2 kanaals pre-amp

Voor dat geld kun je dat ook niet verwachten. Maar hij doet het en het is een tool die je nodig hebt.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Op dit hele forum is maar weinig te vinden over microfoons en wat het beste is.
Zo las ik dat de versterking van een dynamische microfoon 200 tot duizend maal versterkt wordt.
Van 1 tot 5 millivolt tot een volt of net nog iets meer voor het gevraagde aux signaal.
Bij een gitaar zal het iets minder zijn.
Daar komen nogal wat problemen bij te kijken voor wat die versterking betreft..

Overspraak, vreemde aardlussen, storing van buiten af, ruis, brom, onbedoelde electrische terugkoppelingen, verbindingen van connectoren / stekkerpluggen die door hele geringe oxidatie een barriere zijn voor een enkele millivolt om daar door heen te komen.
Dat zijn nogal wat hindernissen.

Daarom kocht ik een tijdje geleden een condensator microfoon (goedkopere soort) die die problemen niet heeft.
Die heeft een grootmembraam waardoor die ook weer alles / meer uit de omgeving op-pikt.
En iets minder tegen kei harde geluiden kan.
Er is een apparte versterking voor nodig met 48 volt. Wat niet overal op zit.
Door de gevoeligheid en de mogelijke langere afstand tot de bron kan die ook weer ongewenste weerkaatsingen geven.
Als die zachter wordt gezet en dichterbij de mond geplaatst wordt kunnen de luchtdruk van de lage plop ook weer voor een hindernis zorgen.

Op dit moment heb ik toch weer het meeste succes met een dynamische microfoon. En wat er achter zit aan versterking.
Die houd ik dicht bij de mond tegen de weerkaatsingen. Want als die verder weg staat worden die ook opgenomen wat de helderheid verstoort.
Maar ik houd hem niet recht voor de mond. Inverband met laag geplop.
Negentig graden , haaks op het gezicht / mond geeft net iets te weinig laag.
Maar net als bij lassen😁 zo`n 60 à 70 graden.
Dicht bij de mond en tegen nog wat mogelijk geplop een papieren of gewone zakdoek er over de microfoon heen.
Ik blijf experimenteren en maak langzame vorderingen.
Als ik nog wat tijd over heb probeer ik wat te laten horen.

Laatst gewijzigd:
Een dynamische microfoon werkt wat beter in een ruimte die akoestisch wat minder goed behandeld is. Kijk ook naar de polar patterns van de mic ik weet niet of je condenser mono directional is of dat je hem ook cardioide kan instellen. Een dynamische microfoon is cardioide dus je neemt meer in een bepaalde richting op. Heb je daar last van reflecties hang doeken, gordijnen achter je zo dik mogelijk theater gordijnen veloers. Probeer dan toch een beetje afstand te houden van de microfoon voor de plops. zakdoek papier beïnvloed wel je frequency response de eq curve. als dat het geluid is wat je zoekt prima natuurlijk

De plops tegen gaan dat is de kunst.

. . Naar mijn gevoel heeft die condensator mic een breder aantal graden en voor en achter waar deze mee opneemt.
er valt niet veel in te stellen op het eerste gezicht het was goedkoop à €35 (Bax) verder wel goed maar het is maar hoe er mee omgegaan wordt.
De dynamische heeft een smallere richting.
Ondanks dekens dikke winterjassen schuimrubber e.d. heb ik het idee dat alles weerkaatst en verstoord.
Buiten is dat ook een stuk minder. Maar waar vind je nog stilte en rust buiten? In Nederland.

Dit klinkt meer dat je veel galm, flutter echo in je ruimte hebt dat zou je tegen kunnen gaan door een paar panelen met steenwol te maken. En die op diverse plekken in je ruimte te hangen.

Attachments

• IMG_2816.jpeg
    IMG_2816.jpeg
    246,7 KB · Bekeken: 28
Nou, ik denk dat dat wel meevalt als je de opstelling ziet, met de mics bijna tegen het gaas. Ik verwacht eerder dat dat kartonnetje lelijk gaat resoneren als je lekker gaat blazen. Zit er niet genoeg karakter in je snaren, pendalen, versterker, spiekert, en SM57's? Daar komt sowieso geen zuivere koffie uit. Ik heb deze FMR Audio - RNP en voor compressie deze FMR Audio - RNLA, kleurt ook, en past bijna in je broekzak . En z'n brave broertje ook FMR Audio - RNC .

