Muis/processor geluid over speakers

Plaag

Stamgast
Goededag forumleden!

Ik heb na een behoorlijk pauze (7 jaar) mijn hobby muziek weer opgepakt. De oude XP machine kon echt niet meer, dus ik werk nu vanaf Windows 10. (dag dag emagic spul ;{)

Als geluidskaart heb ik de M-Audio Profire 2626 aangesloten via een overgezette Firewire kaart en dat werkt. Echter heb ik last van bijgeluiden van de processor en/of computermuis.
Voordat ik eventueel een nieuwe firewire kaart ga halen, wil ik zoveel mogelijk zeker weten dat een nieuwe kaart ook echt de problemen oplost.

- Omdat de geluidskaart met ADAT is aangesloten op een O2R, en vervolgens naar de speakers gaat zou het niet om een aardlus kunnen gaan lijkt me? ADAT is glasvezel en zou wat dat betreft geen interferentie moeten kunnen overdragen?
- Verder vind ik het vreemd dat ik de processorgeluiden niet op de meterbrug van de O2R zie. Er slaan geen meters uit, terwijl het geluid behoorlijk aanwezig is. Als ik bijvoorbeeld een kanaal van een JV-1080 open zet zie ik direct de "natuurlijke" ruis terug op de meters.
- Als ik de geluidskaart uitzet, zijn de geluiden verdwenen.
- De O2R heeft voor de speakers alleen jack out, maar met een DI-box of een Isolator los ik het probleem ook niet op.

Dus mijn vermoeden gaat uit naar een verouderde firewire kaart, maar ik hoor graag of er forumleden zijn die hierover mee willen denken of een oplossing hebben?

groet

Ik heb geen idee maarr mocht je uiteindelijk beslissen om een nieuwe kaart te kopen, neem dan geen firewire dat is nu toch echt wel klaar.

Welke chipset zit er in je nieuwe pc? Texas instruments of iets anders?
Andere kabel geprobeerd?
Andere stroomgroep geprobeerd?
Is je pc geaard?

Aaah, verkeerd gelezen. Ik dacht dat hij een andere geluidskaart zou kopen maar het gaat om de firewire kaart. Never mind, ik ga naar bed.

Dit topic had het er ook al over...

Ik werk ook nog met Win7 en 3 Motu´s via firewire.
Nergens last van maar alles zit wel op ongeaarde stopcontacten.

Cheers,
Exo. :mega:

Ik ken dit alleen als ground noise via USB.
Dan lekt er een beetje spanning van je systeem (laptop, pc) weg via de aarding van USB, wat je dan hoort als digitale ruis, meestal vooral via een pedaal / synth waar een overdrive oid. in zit.

Goedkope oplossing (als het geen stroomvoedende USB aansluiting is) is om de ground pin af te plakken.
Er zijn ground isolators voor USB.

Stopcontacten zonder aarding wordt wel eens genoemd, maar dat heeft direct weer wat nadelen als je met 220 werkt waar je mogelijk 1x last van zult hebben en daarna nooit meer.....

Mogelijk kan firewire daar ook last van hebben. Ik heb zelf geen firewire, dus dat weet ik niet.

Dan lekt er een beetje spanning van je systeem (laptop, pc) weg via de aarding van USB, wat je dan hoort als digitale ruis, meestal vooral via een pedaal / synth waar een overdrive oid. in zit.

Goedkope oplossing (als het geen stroomvoedende USB aansluiting is) is om de ground pin af te plakken.

Stopcontacten zonder aarding wordt wel eens genoemd, maar dat heeft direct weer wat nadelen als je met 220 werkt waar je mogelijk 1x last van zult hebben en daarna nooit meer.....

Mogelijk kan firewire daar ook last van hebben. Ik heb zelf geen firewire, dus dat weet ik niet.
Da's ook waar ik aan dacht.
Nog een vraag aan de topicstarter; ben je verhuisd in die tussentijd of zo, misschien dat daar ook nog een reden te vinden is al heb ik 't idee dat de gedachte van @Montfrooij wel de meest gangbare is.

Nog een vraag aan de topicstarter; ben je verhuisd in die tussentijd of zo
Ja, ik ben inderdaad verhuisd.

Echter heb ik 2 nieuwe groepen laten aanleggen, die gaan direct de meterkast in, met ieders een eigen groep. Dus die zouden in theorie helemaal schoon moeten zijn.

Maar ik snap niet helemaal hoe aarding via een optische kabel kan lopen. Ik ben geen elektricien, maar heb je voor aarding geen koper nodig ipv glasvezel?

Wat bij mij jaren geleden heeft geholpen is zoveel mogelijk balanced aansluiten: Beste kabel voor de wavestate?

