Physical
    • polycarbonate & aluminium enclosure
    • mechanical keyswitches
    • capactive multi-touch plates
    • 11.25” x 8.75” x 1 7/8”, 2lb 5oz
    • 286 x 222 x 48 mm, 1.06kg
  • 3 year warranty

Ik hou ook wel van exotische en excentrieke bakjes, maar ook na bekijken/beluisteren van de demo voel ik hem nog niet echt. Qua klank hoor ik niks bijzonders, eerder vervelend dan mooi/prettig. Uiterlijk ziet er niet uit. Bespelen lijkt me wel leuk als ik de interface zo zie. Zou graag wat meer voorbeelden horen nog. Misschien is de demo'er gewoon niet zo goed.

Ah, dan gaan we daar langs elkaar heen. Voor mij is het "leuk lijken om te bespelen" hetzelfde als aantrekkingskracht. Klank is inderdaad niet het meest innovatieve, qua losse onderdelen -- maar de optelsom, zo alles bij elkaar, vind ik dan weer fris.

De demo's richten zich inderdaad op arty farty piepknor musici. Wie weet dat er nog wat toegankelijkers langs komt. Ben zelf eigenlijk al wel om. Even laten bezinken, 't is geen broodje kaas, qua prijs.

Ik vind dit soort experimentelere benaderingen altijd intrigerend, maar om mijn gas wat te beperken hanteer ik tegenwoordig voor mezelf de regel dat het er niet alleen interessant moet uitzien en interessante mogelijkheden moet hebben, maar dat de klank mij ook moet aanspreken of mij moet op zijn minst moet overtuigen dat er bijzondere klanken uit te halen zijn.
Bij dat laatste faalt dit instrument bij mij vooralsnog.

Ik hou ook wel van exotische en excentrieke bakjes, maar ook na bekijken/beluisteren van de demo voel ik hem nog niet echt. Qua klank hoor ik niks bijzonders, eerder vervelend dan mooi/prettig. Uiterlijk ziet er niet uit. Bespelen lijkt me wel leuk als ik de interface zo zie. Zou graag wat meer voorbeelden horen nog. Misschien is de demo'er gewoon niet zo goed.
Ik voel hem ook niet, "tof bedrijf" zo tof zijn ze niet kwa communicatie, interessante modules.. design kan ik nog wel waarderen maar soundwise not blown away.. en dat voor 1600..

Ik wil niet negatief zeuren. Maar met elke huis tuin en keuken Syntersizer kun je onnavolgbare geluiden maken.
Het is eerder een kunst om er in-de-verte nog iets herkenbaars van te maken van wat elke kleuter mee kan zingen.

Lang geleden toen ik nog nergens geld voor had heb ik ook allerlei soldeersels gemaakt met te gekke geluiden waar ik mee in staat was een duo te vormen met een fanatiek violist. Met een `schare-fans` die er maar geen genoeg van konden krijgen van de geluiden. Het allerduurse waren nog de batterijen in de tijd zonder oplaadbare accu`s.

Laatst gewijzigd:
Ik lees dat ze kennelijk samenwerken met Maral, zij maakt experimentele muziek die soms wat doet denken aan Muslimgauze (ook niet zo gek, want Iraanse roots). Waarom hebben ze haar niet een demo laten maken van dit ding voor de introductie, durf te wedden dat we dan een betere indruk hadden gekregen. Want de eerste indruk is nu dat het klankmatig best wel vrij slecht klinkt.

Zal waarschijnlijk lage oplage zijn, lekker exclusief.. en vast een fanbase..

Dan zeg ik spaar effe door voor iets minder tuttenbel.
Screenshot 2025-10-31 at 19.52.11.png

Zeker op basis van de bovenstaande gesture video lijkt me dit een enorm inspirerend apparaat! De klank (analoog + fm + analoge delay + filters) vind ik mooi en is ook waar ik zelf van hou in een synth.
Het klinkt een beetje als een Chase bliss pedaal terwijl het veel intuïtiever en gerichter lijkt te bedienen.
Ben sinds de Osmose niet meer zo enthousiast geweest over een nieuw ding!

Back