Cubase 15

vipal

Ouwe rot
steinberg.net/cubase/new-features/?utm_campaign=516158476799_cubase_pro_15_release-ud&utm_content=cubase-15_us-eu-row-ja_en-de-es-fr-ja&utm_medium=promo&utm_source=newsletter&utm_term=6M351Q4E-6L4BFHMN-UU8VQ

Met, volgens mij als belangrijkste toevoeging; AI tool voor stem separation, dat lijkt me logische tool. Al valt daar nog wel wat over te zeggen natuurlijk.

99 euro als je vanaf Cubase 14 pro komt, € 579,= als je de pro versie wilt zonder gebruikmaking van upgrade.

Voor mij komt dit er op neer dat ik moet nadenken of ik 99 euro over heb voor een stem separation tool, toch een beetje een aanzet tot pikken van andermans werk.

Attachments

• cubase 15.png
    cubase 15.png
    222,7 KB · Bekeken: 121
Leuke update. En ze konden niet achterblijven met Stem Seperate tool

Maar dat zat in Cubase al een beetje met Spectralayers.

Ik zal hem wel kopen

Voor mij komt dit er op neer dat ik moet nadenken of ik 99 euro over heb voor een stem separation tool, toch een beetje een aanzet tot pikken van andermans werk.
Ik koop hem wanneer het met 40% discount word aangeboden. Dat is meestal rond eind augustus/september. Wat je kunt doen, als 15 niet de moeite waard is, wachten tot versie 16, 17 of 18 (etc.) en dan je code verzilveren. Dan kan je mooi vanuit 14 upgraden voor een mooie prijs.

Ik vind het niet een hele grote update. De truck die je beschrijft ken ik niet. Komt dat neer op upgrade kopen maar niet activeren en dan pas activeren een paar updates later? Kan me moeilijk voorstellen dat ze dit toelaten.

Ik loop net door de features voor deze update maar word er niet echt door geprikkeld.

Heb toen de upgrade gedaan naar 14 (vanuit 12) omdat ik dacht dat de nieuwe modulatie optie de moeite zouden zijn. Wat me daarop tegenviel is dat het per channel is. Had eigenlijk gehoopt om meerdere channels te tegelijk (bijvoorbeeld de cutoff van 4 diverse synths) te kunnen bedienen. Dit werkte dus niet zo…

Dat, maar vooral het design van de interface waar ik niet aan kan wennen en doordat het regelmatig vastloop, zit ik nog met 12. Om eerlijk te zijn werkt die versie perfect voor mij en zou ik niet weten wat ik mis.

Ik vind het niet een hele grote update. De truck die je beschrijft ken ik niet. Komt dat neer op upgrade kopen maar niet activeren en dan pas activeren een paar updates later? Kan me moeilijk voorstellen dat ze dit toelaten.
Ik heb toen der tijd de upgrade van 12 naar 13 gekocht en pas geactiveerd bij versie 14. Er zijn meer mensen die dit doen, ook op dit forum. De meeste mensen hebben hier geen geduld voor en willen zo snel mogelijk het nieuwste van het nieuwste.

Ik heb toen der tijd de upgrade van 12 naar 13 gekocht en pas geactiveerd bij versie 14. Er zijn meer mensen die dit doen, ook op dit forum. De meeste mensen hebben hier geen geduld voor en willen zo snel mogelijk het nieuwste van het nieuwste.
Klopt, maar de features van 14 vond ik erg makkelijk bijvoorbeeld direct toegang van mixer zone als je aan het componeren bent.

Ik heb altijd de regel als ik iets veel gebruik, koop ik de upgrade daarvan direct.

Ik zag op Youtube al een filmpje van Dom Sigalas voorbij komen

Ik wacht de korting ook af, geen dingen die ik echt mis in 14 nu.

D'oh, had cubase 14 afgelopen jaar gekocht en geactiveerd (zit nog op 13), maar nog niet eens geïnstalleerd :o:

Laat ons weten hoe het je bevalt :)
Op zich wel prima. Even een aantal dingen aanhalen:

Ik heb een aantal dingen niet uitgeprobeerd zoals making melodies. Ik maak zelf midi files in Ableton, omdat daar fijner werken is om melodieën te maken.
Er zit een nieuwe Groove Agent in, wel leuk idee, maar ik vind deel 5 beter uitzien. Nu is het meer een getekende versie zoals Ableton en dat vind ik niet echt inspirerend.
Omnivocal moet ik nog mee bezig gaan, lijkt me een leuke toevoeging.
AI rond stem separatie is leuk, maar ik heb het al in Spectralayers. Goed voor de mensen die het niet hebben.
Er zijn wel een aantal kleine dingen waar ik blij van word: Als je met gekleurde mappen werkt en als jij je instrumenten in die mappen doet, krijgen ze dezelfde kleur als je map
En fullscreen bij Macgebruikers. Een mooie toevoeging.

