2 kanaals pre-amp

RSB

Whoehahaha
Ik ben de laatste tijd veel bezig met het opnemen van gitaar. Nu heb ik een cabinet gebouwd met daarin 2 verschillende 12' drivers.
Daarbij heb ik 2 stuks SM57 clones en wil die graag versterken in een kleine betaalbare pre-amp die nog wel wat karakter heeft.

Nu was mijn oog bijv. gevallen op de UAFX MAX. Is schijnbaar een 2 kanaals pre-amp met compressor modellen erin. Vaak te vinden 2dehands voor net onder de 250 euro. En dit geeft meteen een beetje het bdudget aan. Ik vind 300euro wel de 'max' (tweedehands) om hier eens mee te experimenteren.

Ik heb wel wat mono pre-amps maar ik zoek dus een kleine oplossing die makkelijk mee te nemen is naar het oefenhok.

- XLR of JACK ingangen is beide een optie.
- 48v is niet nodig
- compact en betaalbaar
- karakter bakkie

IMG_8361.jpg

Ik moet denken aan de ART Dual Pre:

2 kanaals preamp. Heeft ook nog een USB aansluiting dat je hem direct aan de laptop kunt hangen om op te nemen.

Als je al een interface hebt. De preamps hierin zijn meestal al meer dan voldoende.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
ik heb voor 500 euro een Presonus ADL 600 gekocht. Mijn tweede.
Dit is een high end dual pre-amp.
Al mijn dynamics mics, SM57, MD442, beyer dynamic... klinken er geweldig door.
Het is een buizen bak. Niet een erge karakter bak maar doet iets speciaals met de sound.

Ik neem er naast gitaar, cello, amps, drumstel ed ook graag synth en drum computers mee op.

Voordat ik de ADL600 had dacht ik altijd dat een pre-amp niet zo een verschil maakt.
Na de ADL600 is die mening compleet omgeslagen.

wellicht vind je een ADL600 voor een goede prijs.

• Duimpje
De uafx Max. Is een digitaal pedaal met een chip erin met emulatie of modeling erin zal prima werken op je pedalboard. Maar als je er op een bepaalde manier microfoons op wil aansluiten word het wat lastiger en kan je beter uad plugins gebruiken in je daw. van een uad 610 (orgineel wel eens gebruikt kleurt het geluid mooi) een la2a of een 1176 compressor.

• Duimpje
Bedoel je deze? Universal Audio UAFX Max Preamp & Dual Comp. - aanbieding tot 30 november 2025 - Studio De Dijk
Dat is een gitaar preamp, en geen microfoon preamp. Als ik je verhaal lees, ben je op zoek naar een microfoon preamp, zoals de ART die hierboven genoemd wordt
Gitaar preampen hebben het voordeel dat ze iets ongevoeliger zijn dan die voor microfoons. Daarom gaan ze minder tot het uiterste wat versterking betreft. Daardoor hebben ze ook minder ruis.
Vaak zit er een limmiter ingebouwd met verschillende standen. Die preamp voor gitaar heb ik ook wel voor microfoon gebruikt. Vanwege de limmiter / complessor gaat die makkelijke rond zingen.
Maar met een koptelefoon wordt dat weer opgeheven. Het voordeel is minder ruis. En harde inputs worden begrenst zodat ze niet klippen in het rood. Dwz te te hard opgenomen kunnen worden.

• Duimpje
De uafx Max. Is een digitaal pedaal met een chip erin met emulatie of modeling erin zal prima werken op je pedalboard. Maar als je er op een bepaalde manier microfoons op wil aansluiten word het wat lastiger en kan je beter uad plugins gebruiken in je daw. van een uad 610 (orgineel wel eens gebruikt kleurt het geluid mooi) een la2a of een 1176 compressor.
Bedankt voor je reactie, maar waarom zou dat dan lastiger worden en naar mijn idee zijn de microfoons maar op 1 manier hierop aan te sluiten maar jij had het over een bepaalde manier? Kan jij mij daar meer over vertellen?

Gitaar preampen hebben het voordeel dat ze iets ongevoeliger zijn dan die voor microfoons. Daarom gaan ze minder tot het uiterste wat versterking betreft. Daardoor hebben ze ook minder ruis.
Vaak zit er een limmiter ingebouwd met verschillende standen. Die preamp voor gitaar heb ik ook wel voor microfoon gebruikt. Vanwege de limmiter / complessor gaat die makkelijke rond zingen.
Maar met een koptelefoon wordt dat weer opgeheven. Het voordeel is minder ruis. En harde inputs worden begrenst zodat ze niet klippen in het rood. Dwz te te hard opgenomen kunnen worden.
Als ik het goed lees heb jij dus ook die UAFX MAX? Hij lonkt enorm namelijk. De presonus die hier eerder is voorgesteld zou ook zeker een optie zijn maar die is toch weer iets groter en duurder. Gebruik je dat MAX veel icm met microfoons en hoe bevalt dat?

