Teenage Engineering EP-40 RIDDIM

Teenage Engineering EP-40.jpg

Teenage Engineering heeft de EP-40 RIDDIM geïntroduceerd: een krachtige sampler, sequencer en componist, ontworpen voor expressieve liveoptredens. Het instrument is geïnspireerd op de reggae-scene en bevat een uitgebreide collectie drum- en percussiegeluiden, bass, leads en akkoorden, geluidseffecten, vocalen, melodica en gitaarsamples. Meer dan 300 samples geschikt voor reggae, dub en de dansvloer. Daarnaast bevat de EP-40 RIDDIM een synthesizer, de supertone, waarmee klassieke reagge bass en leadsgeluiden gemaakt kunnen worden.
Indeling samples:
  • 001 - 399: Drums
  • 400 - 499: Bass
  • 500 - 599: Keys
  • 600 - 699: FX
Specificaties:
  • 12 stereo / 16 mono polyphone klanken
  • 128 MB opslagruimte
  • Subtractieve synthesizer (Supertone)
  • Grid-synced loops
  • 9 Projecten
  • 7 effecten & 12 Punch-in effecten
  • Sample frequentie: 46 kHz / 16-bit.
  • Aansluitingen: Stereo In/Out, Sync In/Out, MIDI In/Out & USB-C
  • Afmetingen: 240 x 176 x 16 mm
Artiesten die hebben meegewerkt: King Jammy, Mad Professor, Mafia and Fluxy, Mighty Crown, Dre Skull, Marcus Price, Baby-G, Swedish Tiger, Rigo Fuego, Million Stylez, Lisa Hyper, Etana en DJ Carli.

Bij Teenage Engineering zelf verkrijgbaar in verschillende bundels:
€ 349 i.c.m. de Teenage Engineering EP-2350 (microfoon met o.a. effecten).
€ 473 i.c.m. alles hierboven + schoudertas + stereo naar rsca-split kabel.
€ 567 i.c.m. alles hierboven + trui, dunne matjes.
€ 998 i.c.m. de Teenage Engineering EP-2350 (microfoon met o.a. effecten) en externe geluidbox.

Bron: Teenage Engineering.
Naar verwachting leverbaar vanaf: 11 november 2025.

Attachments

• Teenage Engineering EP-40 bundle.jpg
    Teenage Engineering EP-40 bundle.jpg
    166 KB · Bekeken: 123
Leuk dat TE tegenwoordig ook gear maakt die niet al te duur is, maar wat is hiervan de meerwaarde t.o.v. de PO-33 Mk2?

Oooh Massive!!!
Ik zie dit wel zitten in een DNB live set.

Hier de OG de Casio MT-40:

Is dit niet de KO II / middeleeuwse variant in een nieuw jasje? Wel geinig, maar denk dat je aan een SP-404 MK2 meer hebt.

Is dit niet gewoon een PO33 met extra effecten en samples? Is me niet helemaal duidelijk.

Is dit niet de KO II / middeleeuwse variant in een nieuw jasje? Wel geinig, maar denk dat je aan een SP-404 MK2 meer hebt.
Volgens de specs hebben ze er ook nog synthesizer functionaliteit in weten te persen.

Die site staat vol met irrelevante funko pop-achtige troep, kan het niet vinden, daarom ff uit m’n hoofd: de KO2 had 64mb, die middeleeuwse versie 32mb voor eigen samples, en deze mogelijk 128mb voor eigen samples. Dat is een mooie hoeveelheid.

Redelijk dom om een device te beperken tot één genre, typisch TE wel.
Vind ik niet: er zal een bepaalde doelgroep zijn die zich hierdoor veel eerder aangetrokken zal voelen dan een andere willekeurige sampler of groovebox.
Uiteindelijk hebben ze nu al 3 modellen van vrijwel hetzelfde apparaat op de markt, zal ongetwijfeld nog wel verder uitgemolken worden. Misschien met 80's sounds of D&B of zo ;)

Effecten in de mic, lachen.
Geloof jij het? Die mic werkt alleen op de Riddim, dus denk eerder dat het een goedkope telefoon microfoon is die ook telefoonoortjes van een paar euro zit en de processing in de groovebox zelf wordt gedaan. Het wordt ook expliciet als 'lo-fi' verkocht. En dat voor 60 euro, komt qua opslag toch wel aardig in de buurt van hun klaptafel...

Op de TE site staat effecten in de mic zelf. Gemaakt voor de riddim maar kan volgens mij ook als standalone mic gebruikt worden. (Connect it directly to Riddim or any sound system)
Zo lees ik het tenminste..

Gisteren besteld en inmiddels onderweg.

Op de TE site staat effecten in de mic zelf. Gemaakt voor de riddim maar kan volgens mij ook als standalone mic gebruikt worden. (Connect it directly to Riddim or any sound system)
Ik dacht ergens anders gezien te hebben dat de mic specifiek voor de riddim was, maar zal het wel verkeerd gelezen hebben dan.
Hij doet inderdaad line out dus er zal een versterkertje + een dsp chipje in zitten voor de effecten.

Die mic is leuk , kan ie zo in je eurorack of m8 tracker of wat dan ook met een line in stoppen . Zijn niet veel mics die dat doen.

EP-2350 ting van de TE site (als je even verder klikt):

4 live voice effects: echo, echo+spring, pixie, robot
4 replaceable samples to trigger straight from the mic
live adjustable effects parameters
line out to any device on 3.5 mm curly cable
shake modulation
battery/usb* powered
buttons for all functions
push to sing
auto on/off
adjustable output signal
secret button