Maar om kritisch te zijn, vind ik 100 euro niet waard voor die upgrade. Voor mij te weinig veranderingen.

Dankjewel voor het delen. Zo te horen voegt het voor mij niets toe. De laatste overstap was van C9.5 naar C12, dat was een vooruitgang. Heb C14 ook, maar die gebruik ik nooit. Denk dat ik do komende jaren wel goed zit. C12 heeft alles wat ik nodig heb en ziet er onwijs mooi uit vind ik.

Pattern sequencer 👍🏽 Drum machine 👍🏽 Chord Pads 👍🏽 vocal synthesis (nog niet aan toe gekomen).
Modulators (nog niet aan toe gekomen).
Stem separation (leuk om vinyl te ontleden; voor de s-s-s-sampler)😎👍🏽
Hij is een stukkie sneller en geen usb stickie :peukie:😁meer...🙏
Verder is het meer wat er al is, maar beter ingericht.

Het verschil met 11 is duidelijker/groter dan als je van 14 upgrate. (lijkt me logisch).

Hier is een filmpje (voor de liefhebber) waar 15 minuten lang over de nieuwe automation mogelijkheden word gepraat. Persoonlijk snap ik de commotie niet echt, maar dat zal wel komen omdat ik niets mis in deze functie…

Hier is een filmpje (voor de liefhebber) waar 15 minuten lang over de nieuwe automation mogelijkheden word gepraat. Persoonlijk snap ik de commotie niet echt, maar dat zal wel komen omdat ik niets mis in deze functie…

Dom Sigalas had over een ouderwetse 0.5 update :D

Maar ik snap wel dat het een goede verbetering is. Als jij je instrumenten wil gaan groeperen, hoef je niet een map en een buskanaal te plaatsen. Dat kan nu in 1

Ik werk ook soms met Logic en die heeft dat ook dat je een map en een bus in 1 hebt, evenals Ableton. Voor mij is het dus een prima update.

Weet iemand trouwens hoe je de grid lines uit je clip kunt krijgen.

Attachments

• Schermafbeelding 2026-04-03 085148.png
    Schermafbeelding 2026-04-03 085148.png
    82,3 KB · Bekeken: 35
Volgens Gemini:
In Cubase kun je de grid lines niet zozeer “verwijderen"
(ze zijn essentieel voor de navigatie),
maar je kunt ze wel volledig onzichtbaar maken of de intensiteit aanpassen zodat ze niet meer storen.

Hier zijn de drie manieren om dit te doen:

1. De Grid Lines "Uitzetten" (Visueel)
Bovenaan in de Toolbar van het Project
Window zie je het icoontje voor Snap (de magnetische functie).
Direct daarnaast staat het drop-down menu voor de Grid Type.
Als je de lijnen minder aanwezig wilt hebben, kun je de Grid Relative modus gebruiken.
Om ze echt weg te halen uit het zicht, gaan we naar de voorkeuren:

2. De kleur en dekking aanpassen (De "Verdwijntruc")
Dit is de meest effectieve manier om een "schoon" scherm te krijgen:
Ga naar Edit > Preferences (of Cmd + , op Mac).
Navigeer in de lijst links naar User Interface > Color Schemes.
Kies daar voor Grid Lines.
Hier kun je de Opacity (dekking) van de lijnen helemaal naar nul schuiven. De lijnen zijn er technisch nog wel voor de 'Snap' functie, maar je ziet ze niet meer op je achtergrond.

Vaak willen gebruikers de lijnen weghebben omdat ze buiten het raster willen slepen.
3. Snel wisselen met Snap.(J)
Druk op de letter J op je toetsenbord om Snap aan of uit te zetten.
Hoewel de lijnen dan meestal nog zichtbaar zijn, negeert Cubase ze volledig bij het verplaatsen van audio of MIDI clips.

Tip: Als het gaat om de Key Editor (de pianorol), moet je daar apart de preferences checken onder User Interface >
Editor Color Schemes om ook daar de lijnen onzichtbaar te maken.

Back