Laatst gewijzigd:
Dit is mijn ruimte. Zonder die panelen is het een drama om een stem op te nemen. Nou klinkt de kamer redelijk neutraal. Geen vervelende echo’s meer. Voor mixen is deze kamer trouwens niet perfect.Voor gitaar neem ik bijvoorbeeld zo op ik heb er 2 dynamische microfoons staan 1 is een cardiode microfoon en de andere een hypercardiodide. Paneel met steenwol ertussen en je hoort mij niet spelen.

Daarom heb ik die panelen los hangen kan er wat mee spelen om dingen met een microfoon op te nemen.

Attachments

• IMG_2817.jpeg
    IMG_2817.jpeg
    632,7 KB · Bekeken: 35
  • IMG_2818.png
    IMG_2818.png
    592,3 KB · Bekeken: 43
De enige condensator mics die ik mooi vind zijn wat duurder.
Daaronder is het het vaak niet.
Dus mijn AKG C4000 mics gebruik ik heel weinig nog sinds ik 2 Neumann KT184's heb.

Betere condensors kleuren niet of nauwelijks het geluid wat niet on/axis is.
Als je een heel goede pre-amp hebt haal je ook meer uit dynamische mics.
Zo werk een SM57 of Senheiser MD421 prima.

Dat van condensors dat die eerder clippen is niet waar.
Die zijn gewoon gevoeliger dus moeten wel hoge SPL aan en een pad ertussen.
Die eerder genoemde C4000 kan een SPL van 155 DB aan. Net als een SM57.

Ook is het niet zo dat een dynamische mic minder kamer pakt.
Die hebben zowiezo meer versterking nodig.
Dus zou je een dynamische naar dezelfde levels als een condensor mic versterken en ze hebben eenzelfde polar pattern dan pakken ze beide net zoveel van de kamer.

Bedankt allemaal voor de diepgravende uitzoekerij.
Als ik iets meer tijd heb zal ik de verschillen laten horen. Maar het is nu mooi weer en hoogste tijd om dingen buiten te doen. Daarom hoop ik er op terug te komen.
Uiteraard probeer ik altijd de best mogelijke opname te maken.
Daarbij heb ik in de loop der jaren wel een stuk of zeven verschillende voorversterkers gekocht.
En dan reken ik nog niet eens de voorversterkers mee die nog veel minder zijn in goede kwaliteit.
Zowel stereo als mono. Met 48V en zonder.

Zo te lezen hebben mensen er grote bedragen voor over om het geluid eindelijk eens goed te krijgen.
Equalizing de compressie grafiek e.d.

Laatst gewijzigd:
Voor goede voorversterking . . . . (of het nu om gitaar gaat)
of het gaat over microfoons lijkt het wel dat je ook wel heel wat geluk moet hebben omdat het zo complex is dat de hele keten achter elkaar een optelsom is van verschillende factoren.
. . . Bij onmogelijk dure prijzen voor microfoons voor minimale verschillen lijkt het wel of het vaak om een voorkeurs-geloof gaat. Terwijl de goede techniek van bepalend belang is. Dat vertelde me ze al bij Bax toen ik een tijdje geleden daar een microfoon kocht. Zo zijn ze meteen ingedekt voor teleurstellingen en hebben ze nog gelijk ook.
Bij de locale filmclub heb ik eens een hele avond les over microfoon en stem opnemen gehad van iemand die van ver kwam (een Belg) Die vertelde dat je het beste kon staan en voldoende lucht had.
Of het nu over long inhoud ging of over ammezuur, embouchure. Het heeft me toch gestimuleerd.
Als men staat zijn de weerkaatsings afstanden ook weer groter.
. . . Steenwol is iets zwaarder en daarom is het zo hoe zwaarder het dempingsmateriaal hoe beter het ook lagere bassen dempt of tegenhoud. Het heeft ook het voordeel dat het brand dempt en kou en hitte isoleerd.
Maar ik vind het eigenlijk `troep` die gaat stinken. Zeker als het niet goed ergens opgesloten zit.
Als het vuil wordt of vochtig kunnen er schimmels in komen. Opsluiten in plastic folie lijkt wel handig.
Verder heb ik er geen ervaring mee.
Om het te gebruiken voor demping van geluid.
Wel als isolatie wat me naar zoveel jaar tegen ging vallen vanwege de ruikbare muffigheid.
. . . .Want Illumination1979 hoe is de afwerking? met wat linnen zoals bijvoorbeeld een laken in de goede kleur gewenst. Of luidsprekerdoek als dat nog ergens te koop is. En zou dunne plastic folie ook nog kunnen terugkaatsen?
Allemaal vragen waar op ik geen antwoord weet.
Of dat te meten is?

Laatst gewijzigd:
Back