Op dit hele forum is maar weinig te vinden over microfoons en wat het beste is.
Zo las ik dat de versterking van een dynamische microfoon 200 tot duizend maal versterkt wordt.
Van 1 tot 5 millivolt tot een volt of net nog iets meer voor het gevraagde aux signaal.
Bij een gitaar zal het iets minder zijn.
Daar komen nogal wat problemen bij te kijken voor wat die versterking betreft..
Overspraak, vreemde aardlussen, storing van buiten af, ruis, brom, onbedoelde electrische terugkoppelingen, verbindingen van connectoren / stekkerpluggen die door hele geringe oxidatie een barriere zijn voor een enkele millivolt om daar door heen te komen.
Dat zijn nogal wat hindernissen.
Daarom kocht ik een tijdje geleden een condensator microfoon (goedkopere soort) die die problemen niet heeft.
Die heeft een grootmembraam waardoor die ook weer alles / meer uit de omgeving op-pikt.
En iets minder tegen kei harde geluiden kan.
Er is een apparte versterking voor nodig met 48 volt. Wat niet overal op zit.
Door de gevoeligheid en de mogelijke langere afstand tot de bron kan die ook weer ongewenste weerkaatsingen geven.
Als die zachter wordt gezet en dichterbij de mond geplaatst wordt kunnen de luchtdruk van de lage plop ook weer voor een hindernis zorgen.
Op dit moment heb ik toch weer het meeste succes met een dynamische microfoon. En wat er achter zit aan versterking.
Die houd ik dicht bij de mond tegen de weerkaatsingen. Want als die verder weg staat worden die ook opgenomen wat de helderheid verstoort.
Maar ik houd hem niet recht voor de mond. Inverband met laag geplop.
Negentig graden , haaks op het gezicht / mond geeft net iets te weinig laag.
Maar net als bij lassen
zo`n 60 à 70 graden.
Dicht bij de mond en tegen nog wat mogelijk geplop een papieren of gewone zakdoek er over de microfoon heen.
Ik blijf experimenteren en maak langzame vorderingen.
Als ik nog wat tijd over heb probeer ik wat te laten horen.