Het pedaal is eigenlijk gemaakt voor instrument levels. Dus zal mooi werken op je pedalboard met een gitaar, basgitaar of synth. Maar als je er een microfoon gelijk op het pedaal wil aansluiten zit je met een balanceer signaal wat je omzet naar unbalanced en het kan zijn dat het volume te zacht is tenzij je er een reampbox en of een dibox ertussen zet. En er zijn manieren om je microfoon naar je audio interface te laten lopen en via inserts dit pedaal goed werkend te krijgen. Maar als het bedoeld is voor de preamp en compressors. Zal je waarschijnlijk hetzelfde resultaat krijgen met de plugins van uad omdat het een modeling pedaal met een chip erin is. Wil je een echte preamp hebben dan zou ik wat analoogs zoeken voor een beter resultaat wat een plugin (vst) niet kan. Gebruik je dit pedaal op je pedalboard na je gitaar dan word het een ander verhaal voor live gebruik dan word het natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb dit pedaal verder niet. Maar ik heb wel verschillende compressor pedalen en preamps gebruikt toen ik basgitaar in een band speelde is hetzelfde idee als dit pedaal.

Wil je niet ook de DI opnemen van je gitaar? Dan kan je wellicht ook gaan reampen als je dat interessant vindt.

"reampen" is het opnieuw afspelen van je gitaarpartij op je Amp, alsof jij het live speelt middels een omgekeerde DI unit (reamp unit). Die stuurt jouw gitaarpartij op Amp level terug naar je Amp, vanuit je computer.

Dan kan je bijv ervoor kiezen op hoog volume op te nemen, hoger dan je zou doen als je zelf live speelt. En meer leuke experimenten, bijv je DI partij eerst corrigeren (of dubbelen, of effecten van je Pc geven, enz) en dan pas echt opnemen. Of stereo effect, door 2 partijen net anders op te nemen.

Bij dit alles heb je dan lekker je handen vrij, en kan je je eerst focussen op je Performance, en daarna op de opname ipv alles tegelijk

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Ik gebruik nog steeds geen computer in de studio en/of oefenhoek. Ik werk nog steeds op een Fostex Model80 icm Mixwizard 20:8:2. Master deck is een SONY TC-K666ES op dit moment. Misschien had ik dat vanaf het begin beter moeten communiceren. In de oefenruimte gebruiken wij vaak een Tascam Portatwo of een yamaha mt8x.

Ik gebruik bijv. een Boss BP-1w achter een md21 om de snare op te nemen en ik ben zeer tevreden over dat resultaat. Maar ik wil niet nog 2 extra BP-1w's omdat ik graag wat verschillende karakters wil om uit te kunnen kiezen.

.....Gebruik je dit pedaal op je pedalboard na je gitaar dan word het een ander verhaal voor live gebruik dan word het natuurlijk een ander verhaal.
Het pedaal/preamp komt zeker niet op mijn pedalboard. Ik wil gewoon de 2 sm57's naar line niveau krijgen zodat ik ze kan opnemen op mijn fostex model80 via de mixwizard. De mixwizard heeft ook preamps maar die worden al gebruikt door andere microfoons en wil graag mijn gitaar via een stereo line input op de mixer krijgen om hem vervolgens naar de fostex te routen.

Wil je niet ook de DI opnemen van je gitaar? Dan kan je wellicht ook gaan reampen als je dat interessant vindt.

"reampen" is het opnieuw afspelen van je gitaarpartij op je Amp, alsof jij het live speelt middels een omgekeerde DI unit (reamp unit). Die stuurt jouw gitaarpartij op Amp level terug naar je Amp, vanuit je computer.

Bij dit alles heb je dan lekker je handen vrij, en kan je je eerst focussen op je Performance, en daarna op de opname ipv alles tegelijk
De kabel lengtes zijn zo kort bij mij (onder de 10 meter) dat ik nooit een DI nodig heb gehad voor mijn gevoel. Maar dat kan ook gebrek aan kennis zijn. Dat reampen ken ik en ben ik niet een voorstander van, veel gedoe in een analoge setting en ik vind het resultaat niet opwegen tegen de moeite dat het mij kost.