De Yamaha O2R heeft helaas geen gebalanceerde XLR uit voor speakers, dan zou ik er een volumecontroller tussen moeten zetten met XLR in naar XLR uit. Want de speakers/monitoren (Yamaha Hs-80M) hebben we XLR in. Dus nu gebruik in de (jack) monitor out.

Zou gebalanceerde Jack kabels ook kunnen werken? Ik heb daar geen ervaring mee.

Welke chipset zit er in je nieuwe pc? Texas instruments of iets anders?
Andere kabel geprobeerd?
Andere stroomgroep geprobeerd?
Is je pc geaard?
Chipset van de PC zou ik moeten opzoeken, laat ik nog weten.
Heb andere kabels en stroomgroep geprobeerd, zonder succes helaas.
De kabel van de PC voeding is geaard, echter is de PC niet met een aarde kabel aan meterkast verbonden (als je dat bedoeld?)

Ja, ik ben inderdaad verhuisd.

Echter heb ik 2 nieuwe groepen laten aanleggen, die gaan direct de meterkast in, met ieders een eigen groep. Dus die zouden in theorie helemaal schoon moeten zijn.

Je PC zit waarschijnlijk op dezelfde groep als je interface?
Maar ik snap niet helemaal hoe aarding via een optische kabel kan lopen. Ik ben geen elektricien, maar heb je voor aarding geen koper nodig ipv glasvezel?
Het is niet gezegd ‘dat’ het hetzelfde probleem is natuurlijk. Maar meestal is dit de oorzaak. Je PC lekt via de aarding digitale ruis en die wordt opgepikt door een apparaat welke verbonden is via en geaard stopcontact of usb (of firewire)
Nogmaals, geen ervaring zelf met firewire kaarten.

FireWire is toch niet optisch? Elk apparaat wat

Ik heb een ground isolator tussen de output van de mengtafel en de input van de speakers gezet, helaas zonder resultaat.

Ik heb ook de firewire kaart van slot verplaatst, verder van de voeding en kabels in de PC, ook zonder resultaat helaas.

Je PC zit waarschijnlijk op dezelfde groep als je interface?

Het is niet gezegd ‘dat’ het hetzelfde probleem is natuurlijk. Maar meestal is dit de oorzaak. Je PC lekt via de aarding digitale ruis en die wordt opgepikt door een apparaat welke verbonden is via en geaard stopcontact of usb (of firewire)
Nogmaals, geen ervaring zelf met firewire kaarten.

FireWire is toch niet optisch? Elk apparaat wat

Ja, de PC zit op dezelfde groep. Ik heb 2 groepen dus het is een kleine moeite om 1 van de 2 op een andere groep te gooien. Kom ik op terug.

Oh wacht, de ruis gaat via de voedingen via het stopcontact, en niet via de audiokabels? Want zo zat ik te denken in 1e instantie. Maar dat klinkt logisch.

Hoor je het ook over de koptelefoon uit de 02r? En heeft de 02r al eens service gehad zoals psu recap?

Ik heb een ground isolator tussen de output van de mengtafel en de input van de speakers gezet, helaas zonder resultaat.

Ik heb ook de firewire kaart van slot verplaatst, verder van de voeding en kabels in de PC, ook zonder resultaat helaas.
De ruis lekt weg via de aarding van je pc. Niet via je audiokabels.

Wat ik doe om er helemaal van af te zijn is m’n laptop loskoppelen van de stroom (heb een grote powerbank waar hij een dag of 2 op kan draaien als het moet)
Ja, de PC zit op dezelfde groep. Ik heb 2 groepen dus het is een kleine moeite om 1 van de 2 op een andere groep te gooien. Kom ik op terug.

Oh wacht, de ruis gaat via de voedingen via het stopcontact, en niet via de audiokabels? Want zo zat ik te denken in 1e instantie. Maar dat klinkt logisch.
voeding of datakabels. Mogelijk heb je een apparaat (instrument of effect etc) via USB verbonden aan je PC. Alles loshalen en testen.

Ik heb wat lopen prutsen n.a.v. jullie reacties (dank daarvoor overigens!)

- Op de koptelefoon output van O2R lijkt het niet hoorbaar. Overigens heeft de O2R nog nooit een PSU recap gehad.
- Op de analoog aangesloten JV-1080 op de O2R komt het geluid/noise ook binnen, dus niet alleen via de geluidskaart. Hier helpt het wel om een isolater er tussen te zetten, dan scheelt behoorlijk.
- Het veranderen van stroomgroep heeft wellicht iets minimaal geholpen, maar het is bij lange na niet weg.

Ga vanavond hopelijk weer verder proberen. Er duiken nog steeds vreemde problemen op.

Dank nogmaals zover.

Back