Om mijn handen vrij te houden tijdens het indraaien van het geluid gebruik ik een simpel BOSS loop pedaaltje wat ik dan tijdelijk tussen mijn gitaar en pedalboard plaats. Op deze manier kan ik een partij spelen, tweaken tot alles in orde is, levels, karakter etc en dan speel ik het live terwijl ik opneem.

Ik kwam zelf deze nog tegen in mijn zoektocht, iemand ervaring met dit ding. Of zijn er misschien mensen die dit onderbouwd kunnen afraden?
Volgens mij is 25db versterking te weinig en moet ik kijken naar minimaal 50db? correct me if im wrong

Aansluitend kwam ik ook deze tegen. Iets wat aan de grote kant maar ruim binnen het budget

Laatst gewijzigd:
Dat is geen mic pre... maar een mic pre pre.
Die boost het mic signaal iets op voordat het als nog naar een mic pre moet.

Voor een SM57 heb je 40 -60 db boost nodig.

• Duimpje
Als je geen computer gebruikt in je oefenruimte dan snap ik wel dat je zoiets zoekt.

Is dan een neve 1073 clone. Niet wat voor je van golden age of een Behringer 73 in een 500 serie. Of een andere preamp in een 500 serie. Dan houd je het analoog. Of moet er een compressor op zitten. Preamps zijn normaal wel aardig aan de prijs.

Als ik het goed lees heb jij dus ook die UAFX MAX? Hij lonkt enorm namelijk. De presonus die hier eerder is voorgesteld zou ook zeker een optie zijn maar die is toch weer iets groter en duurder. Gebruik je dat MAX veel icm met microfoons en hoe bevalt dat?
Nee ik heb deze op aanraden van een verkoper die er zelf ook een had. Hij was er nogal dol op indertijd.
€125 als ik het goed heb.
Ik denk dat het allemaal wel op hetzelfde neerkomt.
Hij pushte het zo erg dat als deze me niet beviel ik direkt mijn geld terug zou krijgen. Tijden voordat Bax bestond.
Achteraf heb ik er toch geen spijt van gekregen omdat er heel weinig ruis meeversterkt wordt.
Daarom heb ik deze gehouden.
Lange tijd heb ik me afgevraagd wat deze precies met het geluid deed omdat het toch iets veranderd.
En dat blijkt de compressie te zijn. Er zitten ook knoppen op voor hoog/laag maar voor stem geef ik de middentonen iets voorkeur.
Ook al naar gelang de afstand naar de microfoon als die meer dichtbij voor spreker / zanger dan worden de lage tonen meer versterkt.
En omgekeerd. Hoe verder af hoe minder laag. Het is dacht ik een Koreaans fabrikaat.
Het werkt alleen op dynamische gewone microfoons. En natuurlijk op gitaren.
Bij Bax heb ik condensator microfoons gekocht 48V die zijn iets meer helder in het hoog.
Die waren ook niet duur onder de €40 maar daar moet je eigenlijk weer apparte voorverstekers voor kopen 48V als je daar geen mogelijkheid voor hebt.
Dus niet overal op aan te sluiten en minder bestand tegen keiharde geluiden.
De dynamische microfoons kunnen daar wel tegen.
Degene ik heb zijn niet bijzonder duur maar omdat ik er meerdere heb geef ik bepaalde toch de voorkeur.
Helemaal naar het gevoel.

Wat veel belangrijker is dat is goede afstelling / timing / articulatie / en niet te vergeten embouchure — uitgesproken als am-boesjoer.
Meer een Frans woord wat ze in Belgie ook wel zouden moeten kennen.
Het heeft te maken met de kracht van de longen / ademsteun schone longen of misschien wel een vreselijke rokersstem (wat ik niet aanraad).

108981.jpg

H

Laatst gewijzigd:
Ik heb voor een appel en een ei een Behringer MIC2200 gekocht via marktplaats (5tientjes) en het werkt voor nu even prima. Heb hem nu los liggen bij de gitaar amps dus misschien een keer een klein kastje met handvat omheen vouwen om het wat makkelijk te vervoeren maar voor nu ben ik even voorzien

mic2200.jpg

nu 2 dagen zitten testen, het is geen wonder apparaat wat alles in 1x beter maakt maar voor het geld is het een no brainer. Noise floor is niet super laag maar de noise floor van mijn amp is 1000x hoger hahah dus dat maakt nu geen donder uit. De eq is ook maar zwak maar wel bruikbaar. voor de rest wel nice dat hij clicks heeft op de potentiemeters.

Back